BUN
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
04 august.
Duminica.
Locatie. Insula Malta.
Bongo! Hadd malti pjacevoli!
Asa a sunat mesajul ca care am fost intampinati de doamna de la Receptie cand am coborat din camera. In traducere libera: Buna dimineata! O duminica malteza cat mai placuta! Stia ca plecam in excursie. In aceasta frumoasa zi de duminica aveam sa descopar radacini din sudul Maltei, taramul traditiilor si obiceiurilor vechi pastrate aproape cu sfintenie.
Grupul de turisti de la Hotel Excelsior (vezi impresii) este preluat la ora 10:30 de catre d-ra Cristina, al doilea ghid pe timpul sejurului maltez, si imbarcat urgent in autocarul condus de Franco. Urma sa avem o zi plina. Am pornit la drum catre primul obiectiv strabatand arterele din Floriana, Albert Town, Ghajn Dwieli si Cospicua. In dreptul Statuii Madonnei autocarul a intrat pe Fuq San L-Inkurunazzjoni (Bldv. Sfanta Incoronare) si Triq San Lawrenze (Strada Sfantul Laurentiu) pana la Xatt il-Rizq (Debarcaderul Rizq) , vis-a-via de cladirea AUM (Universitatea Americana din Malta) , urmand sa opreasca la Parking Area. Insotiti de catre ghid, am pornit intr-un tur pietonal pe Xatt il-Forn (Debarcaderul Cuptorului) in zona Yacht Marina Vittoriosa, descoperind orasul-cetate care a adus faima Cavalerilor Ioaniti.
Birgu (Il-Birgu) , cunoscut si sub denumirea de Citta Vittoriosa, este un vechi oras fortificat de pe partea sudica a Grand Harbour (Marele Port) din zona sud-estica a Maltei. Orasul ocupa un promontoriu da pamant cu Fortul Sant Angelo in cap si suburbia Cospicua la baza sa. Il-Birgu se prezinta ca o fortareata foarte veche, cu origini care se intind pana in epoca medievala. Inainte de intemeierea Vallettei drept capitala si principala urbe malteza, cei care doreau sa conduca insulele malteze erau obligati sa detina controlul in Il-Birgu datorita pozitiei sale semnificative in zona Grand Harbour. Orasul-cetate a servit ca baza a Ordinului Cavalerilor Ioaniti si capitala de facto a Maltei din 1530 pana in 1571.
De-a lungul istoriei, fenicienii, grecii, romanii, bizantinii, arabii, normanzii, angevinii, aragonezii si Cavalerii Ioaniti au contribuit la dezvoltarea orasului-cetate Il-Birgu. In perioada medievala, organizatia comunala a insulelor a pus in frunte Comitetul Municipal din Mdina sau Universitas, cu entitatea centrala in jurul Castrum Maris (Fort Sant Angelo) . Locuitorii din Il-Birgu si satele invecinate au sustinut ca nu erau obligati sa plateasca impozite catre Consiliul Municipal din Mdina deoarece se aflau in jurisdictia Castrum Maris. In anul 1522, Ordinul Cavalerilor Ioaniti este alungat de otomani din insula Rodos si primeste insula Malta, ca noua casa, din partea Papei Clement al VII-lea si a imparatului romano-german Carol Quintul. Patru ani mai tarziu, in 1526, Ordinul a trimis o comisie compusa din opt cavaleri in Malta, reprezentand fiecare dintre limbi. Acestia au descris Il-Birgu ca o mica asezare lipsita de aparare, cu case vechi in stare precara. Cand au pus piciorul pe insula, in 1530, Cavalerii Ioaniti au decis sa faca din Il-Birgu capitala insulei, deoarece fosta resedinta Mdina se afla in interior si era nepotrivita cu cerintele Ordinului. Orasul este fortificat in anul 1530, intarit in 1550, in pregatirea apararii in fata unei iminente invazii otomane. Aceasta a inclus constructia Fortului Sant Angelo, o mare fortificatie separata de oras printr-un canal ingust, in locul vechiului Castrum Maris. Fortul a fost conectat la oras prin intermediul unui pod mobil.
