ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 14.01.2018
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Ploieşti
ÎNSCRIS: 06.08.17
STATUS: PRETOR
DATE SEJUR
DEC-2016
DURATA: 1 zile
prieteni
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
90.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 5 MIN

Gara din Râmnicu Sărat

TIPĂREȘTE

Nu de puține ori, mergând cu trenul pe relația Ploiești-Moldova, de felul meu sunt din această parte a țării, sau oricine altcineva circulând pe acest traseu, nu cred că nu a admirat frumoasa fațadă a Gării din Râmnicu Sărat. Impunătoare și originală, cu un luminator a la Nouveau Art, atrage atenția. Cu o condiție însă, trenul să circule nu pe prima linie, că atunci nu se vede nimic, de aici nu ai nicio perspectivă a gării. Să circule așa, cam pe linia 3 sau 4. Și apoi să nu mai fie garat alt tren în față, că atunci, s-a dus gara și rămâne în urmă după plecarea trenului.

Eram în decembrie a anului 2016 când, o iau de umeri pe o prietenă și zic: ”Hai în excursie la Râmnicu Sărat să vedem gara, că tot ne rămân bilete de călătorii cu juma de preț pentru pensionari! ” Ei na, zice ea, ce să văd la gară! (Avea dreptate, fuseserăm împreună la Barcelona, ce să vadă la Râmnicu Sărat!)

Dar spiritul nostru, al românilor, cel puțin al meu, de a nu pierde o ocazie, (de ce să pierd biletele!), am organizat într-una din zile plecarea. Nu mai spun ce haz pe cunoștințele noastre auzind unde plecăm, mai ales din cei care știau pe unde mai fuseserăm împreună!

În jurul prânzului ajungem la destinație. Mare mirare pe ea, la vederea gării! Nu o văzuse niciodată.

Am fost printre puținii călători ce au coborât, după care am rămas singure, ceilalți plecând care încotro, la gospodăriile lor.

Întâi am studiat peronul. Vechi, cu dalele depreciate, bănci nu prea întregi, un spectacol dezolant. Dar acoperișul și stâlpii de susținere, eleganți, subțiri, ”de epocă”!

O placă amintește de faptul că în anul 2001 s-au împlinit ”120 ani de la inaugurarea primei căi ferate studiată, proiectată și realizată de ingineri români: BUZĂU-MĂRĂȘEȘTI 1881”

Intrăm în holul gării. Destul de mic, cu casele de bilete stânga/dreapta, panou de circulație a trenurilor, nimeni, liniște. Ce atrage atenția însă, este frumosul luminator din sticlă, stil Art Nouveau care, din interior este colorat de lumina naturală, ceea ce nu este la fel și din afară. Același ornament este și pe latura spre oraș a gării. La fel de mare și la fel de colorat. Ușile ce dau afară sunt vechi, cu niște mânere metalice speciale în formă de semicerc. Mi-au plăcut! Ar fi păcat să fie înlocuite cu altceva.

Ieșim din holul gării, spre oraș. Aceeași fațadă ca aceea de la peron, dar cu un ceas mare, frumos ornat, nefuncțional, ceas ce se vedea de departe, din capătul lungului bulevard ce leagă orașul de gară. Corect și bine gândit, să vadă tot omul cât mai are până la tren. Probabil că birjarii dădeau bice serioase cailor dacă ceasul mai arăta puțin până la venirea trenului. Loc de parcare pentru birje, ohooo... cât vrei!

Gara este o bijuterie arhitectonică. Proiectată de ing. Anghel Salighy, dar amplasată mult departe de oraș, în 1897 urmare cererii insistente a deputaților de Râmnic, arhitectul Nicolae Mihăescu ridică alta exact după planurile ing. Saligny, dar mai aproape de oraș.

Gara din Râmnicu Sărat este Monument Istoric, una din cele mai frumoase gări la vremea respectivă. Aici a poposit și Regele Carol I când a participat la manevrele militare.

