GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Pe 24 octombrie 2009 am participat la o interesanta excursie foto, impreuna cu Asociatia Bucurestiul meu drag! , la Muzeul Cailor Ferate. Va marturisesc sincer ca nu stiam de existenta acestui muzeu pana saptamana trecuta!
Am fost placut impresionata de machetele muzeului (locomotive si vagoane ce te ispiteau sa te joci cu ele! ), dar si de prezentarea facuta de d-na muzeograf Oana Munteanu.
Iata cateva date istorice despre Muzeul CFR, dar si despre Caile Ferate Romanesti.
In anul 1924 a aparut ideea infiintarii unui muzeu al cailor ferate, fapt pentru care au fost salvate de la dezmembrare sau de la distrugere mai multe locomotive si vagoane vechi, pana atunci ratacite prin diferite depouri, asteptandu-si momentul cand vor fi trimise la "fier vechi". Atunci a scapat de la casare legendara locomotiva Calugareni, una dintre primele locomotive care au circulat pe linia de cale ferata Bucuresti Filaret–Giurgiu. Muzeul Ceferistilor a fost inaugurat pe 10 iunie 1939, cu ocazia aniversarii a 70 de ani de la deschiderea liniei Bucuresti Filaret–Giurgiu, in cadrul serbarilor "Ceferiadei".
In primavara anului 1953 a fost amenajat – in actuala cladire din Calea Grivitei 193 B – Muzeul Tehnic al Cailor Ferate, a carui deschidere a avut loc cu ocazia sarbatoririi centenarului liniei Bucuresti Filaret–Giurgiu, in anul 1969. Muzeul a fost revonat si redeschis accesului vizitatorilor anul trecut, in actualul sau format (3 sali cu exponate).
Iata cateva locomotive cu aburi care fac parte din patrimoniul national:
• locomotiva cu abur 046 CALUGARENI, de la Depoul Bucuresti Calatori;
• locomotiva cu abur 1467, de la Depoul Sibiu;
• locomotiva Diesel Electrica 241-242, de la Depoul Dej-Triaj.
Alaturi de acestea, in incinta Muzeului Cailor Ferate, sunt exponate care fac parte, de asemenea, din patrimoniul national:
• firmanul sultanului Abdul Medjid din 1857;
• pulverizatorul Gheorghe Cosmovici;
• injectorul de pacura Theodor Dragu;
• certificat de activitate al inginerului I. V. Cantacuzino emis de Caile Ferate Elvetiene.
Sala principala adaposteste machete de locomotive cu abur, lucrate artistic, printre care la loc de frunte se afla renumita Pacific. Sunt si placi (unicate) ce au fost montate pe vechile locomotive cu abur: Maffei, Hanomag, Resita si altele. In sala mijlocie exista machete de vagoane de marfa si de calatori care reproduc pana la cele mai mici detalii modelele adevarate. Tot acolo exista o masa a impiegatului de miscare din secolul al XIX-lea, dotata cu toata aparatura specifica. Mai sunt expuse: o centrala de ceasuri Siemens-Halsche, vechi unelte de lucru la calea ferata, precum si un drapel care a apartinut societatii sindicale a mecanicilor de locomotiva din Cluj din anul 1927. Acesta face parte din patrimoniul national.
Sala din mijloc mai gazduieste o drezina care circula pe calea ferata intre cele doua razboaie mondiale. Un interesant tunel desparte salile intre ele. Un hol de trecere adaposteste felinare cu gaz originale. Ca o curiozitate, tot aici putem admira un minifelinar care functiona cu ulei de rapita, folosit de catre insotitorul de tren.
In ultima sala sunt exponate de mare valoare istorica ce ar face cinste oricarui muzeu al lumii. Dintre acestea, putem mentiona:
• biroul original al inginerului Anghel Saligny (masa de lucu, calimara argintata, ochelari, tablouri, covor, trusa tehnica si o masa din marmura cu vechea harta a tarii), donat de familia sa – patrimoniu national;
• teleimprimator rapid Hughes (30 de cuvinte/min. , fara decodificarea mesajului, cu un design unic – clape de pian) ;
• dosarul de rascumparare a liniei in 1862 de catre Statul Roman;
• teleimprimator Siemens cu taste metalice;
• sabie ce facea parte din tinuta de gala CFR;
• medalii de o valoare deosebita;
• uniforme, sepci, ceasuri din toata Europa;
• cutia de unsoare Gheorghe Cosmovici – o mare inovatie care facilita functionarea locomotivei cu abur cu posibilitatea schimbarii uleiului la trei ani;
• piese originale de la vechile locomotive cu abur.
Si pentru ca tot s-au schimbat de curand cateva denumiri ale statiilor de metrou (una dintre noile denumiri fiind Petrache Poenaru) iata si cateva detalii interesante: pe 15 septembrie 1830, se deschidea in Anglia prima cale ferata din lume, intre Liverpool si Manchester. La 27 octombrie 1831 linia a fost vizitata de tanarul bursier roman Petrache Poenaru care, in raportul sau oficial, spunea printre altele: "Am facut aceasta calatorie cu un nou mijloc de transport, care este una din minunile industriei secolului... douazeci de trasuri legate unele cu altele, incarcate cu 240 de persoane sunt trase deodata de o singura masina cu aburi... " A fost primul roman care a calatorit cu trenul.