Il-Birgu a jucat un rol major in luptele dintre Cavalerii Ioaniti si otomani, in perioada Marelui Asediu din 1565. Dupa patru luni de asediu, 18 mai-11 septembrie, cei 500 de cavaleri si 6000 de soldati spanioli, greci, sicilieni, maltezi, sub comanda Marelui Maestru Jean Parisot de Valletta, au respins pe invadatori. Il-Birgu a primit titulatura de Citta Vittoriosa, dar a pierdut statutul de capitala. Cavalerii Ioaniti au decis sa ridice o noua capitala pe Muntele Sceberras, denumita La Valletta, si au transferat in 1571 manastirea si sediul aici.
In anul 1798, s-a produs invazia trupelor franceze, sub comanda generalului Napoleon Bonaparte. Acesta lasa o puternica garnizoana in Il-Birgu, apoi se indreapta spre Egipt. Dupa doi ani, in 1800, maltezii s-au razvratit si zona Grand Harbour este blocata de rebeli ajutati de forte britanice, portugheze si napoletane. Francezii au capitulat, iar Malta devine Protectorat britanic. Il-Birgu devine baza principala a flotei regale din Mediterana (pana in 1979).
In timpul celui de-al doilea razboi mondial Il-Birgu a fost bombardat masiv de catre fortele aeriene germane si italiene datorita apropierii sale de Santierul Naval (Paloma Malta Shipyard) . Un numar de cladiri istorice au fost distruse, inclusiv Turnul cu Ceas si Auberge d' Allemagne, dar si Piata Centrala.
In ultimii ani, datorita unor acorduri incheiate in 1991 si 2001 intre guvernul maltez si Ordinul Militar Suveran de Malta, Cavalerii fostului Ordin s-au intors pe insula. Ultimul acord are o durata de 99 de ani si ofera Cavalerilor de Malta anumite imunitati si dreptul de utilizare exclusiva a Fortului Sant Angelo.
In aceasta zona am descoperit obiective care au scris istoria acestui oras. Deschid lista cu Muzeul Maritim din Malta, gazduit intr-o cladire de pe Xatt il-Forn (Debarcaderul Cuptorului) , vis-a-vis de Yacht Marina Vittoriosa, care anterior a indeplinit rolul de Bucataria Navala Britanica. A fost construita intre anii 1882 si 1845 de catre arhitectul William Scarp, cu rolul de brutarie a Ordinului Cavalerilor de Malta. Fatada cladirii s-ar fi inspirat din Castelul Windsor. Brutaria a facut parte din Curtea de Aprovizionare a Grand Harbour, care a furnizat personalului naval din flota mediteraneana hrana si bautura. La varf, brutaria producea 14000 kg de paine si biscuiti zilnic utilizand masini alimentate cu aburi. Dupa cel de-al doilea razboi mondial, brutaria a fost transformata in sediul central al Politiei Marine Regale, adapostind cateva birouri si magazine. A ramas in uz pana cand britanicii s-au retras din Malta in 1979 si ulterior a fost abandonata.
Primele planuri de infiintare a Muzeului Maritim au foat facute in 1988, cand s-a instituit un comitet consultativ care a pus bazele muzeului si a colectat artefacte din mai multe surse. Dupa patru ani, in 1992, muzeul este deschis publicului la 24 iulie, in prezenta ministrului educatiei si muzeelor, Ugo Mifsud Bonnici. De la infiintarea sa, colectiile au crescut prin donatii de la persoane malteze si straine, muzee maritime din strainatate si mai multe companii si organisme corporative. Colectia include peste 20000 de artefacte care ilustreaza istoria maritima a Maltei, constand din barci, modele diferite de nave, ancore, amfore, arme, documente, picturi, uniforme si un motor cu aburi din 1950. Punctele de atractie raman o nava de rangul al treilea al marinei Orfinului Sfantului Ioan; o ancora romana care cantareste patru tone; o figurina principala de pe vasul HMS Hibernia.
