GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Ne-am petrecut un sejur de sapte zile minunate in Hurghada la hotelul Sentido Crystal Bay, vezi impresii aici: vezi impresii.
Paleta de excursii optionale este extrem de mare in Egipt. Poti alege sporturi nautice, parasailing, plimbare cu balonul, snorkelling, scufundari, plimbari cu submarinul, plimbari cu vaporasul cu fundul de sticla, croaziera pe insula Giftun, excursie la Luxor sau Cairo.
In cele sapte zile ale sederii noastre in Egipt am avut patru zile in care am avut cate o excursie. Intr-o zi am facut parasailing, in alta zi ne-am plimbat cu vaporasul cu fundul de sticla, o alta zi am plecat in croaziera pe insula Giftun, dar cea mai importanta excursie a fost cea la Cairo.
Am primit din tara de la agentia de la care am cumparat pachetul turistic un pliant cu toate cele 40 de excursii organizate de ei, zilele cand se organizeaza si pretul lor. Pentru a vizita Cairo am ales excursia de o zi cu avionul pentru ca drumul cu autocarul prin desert ni s-a parut inuman.
Pretul excursiei a fost de 255 $/persoana, in acest pret fiind incluse urmatoarele: bilet de avion dus-intors Hurghada-Cairo, bilet de intrare la Moscheea de Alabastru, bilet de intrare la Muzeul de Egiptologie, pranz in Cairo, transfer cu autocar pana la Piramide si ghid vorbitor de limba romana.
La hotel am luat legatura cu reprezentantul local al agentiei cu care am plecat, un tip pe nume Hassan, bun vorbitor de limba romana. Am incercat sa obtinem un pret mai bun pentru excursia la Cairo, dar Hassan nu s-a lasat induplecat de propunerile noastre.
Excursia la Cairo cu avionul se organiza doar in ziua de marti cu o cursa locala. Zborul a fost foarte matinal. Am fost preluati de un autocar de la hotel la ora 4.30 dimineata. La 6.30 aterizam deja in Cairo. Pe drum spre aeroport am intrat in vorba cu un alt cuplu de romani, singurii romani dealtfel din tot autocarul, restul fiind rusi. De la ei am aflat ca Hassan i-a taxat suplimentar de inca 50 $ chipurile pentru ghid de limba romana. Acest ghid era inclus deja in pretul excursiei, dar se pare ca arabul a profitat de lipsa de neatentie a celor doi romani, vazandu-i mai in varsta si spunandu-le ca daca nu platesc ghidul, trebuie sa se alature unui grup cu ghid in limba engleza, faza la care ei s-au speriat deoarece niciunul din ei nu vorbea engleza. Va sfatuiesc sa cititi cu grija toate detaliile din contract dinainte sa il semnati si sa intrebati amanunte despre excursii in caz ca aveti neclaritati. Altfel riscati sa fiti pacaliti. Egiptenii sunt foarte agili in a va lua banii pentru nimica toata!
La aeroport in Cairo am fost lasati sa trecem cu sticle de apa, desi Hassan ne spusese inainte ca nu este permis.
Odata ajunsi in aeroportul din Cairo am fost preluati de ghidul Ali, un egiptean din Cairo bun vorbitor de limba romana. Am pornit spre marele oras cu un autocar plin de turisti rusi, ei fiind majoritari si ne-am enervat tot drumul ascultand ghidul rus vorbindu-le la microfon, in timp ce noi 4 stateam in spate cu ghidul pentru a putea auzi ceea ce avea sa ne spuna.
Cairo este un oras al contrastelor, un amalgam de stiluri si culori, un oras viu si in mare expansiune. Peste tot vezi cladiri la rosu sau la gri locuite. Ne-a elucidat Ali de ce oamenii se muta in casa care este neterminata: se pare ca au o lege conform careia esti scutit de impozit in cazul in care casa ta nu are acoperis. Si majoritatea locuiesc asa in case fara acoperis pentru mai bine de 4-5 ani pentru a scuti plata impozitelor.