Citat: ”La orele 2 p. m., Majestatea Sa şi-a mutat cuartierul la Râmnicu Sărat. Înainte de a părăsi Sihlele, Regele a exprimat doamnei Elena C. Grădişteanu şi d-lui I. Grădişteanu înaltele sale mulţumiri pentru călduroasa ospitalitate ce i s-a dat în castelul Sihlea, apoi, luîndu-şi rămas bun, a mers la gară, împreună cu Alteţa Sa Principele de Saxa Meiningen şi Alteţa Sa Regală Principele Moştenitor, de unde, la orele 2 şi jumătate un tren regal l-a dus la Râmnicu Sărat. În acelaşi tren s-au urcat d. Prim-ministru Sturdza, d. Ministru Brătianu, d. General Warthiadi şi d. Locotenent colonel Georgescu. Pe peronul gărei de la Râmnicu Sărat se aflau domnii generali Popescu, Comăneanu şi Candiano, autorităţile locale şi mai multe doamne şi persoane din societate. M. S. Regele a bine-voit a vorbi cu mai multe din persoanele presente, apoi, urcându-se în trăsură cu Alteţele Lor, s-a îndreptat spre Catedrală. (...) Regele părăsi Râmnicul, pentru a se întoarce la Sinaia, cu un tren regal, la orele 2 şi jumătate. Pe peronul gărei era aşteptat de prefect şi primarul local, cu toate autorităţile civile, PSS Episcopul de Buzău, senatorii şi deputaţii judeţului şi foarte multă lume din oraş şi judeţ, cari la pornirea trenului, calamară viu pe suveran”, scrie Monitorul Oficial, din 3 octombrie 1901.

Astăzi gara este prost îngrijită, geamurile murdare, rugina instalată și frumosul ceas bineînțeles, nefuncțional.

Orașul are sediul Primăriei într-o clădire veche de sec al XIX-lea, bine îngrijită și bine pusă în valoare prin amplasarea sa în mijlocul unui parc. O ”Lupa Capitolina” păzește intrarea. Ușile principale sunt mari, elegante în fața cărora se află un frumos mozaic.

Cum programul funcționarilor era pe sfârșite, cineva văzându-ne admirând clădirea și după ce a aflat că am venit special să vedem gara, binevoiește a ne conduce până la fosta închisoare, tot în drum spre gară, dar pe o cale mai lăturalnică.

Închisoarea Râmnicu Sărat. Nu se vizitează, dar amabil, ne-a spus că oricând, de la primărie va merge cineva cu noi și acolo. Punct.


[fb]
---
Trimis de mihaelavoicu in 14.01.18 17:54:15
Validat / Publicat: 14.01.18 18:58:33
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în RM SĂRAT [BZ]. A mai fost în/la: nu e cazul

VIZUALIZĂRI: 3455 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

15 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P06 Luminatorul spre peron, văzut din holul de caselor de bilete.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 22700 PMA (din 24 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

15 ecouri scrise, până acum

webmasterX
[14.01.18 18:49:48]
»

Mutat în rubrica "O zi în Râmnicu Sărat, RM SĂRAT [BZ]" (nou-creată pe sait)

Dan&Ema
[14.01.18 19:20:30]
»

@mihaelavoicu:

Start vot pentru un articol drag! Mie îmi plac trenurile, îmi plac gările...

Știu, in ultimii ani a-au degradat intr-un mod jalnic.

Prin gara din Ramnicu Sărat am trecut de foarte multe ori CIT tenul. De. Ele mai multe ori când mergeam de la Bucuresti la Dorohoi, și noi cu tit felul de abonamente și reduceri de la tata care lucra in aceasta industrie, circulam noaptea. Știu ca încercam sa rămânem treji atât de mult ne plăcea călătoria cu trenul. Pe la Buzău sau Ramona trăgeam totuși pe dreapta măcar pentru câteva ore.

Gara din Ramincu Sărat este una din gările frumoase.

Felicitări pentru articol, numai de bine! ????????????

Zoazore
[14.01.18 21:16:50]
»

@mihaelavoicu: Măi doamnă, ești de belea! Bine, recunosc, și eu aș fi făcut asta, dar doar dacă-mi era în drum. Dar să plec să vizitez... o gară? E fascinant! Și-așa frumos descrisă...

Peroanele-câte plecări și-ntoarceri, câte lacrimi și săruturi au văzut!