In apropiere de Muzeul Maritim, pe Triq San Lawrenze (Strada Sfantul Laurentiu) se afla Biserica Sfantul Laurentiu. Cand Ordinul Cavalerilor Ioaniti s-a stabilit pentru prima data in Malta, in 1530, toate limbile erau stabilite in Il-Birgu, astfel incat biserica a fost folosita ca prima bisrica conventuala a Ordinului din Malta. A servit acestui scop pana in 1571, cand Cavalerii au fost transferati in noua capitala Valletta. Piatra de temelie a bisericii actuale a fost pusa in mai 1661, de catre episcopul Molina. Edificiul a fost finalizat in 1696. Inaugurarea a avut loc la 10 august 1697, ziua Sfantului Laurentiu, in prezenta episcopului Davide Coco Palmieri, iar actul de sfintire s-a realizat in 1723. In anul 1820, Papa Pius al VII-lea a conferit demnitatea de Biserica Colegiala acestui lacas de cult.
La 16 ianuarie 1941, biserica este bombardata de catre avioane germane fiind distruse Sacristia si Sala Capitolului (reconstruite in 1949). La 22 martie, in acelasi an, a fost distrusa capele Sfintei Taine (refacuta in 1952), iar la 4 aprilie vine randul Cupolei (reconstruita in 1952). Astazi, cladirea edificiului este listata in Inventarul National al bunurilor culturale ale insulelor malteze. Biserica include numeroase opere de arta printre care piesa de altar principal de Mattia Preti, care arata martiriul Sfantului Laurentiu, si picturi de Stefano Erardini, precum Hristos Mantuitorul si Rastignirea lui Hristos.
Parasim zona Xatt ir-Rizq si Yacht Marina Vittoriosa pentru a traversa Triq Nastu Laiviera (Strada Nastu Laiviera) pana in Piata Victoriei unde se afla amplasata Statuia Victoriei exact pe locul unde era Turnul cu Ceas (distrus de o bomba germana in 1941). Executam un mic ocol pe Triq Hilda Tabonne (Strada Hilda Tabonne) , trecem pe langa Auberge de France (cladirea Consiliului Municipal din Il-Birgu) si Auberge de Castille e Portugal, apoi pe Triq Archiepiscop Mikiel Ganzi (Strada Arhiepiscop Mikiel Ganzi) si Palatul Episcopal pana la Palatul Inchizitorului pe care urma sa-l vizitam.
Palatul Inchizitorului este unul dintre putinele edificii de acest gen care au supravietuit in lume si care se poate vizita. Un bilet costa 6 euro de persoana. Noi, fiind in grup, am avut vizita inclusa in pretul excursiei. Palatul a fost construit in secolul al XVI-lea in jurul Tribunalului Civil al Cavalerilor (Castellania) . In 1575, Inchizitia si-a trimis emisari in Malta, care au fost gazduiti aici. Acestia au extins cladirea, decorand-o cu blazoanele lor si cu sali imense. Ca o curiozitate, Sala de Judecata are o usa foarte joasa pentru a-i obliga pe acuzati sa se plece in fata Inchizitorului cand intrau la interogatoriu. Atmosfera austera a Oficiului Tribunalului Sfant, a inchisorii si a camerei de tortura este completata de expozitiile de traditii religioase deschise in Palat de Muzeul National de Etnografie.
