ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 28.05.2018
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: jud. Ilfov
ÎNSCRIS: 11.06.14
STATUS: AUGUSTUS
DATE SEJUR
MAY-2018
DURATA: 3 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat
CADRUL NATURAL:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
95.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 11 MIN

Transportul public în Porto

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE URM de aici

V-am povestit în articolul despre transportul în Lisabona cum poți călători fără probleme având card combinat, turistic, astfel că poți face economie de bani. Dacă despre Lisboacard și Viagem am mai citit pe aici, despre transportul public în Porto nu a făcut-o nimeni.

Am fost anul acesta în Lisabona și Porto, așa că pot compara transportul public în ambele orașe și pot spune că ambele au fost așa cum ar trebui să fie în orice țară civilizată.

Drumul București - Lisabona l-am făcut cu avionul, o cursă directă a TAP și am fost mulțumiti. Am căutat o cursă directă București - Porto sau invers dar nu există. Sau nu exista la momentul achiziționării biletelor de avion. Dacă doream să zburăm București - Porto sau invers, trebuia să facem escală în Lisabona și timpii de așteptare în aeroport nu erau chiar prietenoși. Așa se face că am ales varianta Lisabona ca destinație dar și ca aeroport de revenire acasă iar pentru legătura dintre cele două orașe portugheze aveam de ales, la fața locului, între tren și autocar. Am ales trenul pentru Lisabona - Porto, urmând să venim înapoi cu autocarul, ziceam noi să vedem cum este și pe șosea. Ne-a plăcut însă atât de mult cu trenul încât am revenit tot cu el. E drept că n-a fost orice tren ci Alfa pendularul.

Alfapendularul (CP) este trenul despre care m-am documentat încă de acasă pentru că este modern și de mare viteză (atinge 220 km / oră, chiar și peste, ne-a dovedit). Bilete am luat cu o zi înainte de plecarea spre Porto fiind în trecere prin gara Oriente. Prețul Lisabona - Porto la clasa a doua a fost 31 € (pentru comparare, dacă optam pentru avion Lisabona - Porto, plăteam la acel moment 30 €). Cu biletele deci luate în avans, am ajuns la gara Oriente cu metroul cam cu 30 minute înainte de plecarea trenului. Am intrat în una din micile săli de așteptare, destul de curate și unde există puncte pentru încărcarea telefonului mobil (aș fi preferat să cutreier imensa gară și autogară pe toate nivelurile ei dar era un curent nebun căci spațiile sunt deschise iar în ziua aceea vântul puternic își făcea de cap prin capitală). În micile săli nu poți să stai lungit pe scaune căci imediat apare paza care te întreabă de sănătate și-ți recomandă sau impune să te ridici. Când pe panouri s-a anunțat linia trenului, cu câteva minute înainte de sosirea în gară, am urcat pe scările rulante și am așteptat, știind deja că nu stă mai mult de 2 minute în stație. Urcați în tren ne-am ocupat locurile rezervate și abia după ½ oră a venit controlorul. Între timp, la fel ca la avion, au venit cei ce ofereau gustări reci, vin, cafea, bere, suc, apă, contra cost dar la prețuri medii între prețul unei terase și unui magazin local, deci cumva convenabile. Ne-am încărcat telefoanele, am privit puțin pe geam și la ecranul pe care era prezentat orașul de destinație, ne-am amuzat urmărind panoul electronic pe care se afișa viteza trenului în timp real și cam atât, am ajuns bine la Porto, gara Campanha situată în zona industrială a orașului. De aici, cei care am călătorit cu acest tren am avut gratuitate pe trenul urban Oporto care ne-a dus în câteva minute la gara Sao Bento, în centrul istoric al orașului, aproape de hotelul nostru.