Se zice că mai multe săruturi sincere sunt pe peronul unei gări decât la Ofițerul Stării Civile!

Michi
[14.01.18 21:21:56]
»

@Zoazore:Nu e singura care a scris despre o gară. Eu am scris despre Gara de Nord în perioada în care o mână de femei inimoase o aşteptau pe Maria la tren.

Zoazore
[14.01.18 21:27:43]
»

@Michi: Mama Michi, Dumneavoastră nu v-ați urcat în tren să mergeți să vizitați o gară! Erați acolo! Știu articolul!

Pentru mine, ideea de a merge să vizitez o gară e fascinantă!

Michi
[14.01.18 22:21:23]
»

@Zoazore:Eu mi-am dat seama de potenţialul Mihaeleivoicu de la Prieteni. Să vezi ce-o să mai dea din ea! Plus că e multi-pluri- activistă ( sună ca naiba dar n-am găsit o altă expresie care să definească multiplele ei activităţi): cusut goblenuri, tricotat, amenajarea unei case gen muzeu de artă veche şi populară în care trăieşte, călătorii în ţară şi afară din care vine cu sacul plin de informaţii, documentare şi culegere de date despre opere de artă, o fototecă de zeci de mii de fotografii şi cred că aş putea continua. Mă şi întreb cum de-i ajung 24 de ore într-o zi? Nu e nicio laudă ci strict constatat la rece şi cu mare invidie în cca jumătate de an de când o urmăresc. Îi prevăd o ascensiune fulminantă pe AFA.

mihaelavoicuAUTOR REVIEW
[14.01.18 22:21:42]
»

@Zoazore: Hai că am râs! De mult timp nu am mai râs! Mulțumesc pentru ecou, mulțumesc pentru picul de râs, mulțumesc pentru vot, dar și pentru adevărul spus că-s o ”belea”!

Michi
[14.01.18 22:34:53]
»

@mihaelavoicu: Citeşte mai sus că ai să cazi pe spate de cât adevăr este conţinut.

mihaelavoicuAUTOR REVIEW
[14.01.18 22:37:23]
»

@Michi: Dragă Mama Michi, nu garantez că va fi așa. În primul rând manevrez greu tâmpenia asta de laptop. Nu știu să scriu cu litere îngroșate, cu caractere cocoșate și nici nu vreau să-mi bat capul cu ele. Am citit articolul despre Bisericile demolate. Wow... ce cursivă și liberă exprimare, ce prezentare curată și ușor de citit! Eu nu voi putea în felul ăsta niciodată. Bunăoară tot azi, după ce mi-a trecut necazul pe mine, culeg ceva informații despre Soutwark Cathedral, Londra să fac un ou pe AFA. Am încurcat notițele, nu mai găseam harta, nu înțelegeam ce am scris, am făcut ghem totul și am aruncat la coș. Târziu, după ce m-am calmat, deschid folderul cu poze și unde am nimerit, acolo am scris. Am nimerit la Râmnicu Sărat! Exact ca la examene, mi-au venit în minte toate amănuntele. Vă îmbrățișez!

Floryn81 CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA
[15.01.18 20:12:40]
»

@mihaelavoicu: Am citit aseară articolul, însă acum am revenit! Nu pot trece peste un articol despre un obiectiv din orașul meu fără să scriu măcar un ecou! Într-adevăr, gara de la Râmnicu Sărat este frumoasă, însă -așa cum ați remarcat- obiectivul este pe cât de interesant, pe atât de neîngrijit (din păcate)! Penitenciarul (una dintre cele mai dure pușcării din perioada comunistă) ar fi și el un obiectiv de vizitat, păcat că nu este reabilitat și apoi introdus în circuitul turistic.

Un alt loc pe care vă recomand să îl vizitați la o altă vizită în municipiul Râmnicu Sărat este Complexul Brâncovenesc (au fost executate lucrări de reabilitare în ultimii ani) ! Acest complex cuprinde, printre altele, biserica ”Adormirea Maicii Domnului” a cărei pictură interioară a fost realizată în foiță de aur de către pictorul Pârvu Mutu.

