EXCELENT
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Impresii de pe Transalpina și despre Mărtinie – un sat cum nu credeam ca există în România
Incă de când s-a deschis circulației (a se citi, asfaltat) Transalpina, ne doream foarte mult să mergem și noi pe acest drum. Auzisem multe lucruri frumoase despre el – că e destul de greu, dar și spectaculos, așa încât curiozitatea era maximă. Fiind însă cam departe de noi, curiozitatea noastră a avut de așteptat niște ani buni.
Anul acesta, întrucât făceam concediul în România, am hotărât că Transalpina e un „must see” . Nu contează ce traseu alegem, musai trebuie să conțină și Transalpina. Atunci când am început să căutăm cazare în zonă, adică pe la sfârșitul lui mai (pentru începutul lui iulie), zăpada pe Transalpina era cât casa și drumul era evident închis.
Am avut ceva emoții dacă îl vor deschide sau nu, vremea arătându-se teribil de neprietenoasă. Dar cum noi trebuia să ajungem în zonă pe 1 iulie, ne-am gândit că totuși până atunci trebuie să se deschidă. Dacă nici la 1 iulie nu se deschide, atunci când?
Am căutat și o cazare în zonă, la Rânca evident, că asta era localitatea care mi se părea mie emblematică pentru Transalpina. Doar că, stupoare: deși pe Google fiecare a doua casă din Rânca era pensiune, pe Booking nu apăreau decât vreo 3 cazări, cu referințe nu cine știe ce și prețuri mari (după părerea mea). Mai bine că n-am găsit! Și atunci prietenul Booking, văzând că eu tot insist în zonă, vine cu o propunere interesantă – în satul Mărtinie. Booking a mai avut și cu alte ocazii idei geniale (nu știu cum face, dar pe mine mă citește perfect, cred că are niște cookies geniale) așa că am ales cazarea propusă de el și nu mi-a părut rău deloc. Voi scrie un articol separat depre ea.
În cazul în care veniți spre Transalpina dinspre Sibiu, așa cum am venit noi, vă sfătuiesc să țineți autostrada până la Sebeș și de acolo să mergeți pe DN67C, acesta fiind codul de drum pentru Transalpina. Pe noi Marcel-ul ne-a scos de pe autostradă înainte de Sebeș și ne-a băgat pe niște drumuri județene prin satul Dumbrava, că pe acolo i s-a părut lui mai scurt. Drumul (până am ieșit în DN67C) era bun, fără gropi, doar că era de o singură bandă (în total, nu pe sens), cu multă vegetaţie înaltă pe margini și plin de curbe. Claxonam înainte de fiecare curbă, nu știu cu cât succes, întrucât, dacă venea vreun bade beat și cu maneaua dată la maxim din sens opus, nu cred că se sinchisea foarte tare de claxonul nostru. Până la urmă am scăpat cu bine, am ieșit în drumul național, am ajuns la cazare si ne-am cazat, urmând ca a doua zi să purcedem pe Transalpina.
De la Sebeș până la Obârșia Lotrului, deși se cheamă tot Transalpina, drumul urcă foarte lent. Șerpuiește prin pădure, trece pe lângă lacul și barajul Tău, apoi pe lângă lacul și barajul Oașa. La Oașa mi s-a părut foarte frumos, ne-am oprit și noi puțin și am făcut poze de pe baraj. Drumul este excelent întreținut și e foarte bine marcat câtă vreme vă aflați în județul Alba. După ce se trece în județul Vâlcea și apoi în Gorj, drumul e în continuare bun, dar vopseaua s-a terminat probabil, pentru că nu prea mai este marcaj pe drum.
După Obârșia Lotrului drumul începe să urce destul de abrupt. Mi s-a părut mai abrupt decât Transfăgărășanul. Necesită o mașină destul de bună și o bună îndemânare la volan. De asemenea, la coborâre, atenție să nu se încingă frânele. Am văzut unii șoferi care efectiv coborau cu piciorul pe frână, dar n-am văzut, ca prin alte țări, panouri de avertizare cu „Atenție! Verificați frânele!” .