Pentru că ne-a plăcut curățenia, comoditatea scaunelor, serviciile oferite, la întoarcere, Porto - Lisabona am optat tot pentru tren și tot Alfapendular (CP) dar de data asta, pentru că am ieșit foarte bine, neașteptat, la capitolul buget portughez, i-am propus soțului să venim cu clasa Confort, preț de persoană 42 €. După o mustăceală scurtă a acceptat, așa că am încercat și acest vagon. La întoarcere trenul a avut întârziere 25 minute pentru care conductorul s-a scuzat de cam trei ori, ne-a explicat în portugheză și engleză că se fac lucrări de îmbunătățire a liniei, fapt observat și de călători, apoi ne-a spus ce legături avem spre alte gări din Lisabona sau spre aeroport și port, alte amabilități și gata, călătoria s-a terminat. Diferența între cele două clase (2 / turistico și 1 / confort) este dată de numărul de scaune, cu ⅓ mai puține la confort, scaune mai mari, mai comode, cu înclinare mai mare, loc mai mult la picioare, wi-fi, căști, coridor mult mai larg, un loc mai mare la capătul vagonului pentru trolere, cărucioare copii, etc. După călătorie am săpat ceva să aflu mai multe despre aceste trenuri și pot spune că există o serie întreagă de reduceri, promoții, oferte speciale, în funcție de modul de achiziție a tichetului (operator uman, automat sau online), apoi după mărimea grupului de călători ce achiziționează bilete împreună, timpul de achiziție, multe altele, de aceea e bine de urmărit promoțiile pe site-ul lor, Comboios de Portugal. Pot spune că cei ce optează pentru clasa confort au în anumite stații (și Oriente), săli de așteptare mai elegante, cu fotolii rabatabile și alte facilități sau, dacă doresc, o reducere de 10 % la plimbarea cu Yellow bus sau Yellow boat. Persoanele cu anumite dizabilități beneficiază la cerere de condiții speciale atât în tren cât și la procurarea biletelor dar doar pe baza unui certificat de handicap valabil. Pentru biletele dus-întors există o reducere de preț de 10 % dar doar dacă distanța de parcurs pe un sens depășește 90 km și doar la clasa 2 / turistico. Dar așa cum am spus, e bine de interesat la punctele de informare, semnalizate clar cu un S verde orizontal.

Pentru transportul public în Porto, mă documentasem de acasă deja. Aveam destule posibilități de deplasare prin oraș și mai ales spre malurile oceanului Atlantic. Transportul public de suprafață în Porto este deservit de două societăți și asta e bine de știut la achiziționarea cardurilor de transport. STCP / Societatea de Transport Public din Porto, o companie cu o lungă istorie în spate începând cu anul 1872, oferă transport cu autobuze, microbuze, autobuzele turistice etajate și cele cinci tramvaie istorice. Prețurile călătoriei diferă după zonele orașului, pornesc de la 1.20 € / călătoria dacă aveți deja un card care și el costă 0.60 € sau pentru 24 ore, tot în funcție de zonele dorite, cumva între 4 și 13 €. O călătorie cumpărată de la șofer este 1.95 €. Pentru tramvaiele istorice prețul este separat și mai mare, este afișat în stații. Amenda pentru călătorie frauduloasă pe oricare mijloc de transport public este cuprinsă între 120 și 350 €. Vă spuneam că sunt două societăți care deservesc transportul public de suprafață, Metro este cea de a doua și nu greșesc când spun asta. Metroul din Porto este, se spune, una din cele mai mari rețele feroviare urbane din Europa. Pe scurt, are șase linii destul de lungi și 82 de stații din care doar 14 sunt subterane, restul de suprafață. Gările și trenurile care ating și 100 km / oră cred că sunt cel mai bun mijloc de a parcurge distanțele mari din Porto. Atât trenurile cât și stațiile sunt curate, la fel ca la Lisabona. Este incredibil pentru mine cum au reușit să creeze o așa rețea într-un timp scurt (în 1993 s-a fondat societatea și în 1994 - 1998 a fost concursul internațional pentru demararea lucrărilor în acest oraș cu multe repere arheologice). Tichetele călătorie au prețuri variabile începând de la 1.20 € călătoria plus cei 60 cenți cardul de carton și timpul este de 1 oră de la validare pe un anumit sector de pe hartă. Sistemul călătoriilor unice pare mai greoi, trebuie să cunoști bine zonele orașului notate cu Z sau C de la 1 la 9 (sper că am reținut bine) sau să poți descifra harta transportului în comun pentru a nu te trezi cu o amendă frumușică.