Felicitări pentru articol și pentru fotografii! Numai bine!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
mihaelavoicuAUTOR REVIEW
[15.01.18 20:53:59]
»

@Crazy_Mouse: Mulțumesc pentru aprecieri! Mă așteptam la o dojană, când am văzut că sunteți din Râmnicu Sărat!

Referitor la Complexul Brâncovenesc, îl aveam în vizor, dar eram legate de tren. Cu altă ocazie.

Sănătate și să trecem cu bine iarna!

Yersinia Pestis
[19.01.18 19:15:34]
»

Ei, uite, nu m-am gândit vreodată să scriu despre gări deși am lucrat cumva în sistemul CFR.

Și Gara CFR Mărășești ar merita o poveste, cred că mi-ai dat o idee! Și ea este monument istoric și este și mai prost îngrijită! Mulțumită ție o să văd cu alți ochi Gara CFR Rm. Sărat! Deși, e clar, nu am cunoștințele tale despre arhitectonică dar, nah, gura păcătosului... ????

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
tata123 🔱
[23.01.18 10:12:04]
»

@mihaelavoicu: Superba imagine a gării din Râmnicu Sărat o am mereu în fața ochilor, pe vremuri parcurgând de „n” ori drumul de fier spre Botoșani.

Din ceea ce am citit gara construită de inginerul Anghel Saligny în anul 1881 a funcționat doar circa 15 ani. Motivând distanța mare față de centrul orașului s-a „comandat” o nouă gară, inaugurată parțial în iarna anului 1897. Este vorba de superba construcție în stil italian pe care o vedem azi, rezultat al muncii arhitectului Nicolae Mihăescu și a doi ingineri - cred că noua gară nu mai are nici o legătură cu Anghel Saligny. În același an, 1897, a fost construit și Palatul Administrativ și de Justiție, între cele două instituții trasându-se un frumos bulevard: Bulevardul Gării.

Gara de la 1881 ridicată de inginerul Saligny există și astăzi pe strada Intrarea Școlii (google.ro/maps/@45.389070 ... !7i13312!8i6656), aparținând se pare unei unități de învățământ. Este prețioasă prin istoria sa, dar și prin faptul că o gară asemănătoare existentă la Focșani a fost demolată în epoca postrevoluționară (adevarul.ro/locale/focsan ... cd51/index.html).

mihaelavoicuAUTOR REVIEW
[23.01.18 14:53:27]
»

@tata123: Ce informații interesante! Chiar nu știam nimic despre gara veche. Am pus în program să merg anul acesta din nou la Rm. Sărat pentru Așezămintele Brâncovemești și pentru Penitenciar. Acum am încă un obiectiv, Gara veche. Mulțumesc mult.

mishu
[28.01.18 10:54:53]
»

@mihaelavoicu: Am citit cu mare placere acest articol de abia acum desi o prietena imi atrasese atentia asupra lui, insa incerc sa iau la rand articolele.

Intradevar lipsa de interes face ca lucrurile sa se degradeze, dar inainte de a pune mana pe carpa de praf pentru a curata locurile ar trebui sa ne curatam noi ochii si sa vedem aceste lucruri prafuite la valoarea lor si atunci poate ca lucururile ar decurge altfel.

Este si vina noastra a tuturor ca ne-am lasat coplesiti de lucrurile negative si desi deviez am sa dau un exemplu. Acum o saptamana, duminica noaptea a nins destul de multicel astfel incat masina firmei (un autocar) s-a deplasat spre firma foarte greu, astfel incat o calatorie obisnuita de 30 de minute s-a transformat intr-una de 90 de minute (eu am zis atunci ca am luat-o prin Pitesti ca sa ajungem la Ploiesti) dar nu a comentat nimeni, toata lumea a stat relaxata. Ar fi folosit cuiva sa fim nervosi?

Asadar depinde de noi cum privim lucrurile si ce vrem sa facem.

Felicitari, votat cu mare drag.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
6 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
Dan&Ema, Michi, mihaelavoicu, mishu, tata123 🔱, Zoazore
Alte impresii din această RUBRICĂO zi în Râmnicu Sărat:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.07390308380127 sec
    ecranul dvs: 1 x 1