Sus, pe platou, peisajul este foarte frumos și crestele munților se întind cât vezi cu ochii. Pe unele creste era zăpadă și acum. Deși jos la cazare muream de cald, aici erau doar 17-18 grade și vânt. Chiar dacă soarele strălucea, îți cam trebuia o gecuță, altfel cam te zgribuleai.
Nu m-am putut abține să nu fac o comparație, evident absolut subiectivă, cu Transfăgărășanul. Transalpina mi s-a părut muuult mai liberă. E drept că eram în timpul săptămânii, nu în weekend, și era abia 1 iulie, deci nu era sezon plin de concedii. Transfăgărășanul mi se pare totuși mai spectaculos, serpentinele sunt mai lungi, culmile sunt mai îndepărtate una de alta, spațiul parcă e mai larg, ai unde să admiri peisajul. Pe Transalpina serpentinele sunt mai abrupte, e mai dificil pentru șofer și evident pentru mașină.
Sus la Rânca dezamăgirea a fost totală. Mi se păruse mie ciudățică stațiunea din ceea ce vedeam la televizor, dar la fața locului e parcă și mai urâtă. Efectiv o adunătură de căsoaie înghesuite unele în altele de-a lungul unui drum desfundat. Am mers destul de-a lungul drumului respectiv în speranța că poate găsim și noi un loc mai frumos. N-am găsit. În plus, este și în golul alpin, deci nu vezi brazi. Majoritatea caselor sunt urâte, mari și ocupă tot terenul pe care îl au la dispoziție (mașinile clienților probabil se parchează pe drum), de unde și senzația de înghesuială. Efectiv arată ca niște sedii de C. A. P. Totul părea închis. Probabil de aceea nu găseam eu cazare pe Booking. N-am găsit nici o parcare unde să lăsăm mașina și să ne plimbam și noi pe jos. Deși la cât de pustiu era, cred că o puteam lăsa pe drum, că nu cred că încurcam pe cineva. Telescaunul, evident, nu mergea.
Nu mă refer aici la calitatea domeniului schiabil. Noi nu schiem, deci nu mă pricep deloc. Poate că pârtiile sunt foarte bune și iarna e altceva în zonă; acum, însă, era trist rău.
N-am mai coborât până în Novaci, ci ne-am întors pe același drum pe unde am urcat. La coborâre ne-am oprit și noi la celebra stână Ștefanu, actualmente refăcută după incendiul de anul trecut. Din păcate nu aveau tocană de miel, așa cum se laudă pe Internet. Aveau doar bulz și cârnăciori. Am luat și noi câte un bulz (15 lei/bucata). A fost bun, cu brânză ce părea adevărată, de oaie, și smăntână pe deasupra. Am constatat cu plăcere că avea destulă brânză, nu erau doar vagi urme, și era făcut pe grătar adevărat cu lemne și cărbuni. Deși nu părea mare, a fost sățios, până seara nu ne-a mai trebuit mâncare.
La întoarcere ne-am abătut până la lacul Vidra. Am fi vrut să urcăm cu telescaunul, dar nici aici, la Vidra, telescaunul nu funcționa. Probabil merge doar iarna.
Și acum, așa cum am promis, să povestesc un pic despre satul în care ne-am cazat noi și care ne-a impresionat în mod deosebit. Satul Mărtinie face parte din comuna Șugag, care este ultima localitate de pe Transalpina cum vii de la Sebeș. De aici încolo, până la Rânca, e doar munte.
Am stat la Mărtinie 3 nopți, deci 2 zile pline. Într-una din zile am făcut excursia pe Transalpina, iar a doua zi am planificat să lenevim la pensiune, cu pauză de condus, după mersul pe serpentine din ziua precedentă. Cum noi nu putem sta locului, am luat-o totuși la pas prin sat. Am constatat cu surprindere, că aici ulița era asfaltată perfect, cu rigole betonate, canalizare trasă până în capătul satului. Deci vorbesc de uliță, nu de drumul național; adică, aia care în mod normal în satele noastre e plină de praf, ori de noroi când plouă. Nu vedeai nicăieri noroi, bălării, lătunoaie etc. Totul era tuns, curat și îngrijit.