Prima noastra oprire in capitala egipteana a fost la Moscheea lui Mohammed Ali, sau Moscheea de Alabastru, cum i se mai spune. Este o moschee relativ noua, din mijlocul secolului XIX si se afla in partea de est a orasului. Ea a fost ridicata din ordinul conducatorului reformist Mohammed Ali, fondatorul Egiptului modern. In 1805, cand a venit la putere, Egiptul era o provincie inapoiata a Imperiului Otoman. La moartea sa, in 1849, tara redevenise o superputere regionala. In paranteza fie spus, am vizitat casa lui Mohammed Ali anul trecut in excursia mea in Kavala, vezi impresii aici: vezi impresii
La contructia moscheei arhitectii s-au inspirat de la moscheile capitalei otomane. Proiectul pastreaza liniile ahitecturale turcesti, cu dom central mare si doua minarete inalte si zvelte. Ceasul ornat din curtea de langa intrare, stricat in timpul transportului si apoi reparat, este un dar din partea regelui Ludovic-Filip al Frantei ca raspuns la obeliscul din piata Concorde din Paris oferit de egipteni. Trupul lui Mohammed Ali se afla intr-un mormant de marmura in dreapta intrarii in marea sala de rugaciuni. La intrare in moschee trebuie sa va descaltati, femeile trebuie sa aibe umerii acoperiti iar barbatii nu au voie in pantaloni scurti. De aici de sus de la moschee se ofera o imagina panoramica asupra capitalei, dar din pacate "smog-ul" foarte des umbreste aceasta imagine.
Pret bilet: 50 lire egiptene
Dupa vizitarea moscheii ne-am continuat drumul cu autocarul prin marele oras pana la cel mai important muzeu: Muzeul Egiptean sau de Egiptologie, cum i se mai spune.
Primul Muzeu Egiptean a fost fondat de un francez, Auguste Mariette ca muzeu de antichitati faraonice ce a fost deschis in 1863. A ocupat doua cladiri neincapatoare inainte de a fi mutat in sediul special construit in 1902. Muzeul contine 120000 de exponate si se pare ca alte 150000 se afla in depozitele de la subsol. Mandria colectiei sunt artefactele descoperite in mormantul lui Tutankhamon, dar exista obiecte valoroase din fiecare perioada a Egiptului antic, de la tablita lui Narmer datand din jurul anului 3100 I. Hr., pana la obsedantele portete greco-romane de la Fayoum din sec II D. Hr.
Muzeul are doua etaje. Exponatele de la parter sunt prezentate aproximativ cronologic, in sensul acelor de ceasornic, pornind de la intrare si atrium. Cele de la etaj sunt grupate tematic. In holul central se afla grupuri statuare monumentale.
Exponatele principale ale muzeului sunt:
* Galeerile Tutankhamon
* Sala Mumiilor Regale
* Sala Amarna
* Statuia lui Ka-Aper
Inauntrul muzeului nu este permisa fotografierea de aceea mi-am permis sa adaug fotografii care nu imi apartin pentru ca nimeni nu poate face poze acolo in afara de oficiali.
Regatul vechi
La parter se afla toate stauile importante. Aici se afla si statuia fara ochi a regelui Zoser, scupltata in calcar acum aproape 5000 de ani. Tot la parter se gaseste statuia lui Khafre, constructorul piramidei din mijloc de la Gizeh. Este asezat pe tron, cu aripile zeului soim protector, Horus, infasurate in jurul capului. Tot aici se gaseste statuia lui Ka-Aper, un oficial din Dinastia V, cu piciorul stang inainte. O alta statuie importanta este aceea a printului Rahotep si printesei Nofret, asezati, cu parul real al printesei iesit de sub peruca.
Regatul Nou
Regatul Nou din Egiptul antic a reprezentat o perioada artistica de aur, dar multe din piesele cele mai valoroase se afla la muzeul din Luxor. Sala 3 contine artefacte frumoase din Amarna, capitala de scurta durata a regelui Akhenaten. Aici, formele musculare zvelte ale artei faraonice traditionale au fost inlocuite cu pantece umflate, coapse groase si fete alungite, aproape caricaturale. O exceptie notabila de la acest stil este capul sculptat, neterminat al lui Nefertiti, sotia lui Akhenaten, de o frumusete izbitoare.