Odata incheiata vizita la Palatul Inchizitorului, ghidul ne-a informat ca avem 45 de minute timp liber la dispozitie. Am pornit in deplasare pe Triq Boffa (Strada Boffa) , insotit de doi prieteni, pana la Misrah ir-Rebha, langa Piata Victoriei pentru a servi un caffe-frappe si o pizza la restaurantul BeBirgu. Cu cateva minute inainte de expirarea timpului, ne-am ridicat de la masa si pornim pe aceeasi Triq Boffa pana la Porta de Provence, vechea intrare in oras, in apropiere de Muzeul de Razboi al Maltei (a nu se confunda cu Muzeul National de Razboi din Fort Elmo, Valletta). Acest muzeu este dedicat rolului Maltei in timpul celui de-al doilea razboi mondial, fiind gazduit in cadrul Porta Couvre. Este un contrafort din secolul al XVII-lea care face parte din fortificatiile Il-Birgu. In secolul al XVIII-lea cazematele sunt construite in cadrul contrafortului, iar acestea, ulterior, sunt transformate in cazarma. In perioada celui de-al doilea razboi mondial, cazarmele au fost utilizate ca sediu al politiei si mai tarziu ca centru de aparare civila. In acest moment adapostul antiaerian pentru populatia din Il-Birgu a fost sapat in stancile de sub contrafort. Astazi, cazarmele si adaposturile fac parte din muzeu. Colectia muzeului este compusa din suveniruri precum arme, uniforme, medalii, documente si alte obiecte. De asemenea contine filme originale ale razboiului, cum ar fi filmul de propaganda din 1943, Malta G. C. N-am avut in program vizitarea muzeului, dar trebuia sa spun cateva cuvinte despre el.
Grupul s-a reunit la Ix-Xatt ta' Bormla (Debarcaderul Cospicua) , dupa care s-a deplasat catre Parking Area de pe Xatt ir-Rizq (Debarcaderul Rizq) . Aici s-a incheiat turul pietonal prin Citta Vittoriosa, insa duminica malteza avea sa ofere multe surprize.
In conformitate cu programul, ne-am deplasat catre sudul insulei pe urmatorul traseu: Cospicua - Il-Luqa - Triq Marsa (Soseaua Marsa) - Triq Imsabla (Soseaua Imsabla) - Triq il-Bett-Valletta (Soseaua Bett-Valletta) - Tal Bebbux - Triq Wied Iz-Zurrieq (Soseaua Valea Zurieq) , in paralel cu Wied Babu (Valea Babu) . Aici, la capatul vaii, intalnim doua terase panoramice, Photo Point si Blue Wall and Grotto Viewpoint, care ofera imagini spectaculoase asupra coastei malteze si a golfului care strajuiesc Grota Albastra. Din nefericire n-am oprit pentru fotografii deoarece terasele erau pline full de autovehicole, dar driver Franco a incetinit viteza pentru a putea fiecare sa realizam cateva instantanee. Apoi, s-a continuat deplasarea pe Triq Wied Iz-Zurrieq pana la parcarea aferenta Complexului Megalitic Hagar Qim. Aici urma sa vizitam un loc misterios, unde primii oameni care au populat Malta in urma cu 5500 de ani au incantat zeii cu pietre imense ridicate spre cer.
Complexul Megalitic Hagar Qim este situat la marginea de sud a insulei, la 2 km SV de satul Qrendi, pe o creasta acoperita cu calcar moale, globigerina. Toata roca exousa de pe insula a fost depusa in timpul perioadelor genologice Oligocen si Niocen. Calcarul globigerina este a doua cea mai veche stanca de pe Malta, depasind aproximativ 70% din suprafata insulelor. Constructorii au utilizat aceasta piatra in toata arhitectura templului.
Fatada templului este caracterizata de o intrare in trilithon (doua pietre mari verticale care sustin o a treia piatra asezata orizontal peste varf), o banca exterioara si ortostate. Are o curte larga cu un zid de sprijin si un pasaj de trecere prin mijlocul cladirii, urmand un design megalitic maltez modificat. O intrare separata ofera acces la patru incinte independente care inlocuiesc absida nord-vestica.