Casele aveau arhitectură frumoasă, nu erau doar niște cuburi cu ferestre, precum cele de la Rânca. Aveau curți mari, cu iarba tunsă și pline de flori. Ai fi zis că toate sunt pensiuni, la cum arătau. Dar nu, erau casele oamenilor. Cam fiecare a treia casă avea tractor. Tractorul nu stătea, așa, în curte, să-l plouă, ci avea garaj, care garaj arăta și el foarte bine, vopsit, aranjat, nu era doar un șopron de scânduri.
În capătul satului este un motel mare și elegant numit Perla Mărtiniei. În sat au două păstrăvării și o terasă frumușică și aranjată unde se puteau mânca plăcinte coapte pe lespede și langoși. Am mâncat și noi și păstrăv și plăcintă pe lespede și au fost excelente.
Pentru noi acest sat a fost o supriză deosebit de plăcută. Deci se poate și la noi în țară, acolo unde oamenii sunt harnici și muncitori și primaria chiar își face treaba. Din păcate nu am poze din Mărtinie. Mi s-a mai întâmplat și în alte cazuri. Eu când rămân efectiv cu gura căscată, uit să mai fac poze. Așa că ori mă credeți pe cuvânt, ori mergeți să vă convingeți :).
Trimis de RoxanaGRS in 12.08.21 14:35:05
- A fost prima sa vizită/vacanță în TRANSALPINA
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (RoxanaGRS); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
ECOURI la acest articol
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Transalpina - cel mai înalt drum din România, TRANSALPINA" (deja existentă pe sait)
Frumos traseul și descrierea este frumoasa!
Felicitări!
Așa că ori mă credeți pe cuvânt, ori mergeți să vă convingeți
.
Eu te cred pe cuvant si m-am convins pentru ca am trecut pe-acolo acum fix sase saptamani. Am plecat de la Alba Iulia, Transalpina, Oltenia de sub munte, Horezu, Branesti. Sa stii ca si pe 1 iulie drumul a fost foarte frumos si am oprit si noi (desi pana acasa mai era destul de maers) pentru ca ce vedeam era prea frumos.
Se pare ca nu sunt singurul care are oroare de Ranca, unde nimic nu are legatura cu o statiune montana. Este exemplul cel mai clar ca banii impreuna cu prostia sau nepriceperea sunt cea mai sigura cale de a compromite (din pacate irecuperabil) un loc deosebit de frumos.
Comparatia cu Transfagarasanul, pentru mine e foarte greu de facut, pentru ca pe Transfagarasan a fost poate de o suta de ori, iar pe Transalpina doar de patru ori, din care o data cu camionul pe drumul neasfaltat in 1984. Transfagarasanul are "sarpele " din caldarea Balei care nu are rival, ca frumuste in Romania. Transalpina urca la altitudine mai mare, desenul soselei este poate mai putin spectaculos, dar incanta privirea in permanenta. Nu degeaba pe portiunea de la Obarsia Lotrului pana in pasul Urdele am oprit de patru ori sa ne clatim ochii. Daca la Balea Lac nu stiu daca am avut 2 duminici intr-un an fara zapada langa sosea, pe Transalpina, vara, zapada pare sa fie mai rara. Am gasit insa un loc in apropierea soselei un loc unde ne-am jucat pe zapada ca niste copii mai mici sau mai mari.
Va felicit pentru vizita pe care o povestesti in articol si astept si continuarea.
Numai bine si calatorii placute!
Lectura foarte placuta... odihnitoare. Am fost pe Transalpina (cu permisiunea WM aici descriu cumva aventura https://amfostacolo.ro/impresii9.php?iid=23220&d=transalpina-cel-mai-inalt-drum-din-romania--transalpina) chiar in ziua cand s-a deschis... noi ne cazasem in Ranca (pe vremea aia nu arata jalnic ca acum) eu cu sotia si prietenii nostri nelipsiti ... am fost placut impresionati de tot ce am gasit in afara "localitatii" cand am luat-o la picior... ca niste copii ne asezam pe fund si o luam la vale... Intr-una din zile am urcat pe Papusa... atunci am vazut marea de masini care astepta.