Galeriile Tutankhamon
Aceste galerii ocupa aripile de est si de nord ale etajului si contin 1700 de exponate, de la mese de joc si ustensile de vanatoare la canapele, paturi si fabuloasa masca mortuara. Un scrin mare din sticla este plin cu sbabti al lui Tutankhamon, mici efigii ale mortilor, ingropate impreuna cu trupul pentru a indeplini orice dorinta a mortului in viata de dincolo. In total in mormant s-au gasit 413 sbabti, cate unul pentru fiecare zi a anului, plus supraveghetori. Alaturi se afla uimitorul tron "al leului" cu capete si picioare de leu sculptate pe ambele parti. Tot aici este o sala unde se gaseste masca mortuara din aur masiv si cele doua sicrie interioare, unul din lemn aurit cu pietre semipretioase, celalalt din aur masiv. Trupul tanarului rege zace in mormantul sau din Valea Regilor de pe malul vestic al Nilului.
Miniaturi din Regatul Mijlociu
Viata cotidiana a egiptenilor obisnuiti este bine ilustrata in cateva sali din aripa vestica cu miniaturi din Dnastia XI ale unor scene casnice. Printre acestea, atelierul unui tesator, o casa cu gradina si bazin si scribi inregistrand cirezile stapanului. Miniaturile furnizeaza informatii valoroase despre viata egiptenilor si au fost descoperite intr-un mormant din Deir al-Bahri, la Teba.
Sala Mumiilor Regale
Aici se afla mumiile regilor Tuthmes II, Seti I, si Ramses II. Trupurile bine conservate nu par sa dateze pe peste 3000 de ani. Fata cu nas in forma de cioc a lui Ramses II abia daca seamana cu bustul zvelt aflat la parter, in galeriile Regatului Nou.
Exponate diverse
Pe langa mumiile umane, muzeul prezinta o colectie de animale mumificate. Vechi egipteni venerau anumite animale: ibisul si babuinul erau inchinati zeului Thoth, crocodilul lui Sobek, iar pisicile lui Bastet. S-au descoperit multe animale mumificate in sanctuarele asociate cu zeitatile respective.
Se mai pot vedea aici picturi funerale greco-romane cunoscute ca Potretele de la Fayoum, dupa numele oazei in care au fost descoperite multe dintre ele.
Doua galerii sunt dedicate mormintelor regale din Tanis si bijuteriilor antice si contin cateva din cele mai valoroase obiecte de mici dimensiuni din muzeu. Tanis este un oras important din Delta in timpul Dinastiilor XXI si XXII. In 1939, arheologii au gasit o seri de morminte regale intacte, cu minunate masti mortuare, sicrie si bijuterii frumoase. Sicriul lui Psusennes I este important nu numai datorita surprinzatorului sau cap de soim, dar si pentru ca este din argint masiv, un metal rar in Egipt, care se importa si era foarte scump.
Dupa atata istorie am plecat cu autocarul nostru spre restaurantul plutitor Nile Lily. este un restaurant ce se afla pe un vapor foarte frumos ancorat pe malul Nilului. Restaurantul ofera o priveliste asupra Nilului si a unei mari parti din oras. Inauntru restaurantul este foarte curat si frumos decorat. Doar noi si grupul nostru am fost atunci in restaurant. Am servit ca aperitiv humus si moutabal iar ca fel principal mix grill cu cartofi prajiti, orez si salata.
Dupa ce am servit masa am traversat din nou cu autobuzul centrul orasului pentru a ne indrepta catre Gizeh.
Piramidele de la Gizeh reprezinta singura din cele sapte minuni ale lumii antice care a supravietuit. Le-am zarit intai in zare, din autocar, mi s-au parut atat de mari, in comparatie cu celelalte cladiri din suburbia orasului. Autocarul nostru tot mai inainta, iar noi inca mai vedeam Piramidele si eram totusi atat de departe de ele. E un sentiment ciudat sa le vezi si sa nu ajungi la ele!
In cele din urma am iesit din oras si am continuat drumul lor in desert. Intr-un final autocarul nostru a ajuns in parcarea de langa Piramide. Era foarte mare aglomeratie: autocare, masini, sute de turisti, zeci de vanzatori ambulanti foarte agasanti si nelipsitele camile. Se zice ca degeaba ai ajuns la Piramide daca nu ai facut poza pe camila cu intreg Platoul Gizeh. Asa ca ne-am conformat si noi si pentru suma de 50 de lire egiptene am "inchiriat" pentru cateva minute doua camile pentru a imortaliza momentul.