Pentru turiști în special, societățile de transport în comun din Porto, au creat Andante, cardul de transport valabil 1 - 3 zile (pe cel achiziționat de noi este și varianta de 4 zile care încă nu apare pe site-ul oficial) și care-ți oferă posibilitatea de a circula nelimitat pe toate mijloacele de transport în comun - autobuz, metrou, tren urban, nu tramvai și autobuz turistic - prețul unui card fiind de 7 € / zi sau 15 € / 3 și au costul hârtiei inclus în preț. Noi l-am avut pe cel de 3 zile și la promoție a fost 13 €, fiind luat odată cu cardul de vizitare oraș. Merită căci circuli cât vrei și stai fără grijă că ai depășit timpul sau zonele. Cu el am avut și o reducere la funicularul dos Guindais dar s-a notat pe card pentru a nu beneficia și a doua oară de cost redus. Cardul Andante poate fi achiziționat separat sau împreună cu cardul turistic Porto care oferă reduceri și gratuități la vizitarea unor obiective turistice, crame, restaurante. Ambele ne-au costat în luna mai 25 € / pers. / 3 zile. Atenție cum comandați cardul Andante dacă îl luați separat de Porto card. Cel care vă oferă acces nelimitat la mijloacele de transport indiferent de zone este Andante Tour, cel pe care l-am folosit și noi. Dacă vreți anumite zone ale orașului și anumite mijloace de transport, este varianta Andante 24, valabil 24 ore de la prima validare și mai este Andante Azul doar pe metrou, pe anumite segmente alese de călători, ambele cu prețuri variabile după zona solicitată. Cardurile Andante, la fel și celelalte titluri de călătorie în Porto sunt individuale, deci pe același card nu puteți intra două persoane. Dacă la validarea cardului n-a apărut lumina verde, nu treceți în stație, sunt destui supraveghetori care vă pot întreba politicos dar ferm câți bani, euro, aveți pe card sau în buzunar????.

La metroul din Porto nu sunt porți la validatoare așa cum sunt la noi sau la Lisabona. Validatorul este individual, printre validatoare se intră în stație dar se și iese, validarea se face doar la intrare. Sistemul este foarte practic, poți intra astfel cu cărucior copil, handicap, cu bagaje. Există libertatea de a urca cu bicicletă sau placă de surf, nu cu câini, sunt acceptați doar cei însoțitori pentru persoane cu nevoi speciale. Un sistem care mi-a plăcut dar care la noi sigur ar fi fraudat la greu.

Pentru Andante Tour și unde puteți să-l utilizați, cea mai bună informație, în timp real este la fața locului, site-ul nu este actualizat prea des și de acest fapt m-am lămurit personal. Se poate achiziționa de la punctele de informare turistică, de la magazinele cu sigla Andante, din gări și aeroport.

Un sistem puțin diferit de cel din Lisabona dar cu care ne-am descurcat perfect, mai ales că informațiile oferite în stații cât și în mijloacele de transport au fost foarte bune și clare. Cu puțină atenție vă veți descurca chiar dacă nu există și traduceri în engleză și nu uitați că pe telefoanele voastre inteligente poate fi descărcată o aplicație pentru traduceri din multe limbi printre care și portugheza. Și mi-aș permite să vă mai dau un sfat. Amintiți-vă ce spun englezii că sunt prea sărac să cumpăr ieftin. E foarte valabil pentru transportul în Portugalia. Studiați ofertele trenurilor urbane și interurbane, metroului, cardurilor turistice și veți constata că ceea ce pare scump la prima vedere - de exemplu Lisboacard - vă aduce economii dar și multe satisfacții. Pentru mine, ieri, a fost o foarte mare răsplată sufletească să primesc pe mail o ofertă de sejur în Portugalia unde expertul în turism de tip buget redus demonstra clar avantajele financiare ale folosirii unei linii controversate, TAP!! Q. e. d. !!