Caracteristicile arhitecturii templelor dezvaluie posibile asociatii cu ritualuri de fertilitate, inclusiv figurine si statui corpolente, impreuna cu aliniamente solare si un megalit despre care s-a sustinut ca este falic. Prezenta unui altar cu varf concav a indicat o posibila utilizare pentru sacrificii de animale. Nu exista inmormantari in templu sau in zona care inconjoara Hagar Qim. Se banuieste ca intregul complex a fost construit in trei etape, incepand cu absidele nordice ale Templului Vechi, urmate de Templul Nou si, in final, finalizarea intregii structuri.
Complexul Hagar Qim este format dintr-un templu principal si trei structuri megalitice suplimentare langa acesta. Templul principal a fost construit intre 3600 iHr si 3200 iHr. Intrarea exterioara serveste drept pasaj interior si leaga sase camere mari. Absida dreapta este construita ca un arc pentru a preveni caderea placilor verticale spre interior. Zidul exterior, construit din imense blocuri verticale, se proiecteaza spre interior, creand astfel o cladire extrem de solida. Acest pasaj de intrare si prima curte urmeaza modelul megalitic maltez, dar pe masura ce cladirea a progresat, acest design a fost considerabil modificat. Absida de nord-vest a fost inlocuita de patru incinte independente.
Hagar Qim impartaseste proiectul sau arhitectural de baza cu complexele templelor Mnajdra, Tarxien si Ggantija. Forma de baza include curtea si fatada, camere ovale alungite, adancituri semicirculare si un pasaj central care leaga camerele. Aceasta configuratie este denumita in mod obisnuit trifoi.
O curte extinsa pavata cu dale mari, neregulate, ocupa zona din fata peretelui exterior. Este o podea solida, grevata de blocuri mari care odata faceau parte din pereti sau dintr-o serie de camere. Una dintre pietre de pavaj este strapunsa si se presupune ca a servit scopului unui semineu. Fatada Hagar Qim contine cea mai mare piatra utilizata in arhitectura megalitica malteza, cantarind 20 de tone. Menhirul vertical are o inaltime de 5,20 m. Eroziunea a afectat peretele sudic exterior unde ortostatele sunt expuse vanturilor marine. De-a lungul mileniilor, templul a suferit intemperii severe si eroziuni de suprafata.
Templul Nordic este cea mai veche parte din complex, continand o camera ovala cu o absida semicirculara pe fiecare parte. Urmand o a doua usa intalnim o alta camera cu abside similare. Bilele de piatra de diferite dimensiuni sunt situate langa peretii Templului Nordic si ale structurii. Acestea au fost utilizate pentru transportul megalitilor.
Dincolo de intrare in Templul Principal se afla o zona ovala lunga de 14,30 m si lata de 5,50 m, cu ziduri mari de placi, initial acoperite de lucrari de zidarie. Cele doua capete absidale sunt separate de curtea centrala de doua placi verticale strapunse de deschideri dreptunghiulare. Zona centrala este pavata cu blocuri netede bine asezate, iar de-a lungul peretilor sunt altare joase din piatra decorate initial cu urne. In 1839, arheologii au descoperit obiecte importante in aceasta curte, prezentate acum in Muzeul de Arheologie din Valletta.
Templul Megalitic Hagar Qim a fost inclus pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO, alaturi de templele din Mnajara, Tarxien si Ggantija.
Parasim Hagar Qim intr-o stare mirifica, dar abia avem timp sa ne revenim ca ajungem rapid intr-un loc la fel de incantator: Grota Albastra. Din fericire marea a permis o plimbare cu barca. Coboram la Blue Fritzi Parking, langa Torri Xutu (Turn de Veghe) , apoi continuam deplasarea pe Triq Congreve pana la Blue Grotto Trips Departure Wharf (Punct de plecare excursii). Suntem poftiti in barci, cate noua persoane intr-o barca, dar mai intai ne echipam cu veste de salvare. O calatorie costa 8 euro de persoana, iar banii se dau barcagiului la finalul calatoriei inainte cu cativa metri ca barca sa atinga cheiul. Chiar daca vrei sa nu platesti, n-ai unde sa fugi!