Ca sa nu bat campii prea mult in curand, peste 20 de zile, revenim in tara dupa cativa ani si vrem sa mergem undeva la munte, doar noi si copiii. Sotia ma intreaba asa intr-o doara:"mergem si pe Transalpina? "
Ramane de vazut in functie de timp si vreme daca ajungem acolo insa articolul tau m-a cam pus pe jar. Cu toate astea l-am votat cu drag.
@RoxanaGRS:
”Transfăgărășanul mi se pare totuși mai spectaculos, serpentinele sunt mai lungi, culmile sunt mai îndepărtate una de alta, spațiul parcă e mai larg, ai unde să admiri peisajul. Pe Transalpina serpentinele sunt mai abrupte, e mai dificil pentru șofer și evident pentru mașină.
Asa este. De fapt, daca esti sofer, nu prea ai timp sa admiri nimic. Eu am fost prima data pe Transfagarasan cand nu era nici marcat si nici nu avea nimic pe margine. Era destul de aiurea, pentru ca era foarte greu de apreciat cand te intalneai in curbe cu alta masina, cat este banda mea, in asa fel incat sa nu intru in banda masinii din sens opus, dar nici sa nu ies cu roata de pe asfalt (stratul de asfalt e foarte gros si daca ai iesit cu roata in afara lui, te asezi cu masina pe burta).
”Sus la Rânca dezamăgirea a fost totală. Mi se păruse mie ciudățică stațiunea din ceea ce vedeam la televizor, dar la fața locului e parcă și mai urâtă. Efectiv o adunătură de căsoaie înghesuite unele în altele de-a lungul unui drum desfundat. Am mers destul de-a lungul drumului respectiv în speranța că poate găsim și noi un loc mai frumos. N-am găsit. În plus, este și în golul alpin, deci nu vezi brazi. Majoritatea caselor sunt urâte, mari și ocupă tot terenul pe care îl au la dispoziție (mașinile clienților probabil se parchează pe drum), de unde și senzația de înghesuială.
Exact asta cred si eu despre Ranca. Dat fiind ca s-a construit pe un teren liber, se putea face o statiune foarte frumoasa. Din pacate a iesit un kitsch total. Nu sunt locuri de parcare, nu sunt alei, nu e nici o sistematizare, drumul e plin de gropi...
@elenaadina: Mulțumesc pentru apreciere, vizită și vot. Mă bucur că ți-a plăcut.
@liviu49: Dacă ai fost pe Transalpina pe 1 iulie, înseamnă că am fost în aceeași zi . Și noi tot atunci am fost. Am ales bine, pentru că a doua zi, pe 2 iulie a plouat destul de tare până pe la 11, și apoi din nou după-amiaza în mai multe reprize.
Despre Rânca, văd că suntem mai mulți cu aceeași părere. Păcat, putea să iasă ceva frumos.
Comparația cu Transfăgărășanul e destul de subiectivă pentru că n-am mai fost demult prin zonă. Dar imaginea lui mi-a rămas adânc întipărită pe retină. Se impune probabil o reactualizare, deși când văd circulația aia bară la bară ca pe DN1, îmi cam trece.
@gregorio: Mă bucur că ți-am trezit amintiri frumoase și dorința de a reveni. Am citit și eu articolul tău despre Transalpina. Foarte fain și articolul și pozele. Felicitări, votat cu drag. M-ai făcut să-mi pară rău că n-am urcat și noi pe Păpușa, deși, din ceea ce am citit la tine, presupunea destul timp și nici foarte ușor nu era. In plus, întrucât trebuia să ajungem în aceeași zi înapoi la cazare, nu prea ne permiteam să ne tremure picioarele pe pedale pe serpentinele alea la coborâre .
@Yoda:
”De fapt, daca esti sofer, nu prea ai timp sa admiri nimic.
Din câte am văzut eu pe la TV, acum pe Transfăgărășan admiri volens-nolens, că stai în trafic ca pe DN1. Asta ne reține și pe noi să revenim prin zonă.
Pe Transalpina e mult mai lejer, dar chiar și așa, păcat că n-au făcut alveole sau puncte de belvedere în care să te poți opri, fără să trebuiască să ieși pe acostamentul cu pietriș. Noi avem mașina destul de joasă și cam aveam emoții la ieșirile astea de pe carosabil ca să putem face poze și să ne bucurăm de peisaj.