Transportul public în Portugalia este foarte bine pus la punct. Atât cât am căutat și am avut nevoie, am constatat că am legături bune spre multe din localitățile din jurul orașelor mari, aeroporturile au autobuze speciale pentru legătura cu orașele de care aparțin, trenurile moderne sunt curate și civilizate, despre metrouri ce să spun, ne-au plăcut. Că la un moment dat pot avea parte și de reversul situației, nu neg dar ce am găsit acum mi-a plăcut și nu am ce reproșa. Cum spunea unul din miniștrii lor, sunt o țară mică, cu oameni puțini dar cu multă voință. Sper să continui poveștile mele portugheze, mi-a plăcut stilul lor de viață, multă prietenie, calm, melancolie, pe scurt o țară unde sufletul meu latin s-a simțit bine ascultând și privind tinerii lor absolvenți de facultăți ce-și sărbătoreau cu dor, cu lacrimi, cu veselie dar și cu un început de maturitate acest pas a vieții alături de familie și prietenii de toate vârstele….

“Cu trecerea anilor
Am învățat despre viață
Că trebuie să o trăiești intens
Altfel se termină trist.

Odată cu trecerea anilor
Afecțiunea devine mai puternică.
Apreciați ceea ce aveți
Și respectați ceea ce este străin.

De-i apă dulce ori sărată,
Apa vine, apa trece… ….
Tu ia din viață ce-ți priește... ”

 

Vă rog atașați youtube Agua dulce aqua sale / Julio Iglesias. Mulțumesc.

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de elviramvio in 28.05.18 16:11:30
Validat / Publicat: 28.05.18 18:13:24
INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în PORTUGALIA

VIZUALIZĂRI: 4282 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

22 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (elviramvio); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 Un strop de Atlantic la Porto.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 57900 PMA (din 43 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

22 ecouri scrise, până acum

webmasterX
[28.05.18 18:12:14]
»

Mutat în rubrica "Sfaturi utile pentru vacanța în Porto, PORTO" (nou-creată pe sait)

--

Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).

elviramvioAUTOR REVIEW
[28.05.18 18:13:47]
»

@webmasterX:

Mulțumesc mult. O seară bună!

mishu
[28.05.18 18:34:43]
»

@elviramvio: Mie imi plac intotdeauna articolele intitulate "Sfaturi utile" mai ales pentru primul drum catre o destinatie noua, desi intotdeauna poti afla ceva nou chiar daca nu e prima data.

Asadar felicitari, votat cu mare drag.

elviramvioAUTOR REVIEW
[28.05.18 19:02:18]
»

@mishu:

Așa este iar la Porto informațiile se cam schimbă, sunt oferte, promoții care nu sunt pe site. Totuși ne-am descurcat bine având în vedere că informațiile sunt majoritar în portugheză și ce mi-a plăcut mult, felul cum pronunță. Am avut un moment de prins muște ???? când anunțau stația Vasco da Gama, noroc că și scriau pe panoul electronic.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Zoazore
[28.05.18 22:10:48]
»

@elviramvio: Fată, i purtugheju! Așa pronunță ei! La un moment-at, demult, cineva mare spunea că portugheza ar fi, de fapt, la baza limbii române și că are cele mai multe asemănări. Mie nu mi se pare!

Pff, meniu în tren... Tot cu... 40 km/ h mergeau trenurile?

elviramvioAUTOR REVIEW
[28.05.18 23:00:15]
»

@Zoazore:

Când ziceau Vasco eu căutam bascu! Dar m-am prins repede. Cât privește limba portugheză și română, mai acum trei ani parcă, cineva a zis invers, româna e prima!! Lingviștii, unii, sunt și ei ca și istoricii, după cât de grea a fost masa de seară!

Viteza trenului a fost, cea mai mică în zonele unde se lucra, peste 100. A depășit și cei 220 legali încercând să recupereze întârzierea, îți dai seama că cineva lângă mine a fost cu ochii pe afișaj ca pe altă minune.