Grota Albastra este unul dintre cele mai populare locuri din Malta care atrage sute de mii de turisti anual. Practic reprezinta un complex de sapte pesteri (caverne) insirate pe coasta sudica a insulei. Complexul poate fi vizitat doar cu barcile localnicilor. Un tur dureaza intre 30-40 minute si costa 8 euro dupa cum am mai spus. Sunt doar 40 de barci angrenate pentru excursii, iar traditia este transmisa din tata in fiu. Nimeni nu are voie sa isi deschida propria afacere acolo asa cum nici cei 40 de barcagii n-au voie sa isi vanda afacerile. Locul a primit denumirea actuala in anii ' 50 cand un soldat britanic l-a comparat cu mult mai cunoscuta Grotta Azzura din Capri. Apa albastra uimitor de limpede capata reflexii uluitoare in razele soarelui, iar barcagii indeamna pe toti vizitatorii sa faca un experiment: sa bage mana in apa si sa vada cum capata culoarea albastra a apei. Am facut testul si a fost intocmai.
Excursia cu barca a fost mai mult decat incantatoare. Am navigat aproape 40 minute pe o mare calma, iar barcagiul ne-a introdus in trei caverne. Pe celelalte le-am vazut din viteza barcii. Peisajele stancoase lovite de apa spumoasa a marii sunt impresionante. De retinut: intr-o caverna apa are o adancime cuprinsa intre 15 m si 17 m.
Excursia cu barca la Grota Albastra a incheiat duminica malteza. A fost minunat sa descopar cele relatate in articol si recomand si altora sa faca la fel cand ajunge in Malta, fie in grup organizat, fie individual.
Am incheiat ziua de duminica iesind la plimbare pe stradutele din Valletta. Deja am ajuns la momentul cand trebuie sa scriu despre capitala malteza. Orasul merita mai multe articole aferente, deoarece este enorm de scris despre bijuteriile sale.
Alegeri inspirate tuturor! Vacante frumoase va doresc in acest an de gratie!
Trimis de ovidiuyepi in 03.06.21 12:41:49
- A fost prima sa vizită/vacanță în MALTA
4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (ovidiuyepi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@ovidiuyepi: Felicitări pentru excursie, review și poze. Malta are o istorie foarte interesantă și o mulțime de locuri deosebite.
@Carmen Ion: Aveti perfecta dreptate. Am incercat si voi mai incerca sa impartasesc istoria Maltei, traditiile si frumusetea locurilor vazute si altora. Multumesc pentru aprecieri.
Foarte frumos și detaliat articol, ilustrat bine, cu chemare spre această țară, ce are atât de multe de oferit din punct de vedere turistic.
Nu am ajuns încă acolo, să vedem pe viitor, ce condiții și reguli vor mai fi. Oricum o am de mult în vedere, așa că sper să ajung și acolo.
Aștept continuările! Felicitări!
@maryka: Multumesc frumos pentru aprecieri. Voi continua relatarile despre istoria si frumusetile Maltei. Va doresc sa ajungeti pe taramul Cavalerilor de Malta cat mai curand.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jun.2023 Vacanta 2023 in Malta: Cea mai mica capitala din lume si imprejurimile sale — scris în 13.12.23 de kmy din JILAVA [IF] - RECOMANDĂ
- Sep.2022 Malta 2022 — scris în 15.10.22 de alex1987sb din SIBIU - RECOMANDĂ
- May.2022 Msida, Malta — scris în 23.05.22 de ile57b din ŢăNDăREI [IL] - RECOMANDĂ
- Dec.2021 Malta cea verde văzută în decembrie — scris în 13.01.22 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Aug.2021 Grota albastra a Maltei si barcile luzzu din Marsaxlokk — scris în 18.11.21 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Aug.2021 Incantatoarele gradini San Anton din centrul Maltei — scris în 24.10.21 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Aug.2021 Palatul Parisio din Naxar — „truly magnificent”! — scris în 12.09.21 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