Despre Rânca..., cum am mai spus, mare păcat. Nu știu ce primar o fi dat autorizații să se construiască în halul ăla. Sau poate, în clasicul stil românesc, nu există nici o autorizație și a făcut fiecare ce-a vrut...
@RoxanaGRS: Daca ai fost pe 1 iulie, eu de ce nu te-am vazut? Am calatorit cu niste polonezi cu un Subaru, niste sloveni cu motociclete, plus romani destui.
De balamucul de pe Transfagarasan nici nu vreau sa ma gandesc, mai ales ca am inteles ca nici in timpul saptamanii nu e prea liniste. Din pacate sunt convins ca printre cei care se inghesuie sunt foarte multi pantofari, care ignora regulile scrise, dar mai ales nescrise ale muntelui. Cand vad acesti oameni pe munte sunt tentat sa regret modernizarea unor drumuri spre locuri deosebite.
Dar sa speram ca se va schimba ceva in bine.
Numai bine si calatorii placute!
Mie-mi plac, deopotrivă și Transalpina și Transfăgărășanul.
Spuneam vreo două review-uri în urmă că nu mai vreau să fac clasamente, unde e mai frumos. Ideal este să ajungi și să vezi. Acuma, cert este că în unele locuri îți place mai mult dar, în cazul de față, deși asemănătoare, ca scop, drumurile sunt diferite.
Da, Transfăgărășanul pare mai dur. Am avut situații în care l-am urcat, pe ceață, pe partea dinspre Argeș și, până sus, la tunel, abia vedeam stopurile celui din față iar, după, la Bâlea Lac era soare și frumos. Aici vezi Vidraru, vezi 1480 de scări, treci pe la Capra și la cascadă
Transalpina este cel mai înalt drum din România, dar, nu prea oferă peisaje, tocmai pentru că trece prin zona de gol alpin. Iar Rânca este o (altă) dovadă despre heirupismul din turismul românesc, tâlhăria instituționalizată., dar, din păcate, nu e fraier cine cere 5 pâini, fraier cine-i dă!
@Yersinia pestis: Intrand in lumea unui sport drag mie, ciclismul, as putea spune ca diferenta intre Transfagarasan si Transalpina ar putea fi comparata cu diferenta intre Pasul Stelvio din Il Giro si Col du Galibier din Le Tourr, ambele etape deosebit de spectaculoase si care de multe ori dau castigatorul respectivelor tururi. Daca drumul serpuit al Transfagarasanului din caldarea Balei poate fi comparat cu pasul Stelvio, traseul Transalpinei de la Obarsia Lotrului la pasul Urdele seamana cu drumul spre Col du Galibier. Evident ca e o mica diferenta (de numai 700 de metri in cazul Stelvio si de numai 500 de metri in cazul Col du Galbier), cele doua varfuri avand 2758 m Stelvio si 2642 m Col du Galbier. Dar drumurile noastre raman cele mai frumoase, fiindu-ne mai accesibile si nefiind nevoiti sa ne deplasam tocmai departe de casa.
Numai bine si calatorii placute!
Frumoase poze si faina descrierea. Cand am fost eu ultima oara la Ranca, erau putine case si transalpina era neasfaltata. Si zona era superba.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2023 Pe Transalpina, după 12 ani — scris în 26.08.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2021 Transalpina via Mănăstirea Obârșia Lotrului — scris în 18.10.21 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 Transalpina — scris în 14.09.21 de nelu73 din AGNITA SIBIU - RECOMANDĂ
- Oct.2020 O zi de vis pe Transalpina — scris în 17.10.20 de alienad din CRAIOVA - RECOMANDĂ
- Sep.2020 Transalpina - un obiectiv mult visat și așteptat — scris în 08.09.20 de cecilia a. din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 O excursie reusită — scris în 13.06.19 de adrianaglogo din PITEșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2018 Transalpina sau Drumul Regelui - soseaua de la cota 2145 — scris în 09.10.18 de Dan&Ema din BUCURESTI - RECOMANDĂ