DOINITA
[28.05.18 23:24:58]
»

De data asta mi-a iesit, am adus bonusul!!! Nu stiu daca romana sau portugheză ă fost prima, dar Portugalia mi-a plăcut și mi-a plăcut să citesc si sa-mi amintesc, cate ceva, de aceste locuri.

webmaster
[29.05.18 08:55:44]
»

Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut

— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă SAU (1A) ar fi meritat rubrică nouă, dar crearea ei nu a fost considerată oportună (în acel moment);

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecții.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

=

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

elviramvioAUTOR REVIEW
[29.05.18 09:09:43]
»

@webmaster:

Mulțumesc. O zi bună!

krisstinna
[29.05.18 09:24:32]
»

@elviramvio: Alfa, Beta, e clar: noi suntem in epoca de piatră, dacă ăia stau pe loc vreo 20 de ani, noi tot cu vechituri vom rămâne, e mai important venitul personal decât confortul populației, nu vom evolua deloc

Mi-ar plăcea să mă plimb cu “Alfabeta (rul) ” lor

RoxanaGRS
[29.05.18 09:50:04]
»

Foarte bun și acest articol.

În Porto transportul mi s-a părut ceva mai puțin bulversant decât cel din Lisabona, dar e drept că n-am folosit decât metroul. Cu zonele de circulație eram obișnuită din Madrid. Noi am stat in Matosinhos, o suburbie a Porto-ului pentru că am vrut să avem plajă și cazarea era mai ieftină aici; în plus aveam metrou până în centrul Porto-ului traversând doar 2 zone, deci nu foarte scump.

Validarea biletelor se face din câte știu eu și la urcare, și la coborâre, și atunci când schimbi maigistrala. Se anunță chiar în metrou sau în stație lucrul ăsta, inclusiv în engleză. Cel puțin așa era în 2016. Noi de câte ori ne ieșea un validator din ăla în cale, puneam tichetul la validat.

Spre deosebire de Lisabona, aici numele stațiilor se anunță și în engleză, la fel instrucțiunile pentru validarea biletelor.

Probleme am avut însă la procurarea tichetelor. Doamna de la hotel ne spusese că în stația de metrou este și automat și ghișeu cu personal uman, deci n-o să avem probleme. Dimineață, când ne-am înființat în stație, am constatat că ghișeul cu personal uman era și punct de informare turistică și avea o coadă de vreo 20 de persoane, care nu părea să miște acceptabil. Zic, hai la automat. Noi eram 4 persoane. Ne trebuiau deci 4 carduri, și pe fiecare să încarc câte 2 călătorii/zi pentru mers la Porto și înapoi, de traversat 2 zone de metrou. La teorie eram beton. Aveam 2 zile de stat acolo, deci 4 călătorii de persoană. Cer din prima 4 carduri cu 4 călătorii și aparatul dă ochii peste cap și zice că nu se poate. Zic e prea mult pentru el. Hai câte un card cu 4 călătorii. Așa a vrut. Însemna 0,6 euro cardul + 4x1,5 euro călătoriile = 6,6 euro. Dau o bancnotă de 10, o scuipă afară. Dau alta și pe aia o scuipă. Deja îl trimeteam pe soț să se așeze la coada de la ghișeu. Vine un nene drăguț care ne spune în engleză că mașinăria aia nu acceptă decât monede. Păi și de ce are și fantă de bancnote? Fantă de card oricum nu avea. Nenea ne zice că teoretic ar trebui să accepte și bancnote, dar nu acceptă. Și astea două automate de alături? Păi tot așa. Și dacă n-am atâtea monede? Atunci stați la coadă la ghișeu. Ne-am scobit toți de ce monede mai aveam, am încărcat doar câte 2 călătorii de căciulă, pentru ziua respectivă, am înjurat din nou, a câta oară? , Portugalia (unde o grămadă de lucruri nu sunt așa cum te-ai aștepta) și am dat ordin pe unitate: azi toată lumea păstrează monedele, schimbați bancnote pe unde puteți, că nu se știe dacă pe aici toate automatele merg așa . Să nu râdeți de mine, oi fi fost eu mai ghinionistă, dar luați în calcul că se pot întâmpla și din astea.

