ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 01.10.2011
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 24.05.11
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
SEP-2008
DURATA: 1 zile
prieteni

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 6 MIN

Pergam – cetatea pergamentului

TIPĂREȘTE

Daca inca nu v-am convins ca sunt indragostita de trecutul indepartat, de ruinele in care altii vad doar niste pietre, in randurile care urmeaza as vrea sa va spun ca, da, iubesc pietrele si ma simt bine printre ele. Privindu-le, nu vad doar pietre napadite de buruieni, de mii de ani roase de vanturi si ploi, ci le vad vii, asa cum erau odinioara. Imaginatia lucreaza febril, cu atat mai mult daca am un ghid bun langa mine sau macar m-am documentat putin inainte de a le vizita.

Cum plecarea mea in Turcia - acum trei ani - a fost cam pe nepusa masa, documentarea n-a fost cu putinta. Din punct de vedere al ruinelor, ultima parte a circuitului a fost o binecuvantare cu urme adanci de pareri de rau. Am vizitat Efes asa cum a trebuit, cu explicatii in autocar de la ghidul insotitor, apoi cu ghid local, la pas, pe drumurile orasului antic. Despre Efes am scris aici

In drum spre Çanakkale, in ultima zi petrecuta in Turcia, urma sa vizitam alte doua orase antice, Pergam si - mai la nord - Troia.

Am mentionat ca era vorba de ultima zi deoarece acest amanunt a atarnat greu in tot ceea ce a urmat. De-a lungul circuitului am schimbat des sume mici (1 euro = 1,74 lire) pentru ca am vrut sa evit neplacerea de a cheltui in viteza, pe orice, ultimii bani turcesti, inainte de a parasi tara. Cand am ajuns la Pergam, banii se imputinasera si nu aveam 20 de lire pentru intrarea in orasul antic. Am incercat sa platesc in euro, dar fara succes. Cum nu era nicio casa de schimb in apropiere, am ramas cu cei care oricum nu voiau sa escaladeze un deal pentru a vedea niste pietre si – trista, in asteptarea celorlalti – am plecat sa ma plimb pe carari. Pe dealul cu iarba uscata, pe langa un arbore secular ingradit pentru a fi protejat, priveam Bergama - asezarea din vale si cerul senin. Fotografiind, am mers pe carari, printre capre la pascut, pana am vazut niste ziduri. Erau atat de aproape incat am fost sigura ca am ajuns in aceeasi cetate – Pergam – pe poarta careia nu putusem intra ca un turist civilizat. N-am intalnit in cale decat un singur om care, agitat, alunga caprele care ajunsesera langa ruine. Asadar, urcand in continuare pe "Drumul Caprelor", de fapt celalalt versant al dealului, am ajuns in complexul arheologic pe care l-am vizitat singura. Sus am intalnit putinii turisti din grup care mai avusesera 20 de lire si au intrat in mod cinstit.

Amintindu-mi ca in urma cu multi ani vizitasem la Berlin Muzeul Pergamon si nu intelesesem ce cautau vestigiile antice romane, grecesti si egiptene in mijlocul capitalei democrate, o mare curiozitate ma mana sa vad ce a mai ramas din adevaratul Pergamon. Stiam ca bucati din importante situri arheologice au fost transportate, apoi reconstituite in Germania. De ce?

La 25 de km de Marea Egee, ridicata pe o colina, cetatea Pergam – care s-a bucurat de glorie in antichitate – dainuie inca prin cateva ruine, ziduri si franturi de coloane. Comparativ cu Efes sau Troia, Pergam este mai putin cunoscut si cautat de turisti, desi are o mare importanta istorica si un potential numai bun de exploatat.

Din ceea ce ne-a prezentat ghidul in autocar si din ceea ce am citit ulterior, am retinut ca cetatea Pergam a avut perioade de stralucire in epoca elenistica si apoi in cea romana, in perioada bizantina incepand sa-si piarda din faima si decazand complet dupa cucerirea lui de catre arabi. Din anul 1330 Pergam apartine Turciei.

Istoria consemneaza ca Lisimach a fost cel care a facut din Pergam o cetate cu renume, urmasii sai adaugand apoi alte edificii importante.

O vestita biblioteca detinatoare a 200.000 de volume a facut din Pergam cel mai important centru cultural al perioadei, rivalizand cu Biblioteca din Alexandria. In perioada romana, cand Pergam devenise capitala a Provinciei romane Asia, Marc Antoniu a oferit-o in dar reginei Cleopatra a Egiptului ca o consolare pentru pierderea Bibliotecii din Alexandria. Tezaurul cultural al Bibliotecii din Pergam a fost transferat la Alexandria sfarsind ulterior mistuit de un incendiu.

Altarul lui Zeus, o constructie grandioasa, este o capodopera de arta si arhitectura. Altarul era alcatuit dintr-o sala cu doua etaje, construita in forma de potcoava, avand in partea inferioara bazoreliefuri, iar in partea superioara multe colonade. Fragmentat, a fost transportat si reconstituit la Berlin, putand fi admirat in prezent in Muzeul Pergamon.