Nu stiu altii ce simt in momentul intalnirii cu atatia mii de ani de istorie, dar pe mine momentul m-a coplesit si m-au salvat ochelarii de soare pentru a nu se vedea ca imi curg lacrimi. A fost cel mai coplesitor moment din viata mea!
M-am enervat teribil cand domnul roman din grupul nostru a vociferat zgomotos Ce-i aici? Numai desert! Nu se compara cu ce e la Luxor. Afirmatiile astea ne-au deranjat si atunci ne-am indepartat de grupul nostru preferand sa nu mai auzim asemenea ineptii.
Ghidul nostru cel amabil ne-a invatat cateva cuvinte in araba pentru a putea sa scapam de vanzatorii agasanti ce sareau pe noi la orice pas incercand sa ne vanda te miri ce. Un simplu Shukran halas (ce inseamna va multumesc nu vreau) a rezolvat situatia. Am repetat aceste cuvinte de atatea ori incat incepusem sa punem accentul corect pe ele si ne-am amuzat teribil cand cativa localnici ni s-au adresat in continuare in limba araba crezand ca suntem vorbitori.
Gizeh a devenit necropola regala a capitalei Egiptului, Memphis, acum aprope 5000 de ani. In mai putin de 100 de ani, vechii egipteni au ridicat cele trei complexe piramidale ca morminte pentru regii lor. Dupa ce un rege murea, trupul sau era dus cu o barca spre templul din vale pentru a fi pregatit inainte de a fi purtat pe drumul pietruit spre piramida, sub care sau in care era inmormantat. Templele funerare erau intretinute multi ani dupa aceea de preoti care aduceau ofrande zilnice regelui-zeu mort. Rudele apropiate si servitorii erau ingropati in apropiere, in piramide satelit si sub pietre de mormant numite mastaba, pentru a impartasi puterea regelui dupa moarte asa cum au facut in timpul vietii.
Semnificatia Piramidelor din Ghizeh
Arheologii sunt de acord ca piramidele erau structuri monumentale ce serveau drept morminte ale regilor. In varf aveau piramidioane (chei de bolta in forma de piramida) acoperite cu aur, simbolizand probabil movila mitica, primordiala a creatiei, prin care patrundeau zilnic primele raze ale soarelui. Totusi nu se cunoaste scopul exact al acestor camere si canale de aerisire din Piramidele de la Gizeh. Canalele de ventilare indreptate spre constelatii importante sau colturile sud-estice aranjate intr-o diagonala aproape perfecta, indicand nordul, au dat nastere unor interpretari fanteziste. Aceste alimiamente sunt pur si simplu in concordanta cu credinta vechilor egipteni ca sufletul regelui avea sa se ridice la cer, alaturandu-se "stelelor vesnice".
Marea Piramida
Este piramida lui Khufu, toata lumea cunoscand-o sub numele de Marea Piramida. Se estimeaza ca are peste doua milioane de blocuri de piatra cantarind in medie 2,5 tone, unele din cele de la baza avand 15 tone. Pana la sfarsitul secolului al XIX-lea a fost cea mai inalta cladire din lume. In ciuda dimensiunii, precizia constructiei este uimitoare-cea mai amre diferenta de lungime intre cele patru laturi de 230 de metri este de numai 4 centimetri! Metodele de constructie si scopul unor incaperi si canale de aerisire sunt necunoscute, dar maiestria arhitectonica fantastica este evidenta.
In circa 400 de ani, egiptenii au evoluat de la mastaba din caramizi de lut la piramidele cu laturi netede. Ultima etapa, trecerea de la piramidele in trepte la cele "adevarate", netede, a durat doar 65 de ani. Fiecare piramida a fost o aventura in necunoscut. Rareori in istoria omenirii tehnologia s-a dezvoltat intr-un ritm atat de alert.
Am avut intentia de a intra intr-una din piramidele mai mici, dar lipsa spatiului, a vizibilitatii si aerul inchis din interior, m-au facut sa ma razgandesc.