În genere noi nu ne-am plimbat prea mult cu transportul în comun că nu prea ai de ce. Toate obiectivele sunt la o distanță mică de centru și perfect de parcus pe jos.

Gara Sao Bento din Porto mi s-a părut foarte frumoasă. Are niște ajulejos excepționale, pe nuanțe de albastru cu scene din istoria Portugaliei.

Costi
[29.05.18 11:12:25]
»

@elviramvio:

Noi am ajuns la Porto cu mașina închiriată, așa că nu am avut ocazia să ne plimbăm cu trenul. A fost însă o opțiune luată în considerare la pregătirea excursiei, dar în final am ales închirierea unei mașini chiar din aeroport.

Oricum însă, nu am ratat o scurtă vizită în Estação de São Bento, care, așa cum spune și Roxana GRS, este foarte frumoasă. Și, în plus, ne-am plimbat cu Teleférico de Gaia și cu Funicular de Guindais ...

Cei care doresc să vadă fotografii cu azulejos din gara San Bento, o pot face la articolul meu.

elviramvioAUTOR REVIEW
[29.05.18 11:23:34]
»

@krisstinna:

Sunt convinsa ca tie ti-ar place. De aceea am spus la celalalt articol ca la a doua vizita inchiriem masina pt 1 -2 zile, doar de hoinarit fara tinta prin pustiu. Pt restul nu are rost. ????????

elviramvioAUTOR REVIEW
[29.05.18 11:25:44]
»

@RoxanaGRS:

Raspund mai tarziu, de acasa, s-au mai schimbat procedurile pe la Porto.

elviramvioAUTOR REVIEW
[29.05.18 11:31:07]
»

@Costi:

Nu le-am ratat nici noi, iar in gara Sao Bento eram ca in sufrageria proprie ???? fiind cazati foarte aproape. Revin cu mai multe informatii.

Costi
[29.05.18 11:32:51]
»

@elviramvio:

Păi, pune și niște poze, sunt sigur că ai destule...

elviramvioAUTOR REVIEW
[29.05.18 13:46:37]
»

@Costi:

Le păstrez pentru când se coace articolul cu Sao Bento ????, sper să-mi iasă frumușel!! Puțintică răbdare să trecem de zilele astea...

elviramvioAUTOR REVIEW
[29.05.18 17:53:41]
»

@RoxanaGRS:

Am promis că-ți răspund de pe o tastatură mai darnică cu vârsta mea și nu după un telefon, în tramvai!

În Porto nu se validează decât la urcare în metrou, nu și la coborâre. In statiile subterane sunt validatoarele acelea galbene puse într-un mic stâlp și atât, dacă nu ești atent poți trece de ele căci nu sunt porți sau bariere. Poate vor schimba sistemul, pare mult prea lejer pentru rău platnici. În stațiile de suprafață validatorul este chiar la locul de urcare, protejat să nu-l plouă. Pentru autobuz, validatorul - de regulă totuși 2 - este în mașină lângă șofer. Nu validezi nicăieri la coborâre, doar în metroul lusitan a rămas regula asta, se zice pentru a avea un control intrați/ieșiți.

În Matosinhos am fost și noi, am mers până la stația Mercado, destul de mult îmi amintesc, am vrut să vedem podul Movel dar fiind sâmbătă seara nu se lucra, deci podul nu s-a desfăcut. Când ne-am lămurit, am revenit la stație repede, cartierul părea mai ciudat. Nici măcar n-am folosit liftul să coborâm de pe pod, era cu geamuri sparte și mizerabil dar funcționa!! Chiar localnicii au coborât tot pe scări.