Asclepeionul, dedicat lui Asclepios - zeul vindecarii, un alt edificiu scos la iveala de arheologi, includea mai multe cladiri cu sali pentru tratamente, un amfiteatru, incaperi subterane pentru dormit si un templu pentru darurile pacientilor. In curte trona monumentul cu doi serpi, simbol folosit si astazi in medicina. Neavand ghid, pana la intoarcerea la autocar n-am stiut prin ce subsoluri m-am plimbat. Am fotografiat zidurile, scarile si coridoarele foarte bine conservate, iar afara am admirat amfiteatrul in toata splendoarea lui.

In epoca sa de maxima inflorire, Pergamul a fost vestit si prin alte constructii: templul lui Traian, templul zeitei Atena si arsenalul – cel mai vechi edificiu de acest gen. Pot fi vazute inca vestigiile unui apeduct care transporta apa din munte prin tuburi de ceramica pe o distanta de cateva mile, pana in cetate. Din palat, temple, teatru si alte cladiri publice au ramas doar ruine, coloane frante si fragmente de bazoreliefuri. Incepand cu anul 1878 arheologii germani a facut sapaturi in Pergam, pe o suprafata intinsa, aducand la iveala vestigiile si urmele care ne ofera astazi o imagine a vechii cetati.

Povestea pergamentului, de altfel cea care m-a facut sa scriu review-ul, ne-a fost spusa de ghid, in autocar, pe drumul catre Çanakkale si este in esenta urmatoarea:

Biblioteca din Pergam, renumita in epoca pentru numeroasele scrieri pe care le detinea, a starnit invidia lui Ptolemeu al V-lea al Egiptului (205-181 i. H.). Temandu-se ca aceasta va intrece in faima biblioteca din Alexandria, incercand sa stopeze aparitia de scrieri in alte cetati, a interzis livrarea papirusului. Papirusul, materialul pe care se scria in antichitate, se obtinea doar in Egipt.

Aceasta situatie a creat in Pergam nevoia gasirii unui alt suport pentru scrieri. In aceste imprejurari a fost creat pergamentul, un foarte fin material obtinut printr-o prelucrare speciala a pieilor de animale tinere (vitei, miei, iezi). Cu cat animalul era mai tanar si pielea mai subtire, cu atat si pergamentul obtinut era mai fin, mai usor de rulat. In antichitate, pentru scrieri s-a folosit si pielea obisnuita, dar nu cu acelasi succes. Numele materialului, evident, vine de la numele cetatii Pergam in care a fost creat.

Concluzie:

Pergamul este un tezaur de vestigii, unele dintre ele descoperite, altele ramanand inca ascunse. Acest oras antic, important centru al artei, stiintelor si invatamantului, merita cateva ore si 20 de lire pentru a fi vizitat. Iar daca vi se intampla sa ramaneti fara bani, ocoliti dealul si luati-o pe celalalt versant, pe carari facute de capre, pastori si… altii ca mine.

Epilog la periplul cetatilor antice din Turcia:

La Troia autocarul a oprit in parcarea din fata portii, langa nelipsitele tarabe cu suveniruri. Aici se cumparau biletele (15 lire), dupa care, trecand de poarta securizata, autocarul continua pana in apropierea cetatii doar cu platitorii de bilet, ceilalti ramanand in asteptare. Nici la Troia n-a fost acceptata plata in euro si – fiind un loc izolat – nu se punea problema unui schimb valutar. Asadar, am ramas din nou de "caruta", autocarul plecand cu numai 5-6 oameni spre ceea ce a mai ramas din falnica Troia.

Am cumparat un calut troian cu magnet (1 lira). Si acum cand il privesc, imi amintesc de dealurile crancenelor batalii din Razboiul Troian si de legendara cetate Troia careia i-am vazut doar poarta.


[fb]
---
Trimis de iulianic in 01.10.11 07:40:46
Validat / Publicat: 01.10.11 09:01:56
NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

VIZUALIZĂRI: 7279 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

6 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 Pergam - Ruinele cetatii.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 17300 PMA (din 17 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

6 ecouri scrise, până acum

webmaster
[01.10.11 12:26:54]
»

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru aceasta destinatie.

maryka
[01.10.11 18:40:59]
»

@iulianic

Doamne! Superbe poze si va invidiez pt. tot ce ati vazut!

Intr-adevar este o locatie mai putin cunoscuta noua, dar f. valoroasa, plina de istorie si arhitectura, exact ce-i trebuie baiatului meu, care, studiaza la liceul de arta, sectia arhitectura. A vazut si el pozele, e incantat, noi am fost anul acesta in Grecia, in Thassos, unde am cutreierat toate pietrele, ruinele, cetatile, am vizitat muzeul de arheologie. Dar acum vazand acest rw. am trecut un "must see"pe lista.

Felicitari pt. concediu si pt. placerea de a descoperi trecutul zbuciumat!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
iulianicAUTOR REVIEW
[01.10.11 20:17:18]
»

@maryka, multumesc pentru felicitari si aprecieri!