Sfinxul
Este cea mai veche scupltura monumentala din Egiptul antic si sta de paza spre Piramida lui Khafre. Arheologii il dateaza din jurul anului 2500 I. Hr., considerandu-l pe Khafre sursa de inspiratie. Statuia are 20 de metri inaltime, trup alungit, labe intinse si un acoperamant regal pentru cap ce incadreaza o fata carnoasa, posibil sa fie chiar cea a regelui. Este cioplit dintr-un afloriment de roca naturala si ridicat pe blocuri taiate in jurul bazei, adaugate in timpul renovarilor repetate incepute de Dinastia XVIII.
Desi multe scrieri relateaza ca nasul Sfinxului a fost impuscat de mameluci, otomani sau chiar armata franceza a lui Napoleon, de fapt el a fost pierdut inainte de secolul XV. Initial Sfinxul avea o barba falsa stilizata, simbol al regalitatii, dar si aceasta a cazut. O bucata recuperata ce a cazut in nisip se alfa acum la British Museum din Londra.
Chiar in fata statuii se afla ruinele Templului Sfinxului, inchis publicului. Accesul in zona din jurul Sfinxului se face prin templul din vale a lui Khafre, alaturat, unul din cele mai vechi din Egipt. La momentul construirii piramidelor, in timpul revarsarii anuale a Nilului, apele ajungeau pana la marginea platoului Gizeh. Templul din vale a lui Khafre se afla pe o cariera de piatra si servea drept poarta spre piramida, de care era legat printr-un drum pietruit, lung, acoperit in mare parte, din care s-au pastrat urme. Ingropat in nisip, a fost descoperit de Auguste Mariette in 1852. Celelalte doua piramide aveau complexe similare, dar templele lor nu sunt atat de bine pastrate.
Candva o vizita completa la Marea Piramida presupunea nu numai explorarea pasajelor dinauntru, ci si un urcus spre varf. Un ghid turistic al Egiptului din 1902descrie procedeul: Insotit de doi beduini, fiecare tinundu-l de o mana si, daca se doreste ,,de un al treilea gratuit, care il impinge din spate, calatorul incepe sa urce scarile. Odata ajunsi sus multi sarbatoreau sapandu-si numele in piatra. Un proiect arheologic recent a catalogat fiecare bloc din piramida; inscriptiile includeau testamentul cuiva care s-a urcat in varf si s-a sinucis sau numele unor indragostiti, sapate pentru vesnicie. Chiar din 1840, sciitorii au inceput sa se planga de numarul mare de graffiti. Aceasta nu mai este o problema, caci din 1980 s-a interzis urcatul pe piramide, desi unii mai incearca si acum. Masura a fost luata atat pentru a proteja monumentele, cat si pentru a preveni accidentele sau chiar decesele.
Lasand in urma piramidele, excursia noastra a continuat in Cairo, unde ne-am oprit pentru o vizita la celebrul magazin de parfumuri de unde am achizitionat mai multe parfumuri locale. Ele sunt de fapt uleiuri eterice, ca uleiurile esentiale, de flori sau plante ce trebuie diluate cu alcol pentru a realiza un parfum autentic. Eu am cautat ceva timp pana am gasit retete si mi-am realizat singura parfumuri din aceste uleiuri egiptene foarte parfumate.
Ultimul punct al vizitei noastre a fost magazinul de papirusuri autentice unde ni s-a prezentat cum se realizeaza papirusurile folosind metoda traditionala. Preturile aici sunt considerabil mai mari decat in majoritatea magazinelor unde am vazut papirusuri, cei de aici motivand ca tot ce se gaseste in oras sunt falsuri si ca doar ei ofera papirusuri autentice. Am achzitionat de aici un papirus tip A4 cu semnificatia hieroglifelor pe care am dat 20$.
Pe inserat am fost condusi la aeroport si astfel au luat sfarsit cele 12 ore intense petrecute in capitala egipteana. Nu stiu de ce dar in orient ma simt cel mai bine, din toate locurile in care am fost pana acum! Sa fie oare din cauza ca am locuit 5 ani in midddle east? Imi doresc enorm de mult sa revin pentru ca sunt atat de multe locuri pe care nu am apucat sa le vad, dar din pacate situatia politica actuala ma impiedica sa fac acest lucru.