Cât privește transportul în comun și un card bun, e necesar și crede-mă că am verificat asta. Necesar în cazul în care nu te limitezi cu vizita la centrul istoric. Centrul vechi istoric este într-adevăr compact, îl faci cu piciorul lejer în maxim 2 zile dacă te organizezi după programul local de vizite. Dar la ocean, la Cabo do Mundo, la cele mai frumoase plaje nu ajungi decât cu metrou și autobuz sau doar cu autobuze. Până la plaja și castelul de Queijo, mai jos de plaja Matosinho, am mers cu autobuzul 18 stații, plecând din zona Sao Bento. Am coborât acolo doar pentru că autobuzul părăsea șoseaua de pe malul apei și făcea un ocol prin cartier neinteresant. Are locuri incredibil de frumoase în zona oceanului pe o distanță apreciabilă pe care puțini o fac pe jos. Și ceva monumente cu legende frumoase la care nu ajungi cu piciorul dacă n-ai un antrenament foarte serios.

Referitor la banii de metal, păi sunt la fel de importanți ca și cartea de identitate la aeroport. Noroc că au euro și nu altă monedă. La toaletele publice bagi metalul, preferabil sumă fixă 20, 40 sau 50 cenți, nu se dă rest și afurisitul de automat recunoaște monedele, așa că poți să joci cât vrei că nu se deschide bariera. Am asistat la un mic spectacol în gara Campanha cu o englezoaică care vroia să plătească buda cu card - 40 cenți !! - sau cu lire englezești !! Dar faci rost ușor dacă plătești cash cu bancnote, portughezii mi-au dat mereu restul corect la ultimul cent.

elviramvioAUTOR REVIEW
[29.05.18 18:03:49]
»

costi

Am promis că revin. Am foarte multe poze cu gara Sao Bento, trebuie să le selectez, sunt pe 3 carduri și făcute la zile și ore diferite. Am fotografiat de câte ori am prins mai liber, mai puțini turiști și asta este tare greu acolo. Când zici că ai prins un moment bun pentru poze, imediat se varsă un autocar cu turiști. Cu oameni în incintă este dificil să prinzi un tablou întreg. Să vedem ce pot selecta.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
RoxanaGRS
[30.05.18 14:52:30]
»

@elviramvio: Interesant ce ați văzut voi, aștept să ne povestești pe larg. Recunosc că de podul Movel habar n-am avut, sau o fi fost închis în 2016, nu știu. Mi-ar fi plăcut să-l văd, mai ales că eram aproape de el, dar, vorba ta, să se ridice, că altfel e un pod obișnuit.

În Motosinhos noi am stat mai aproape de plajă și zona mi s-a părut destul de ok, iar plaja faină. E drept că fie zi, fie noapte, poarta și ușa de la pensiunea unde stăteam era închisă; sunai și îți dădeau ei drumul. Dar deja mă obișnuisem cu faptul că la ei se fură la greu, așa că nu m-am mirat.

Plajele aș fi vrut să le văd pe cele din sud, de la Algarve. Cel puțin din poze arată extraordinar. Dar n-am reușit să ajungem. Ar fi fost prea mult pt. o singură excursie.

Wallace1875PHONE
[05.05.21 02:42:29]
»

Spune-mi, te rog, dacă Porto este nai scump decât Lisabona,   pe care am vizitat-o: cel puțin la mâncare sunt diferențe semnificative?  

Mulțumesc ​

elviramvioPHONEAUTOR REVIEW
[05.05.21 07:49:43]
»

@Wallace1875:  Eu am fost in Porto ultima dată în 2019, deci înainte de pandemie. Ca și în 2018, preturile au fost bune, la fel ca in Lisabona, noi preferând localuri mici, nu cele mult lăudate.   Ca peste tot, sunt preturi mai mari, uneori semnificativ, in zonele foarte turistice, in Porto pe malul Douro unde sunt și vinăriile. Chiar și servirea lasă de dorit la orele aglomerate acolo. Am mâncat o singura data in zona aceea și ne-am lecuit. Așa că am ales locații mici din zona gării și am fost deosebit de mulțumiți și de preturi și de produse și servire. Anul acesta, după atâtea pauze, nu știu cum va fi dar bănuiesc că prețurile vor fi mai mari.

Vacanta frumoasa sa ai! ​

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
6 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
DOINITA, elviramvio, mishu, RoxanaGRS, Wallace1875, Zoazore

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.060898065567017 sec
    ecranul dvs: 1 x 1