Intr-adevar, aceasta zona a Turciei, nu foarte dificil de vizitat de noi romanii, ascunde o comoara nemasurata de valori antice. Unele se vad, altele inca zac nestiute. Efes, Pergam si Troia nu sunt atat de departe incat sa nu poata fi vizitate intr-un circuit. Prin asezarea lor relativ aproape de mare, pot fi vizitate ca o abatere din drumul spre statiune sau intr-o zi dedicata, pentru diversificare de program.

Va doresc vacante cat mai placute si instructive, iar tanarului care studiaza arhitectura, mult succes la studiu!

florinbad
[13.12.11 13:19:06]
»

Buna ziua!

Imi permit sa fac doua rectificari, astfel incat cititorii sa nu se afle intr-o eroare majora:

- prima: Asklepeionul NU se afla pe acropola (acropola="orasul de sus") ci la baza acropolei. Cele doua fotografii in care specificati ca este vorba de Asklepeion reprezinta baza templului lui Traian. Daca se poate, va rog sa corectati aceasta eroare.

- a doua: templul de pe acropola nu este al lui Hadrian ci este ridicat de imparatul Hadrian in cinstea imparatului Traian. Deci este templul lui Traian.

In Bergama veti gasi trei obiective turistice importante:

- Biserica Rosie (prima biserica a Apocalipsei, "certata" fiindca il "adaposteste" pe Satana -> Cezarul roman)

- Asklepeionul (imediat ce depasiti centrul orasului, o luati la stanga si urcati cam 200 de metri pe un drum ingust)

- Acropola (se ajunge foarte greu cu masina si cu autocarul insa foarte usor cu telescabina - 17 LT de persoana)

Vineri seara sau sambata dimineata sper sa urc cel de-al 3-lea articol despre "Turcia, altfel", cel dedicat Pergamului si acolo voi povesti de ce acum se urca foarte greu cu masina personala, darami-te cu autocarul... Chestie de marketing turcesc!

Sa aveti o zi impecabila!

TraianS
[08.04.14 12:43:28]
»

@iulianic

Intaresc si eu cele remarcate de @florinbad.

Asclepeionul e cu totul alt sit, se afla in orasul modern Bergama si se plateste alt bilet. Le-am vizitat pe amandoua.

In pozele 20; 22 si 30, e vorba de "Structura de sustinere a Templului lui Traian", pe panoul informativ e trecuta ca "The Sanctuary of Trayan - The Substructure".

In reviewul lui, @florinbad o descrie astfel:

"La baza acestui templu, uitandu-te la boltile care se insira una dupa alta ti se taie rasuflarea. Boltile sunt inalte si presupun ca la origine aceasta ar fi fost ori un tunel strategic ori o strada normala din cetate. "

Mi-a placut foarte mult acea zona si chiar am o poza cu tablita explicativa. O pozasem ca sa am timp sa citesc acasa.

Pe scurt e vorba de o structura de sustinere a terasei pe care a fost construit templul - atata tot. Nu era nici strada nici tunel strategic. Care e ideea:

Fiind deal era nevoie de amenajarea unor terase, pe care sa se poata construi. Grecii, construiau un zid, dupa care incepeau sa sape in deal, iar pamantul scos astfel, il nivelau pana sus la zid. Problema e ca acel zid, nu putea sustine o greutate mai mare decat greutatea proprie, altfel riscand sa se prabuseasca. De ex terasa de jos a teatrului, a fost construita astfel. Marimea terasei, era de aceea foarte mica.

Romanii, au venit cu ideea acestor bolti de sustinere, peste care au nivelat si au construit templul, reducand cu mult greutatea si presiunea exercitata pe zid. In zona Templului lui Traian, avem un zid inalt de 23 de metri.

Aceste bolti, sau tunele, nu erau folosite la nimic altceva, ele avand doar rolul de a sustine terasa de deasupra. Cel putin asa scrie pe tablita informativa.

Ar fi bine sa facem o sesizare webmasterilor, pentru a edita informatiile de la poze, pentru a evita confuziile viitoare.

Sper sa nu va suparati pe mine ca fac aceste mentionari.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
iulianicAUTOR REVIEW
[10.04.14 10:31:33]
»

@TraianS: Nu, nu mă supăr pentru menţiunile făcute, dimpotrivă, mă bucur pentru că ele vin din partea unui expert în ghiduri turistice. Din păcate, din cauza altor priorităţi de viaţă, un timp nu m-am conectat la AmFostAcolo, iar reacţia mea este cam tardivă. Rog să fiu iertată pentru acest lucru!

Am făcut sesizare pentru modificarea descrierii celor trei imagini.

Sunt conştientă că trebuie să reeditez călătoria mea în Turcia pentru că au rămas multe locuri nevizitate. Cât despre Bergam pe care l-am văzut

…urcand in continuare pe "Drumul Caprelor", de fapt celalalt versant al dealului, am ajuns in complexul arheologic pe care l-am vizitat singura.

sau Troia căreia i-am văzut doar poarta… ce să mai spun?

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
florinbad, iulianic, maryka
Alte impresii din această RUBRICĂO zi la Pergam [Bergama]:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.051574945449829 sec
    ecranul dvs: 1 x 1