Vacante insorite!
Trimis de Muffin2009 in 04.12.13 15:09:45
- A fost prima sa vizită/vacanță în EGIPT
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Muffin2009); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@webmaster: Rog ilustratie video muzicala: youtube
Multumesc
În principiu, în 12 ore ați văzut cam tot ceea ce era mai important de văzut în Cairo, și mă bucur pentru această reușită.
Singurul lucru important care lipsește din prezentare este suq-ul (sau souk-ul) Khan El-Khalili, bazarul care depășește orice altceva similar ce am văzut eu, cel puțin din punct de vedere al bogăției în aur, sau al amabilității și dorinței de a negocia al comercianților. Dacă mai aveți ocazia, nu îl ratați data viitoare.
Ar mai fi de asemenea și cartierul „copt”, zona locuită de creștini, și a bisericii Sf. Sergiu, care a adăpostit Sfânta Familie în timpul ”Fugii în Egipt”. Drept este că nu știu care mai este acum situația politică în zonă.
Interesantă poate fi și o trecere pe lângă „orașul mort”, oficial declarat a fi un cimitir, dar pe care, surse locale îl prezintă drept zona de oraș abandonată în urma unei epidemii de ciumă de acum câteva sute de ani. Am rămas cu impresia că o parte din construcții sunt locuite.
Din punctul meu de vedere, având însă în vedere și timpul la dispoziție, mie mi-au fost necesare 2 zile pentru a spune că am văzut Muzeul de Egiptologie.
Cred de asemenea că, cu o altă ocazie, nu trebuie ratată o vizită în interiorul Marii Piramide. Poate că unii așteaptă mai mult de la o asemenea vizită, dar numai parcurgerea tunelului de acces, cu toate capcanele mai mult sau mai puțin vizibile, poate fi o adevărată aventură. Camera mortuară în sine nu oferă nimic deosebit, poate doar întrebarea ”Cum a fost introdus sarcofagul? ”, dar ideea că „ești acolo”, mie mi-a creeat o senzație unică.
Vizita în piramida lui Khafra (sau Khafre, Khefren sau Chephren) este cu mult mai puțin spectaculoasă (sau o fi de vină intervalul de 22 de ani între cele două vizite).
Trebuie să recunosc că nu știam de intervalul de timp de 65 de ani între piramidele în trepte (piramida lui Zoser de la Sakarra) și piramidele de la Ghizeh. Aveam în minte și o perioadă a unor piramide, să le zic ratate, care nu s-au dovedit stabile, între care cea mai importantă îmi pare a fi cea de la Meidun.
Ca o concluzie personală, Cairo merită a fi o destinație pentru o excursie de mai multe zile, deși agențiile noastre de turism nu îi dedică mai mult de o zi și jumătate.
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu)
Despre Cairo se poate scrie si vorbi la nesfarsit. Intr-adevar este un oras al contrastelor. Ma bucur nespus ca vi-a placut. Partea "turistica " este un aspect, dar cealalta, va garantez, este mult mai interesanta. Merita vazut orasul, dar altfel. Veti ramane profund surprinsi de diferente.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Feb.2024 Trei zile în Cairo (1) — scris în 16.03.24 de adso din IAşI - RECOMANDĂ
- Mar.2021 Experiența numită Cairo! — scris în 27.04.21 de maryka din GHIMBAV [BV] - RECOMANDĂ
- Dec.2020 Cairo dupa programul nostru — scris în 07.12.20 de Enki din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2018 Cairo cu locuri stiute dar si nestiute de unii turisti! (6) — scris în 21.01.19 de adutza_ghiocel din GALAţI - RECOMANDĂ
- Sep.2018 Cairo cu locuri stiute dar si nestiute de unii turisti! (1) — scris în 21.01.19 de adutza_ghiocel din GALAţI - RECOMANDĂ
- Sep.2018 Moscheea de Alabastru din Citadela Salah al Din — scris în 17.12.18 de nicole33 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2014 Piramidele si Vechiul Cairo (Coptic) — scris în 26.11.14 de TraianS din RADAUTI - RECOMANDĂ