La 20 august 1854 s-a inaugurat linia Oravita-Bazias, in lungime de 62, 5 km, numai pentru transportul carbunelui, aceasta fiind prima cale ferata construita pe teritoriul de astazi al Romaniei.
Prima cale ferata construita de ingineri romani a fost pe ruta: Buzau - Marasesti, inaugurata pe data de 13 septembrie 1872; a fost prima linie din Romania, proiectata si construita cu inteligenta romaneasca.
Daca provocati muzeografii la discutii, veti afla despre "afacerile" vremii si veti vedea ca nu erau multe diferente fata de ceea ce traim noi acum.
Nu va asteptati a vedea un muzeu precum cel din Budapesta, spre exemplu, care este un adevarat parc de distractii; insa este un muzeu curat, ingrijit, cu oameni dedicati, unde veti admira (sper eu cu placere) cateva machete de trenuri extraordinar de frumoase!
Intrarea la Muzeul CFR este 3 ron / persoana adulta, 1 ron / copil, iar taxa foto este 12. 00 ron. Adresa muzeului este: Calea Grivitei, nr. 193 B, Bucuresti; program de vizitare: miercuri - duminica, de la 10. 00 - 16. 00.
Calatorii cat mai placute (cu trenul) !
Cristina si Cristin DUMITRU
Nota: Datele istorice, tehnice, stiintifice, cronologice au fost preluate de pe www.cfr.ro.
Trimis de cristinadumitru* in 26.10.09 23:18:13
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.
19 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (cristinadumitru*); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
- Coordonate GPS: 44.44866056 N, 26.07316032 E - neconfirmate încă
ECOURI la acest articol
19 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Waw, nu am apucat sa citesc INCA, TOT, dar sunt sigura ca este gura de oxigen care ne trebuia in aceasta seara pe AmFostAcolo!!! Multumim!!!!
Multumim si noi Mirela! Urmeaza Muzeul Aviatiei... si Muzeul Satului... timp sa fie!!!
Inginerul Anghel Saligny a devenit una dintre personalitatile romanesti pe care le admir cel mai mult dupa aceasta vizita la Muzeu. Sigur majoritatea dintre noi am mers o data in viata la mare cu trenul. Eu imi amintesc fiorul cu care am vazut prima data Podul de la Cernavoda!
Iata cateva detalii despre acest monument pe care multi dintre noi nici nu ne mai ostenim sa-l privim pe geam!!!
Inaugurarea podurilor (este vorba de fapt de un complex de 3 poduri feroviare) a avut loc la 14/26 septembrie 1895, in cadrul unor mari festivitati la care a participat si Majestatea Sa Regele Carol I.
Un tren special cu oficialitati a plecat din Gara de Nord din Bucuresti la ora 9. 05 sosind la Fetesti la ora 12. 30.
Dupa ce s-a batut ultimul nit, un nit de argint, s-a zidit documentul inaugurarii si s-a celebrat serviciul religios, trenul de incercare format din 15 locomotive a trecut pe pod cu o viteza de 60 km/h, intr-un zgomot infernal produs de fluierele locomotivelor, de sirenele vaselor de pe Dunare si de muzicile fanfarelor. Dupa acest tren a trecut un al doilea rezervat "oaspetilor", cu o viteza de 80 km/h.
In tot acest timp, Anghel Saligny a stat sub pod pe o salupa, alaturi de muncitorii cu care lucrase la realizarea maretei opere. La acea vreme, podul peste Dunare de la Cernavoda purta numele Suveranului Carol I, fiind cel mai lung pod din Europa si avea cea mai mare deschidere (190 m) din Europa Continentala, iar complexul celor trei poduri feroviare era cel mai lung de pe glob. Prin asezarea simetrica a grinzilor fata de deschiderea centrala, prin forma zvelta si armonioasa a conturului general, prin subtirimea barelor dantelate, asezat la o inaltime apreciabila deasupra apei si sustinut de pile inalte si subtiri, a fost si este si astazi considerat unul dintre cele mai frumoase poduri metalice din lume.
Asadar, cand mai mergeti cu trenul la mare, amintiti-va cateva secunde de Podul de la Cernavoda, de inginerul Anghel Saligny, si nu uitati sa-l priviti pe geam!
Cristina, ce zici sa o ascultam pe Margareta Paslaru odata cu lecturarea istoriei cailor ferate romane? Daca ai alta preferinta, stii tu...un ecou!
Oricum te-a impresionat acest muzeu ca un buletin de ştiri, iar eu, şi îmi atribui păcatul, că n-am simţit puţină pasiune din partea ta. Dar oare cine ar fi Stephenson şi de ce cunoaşterea ta nu a ajuns până acolo?
Daniel, multumesc de recomandari: datorita ecoului tau am aflat cine a fost Stephenson! Pasiune... mi-e cam greu sa spun ca am o pasiune pentru datele tehnice. Mie mi-au placut machetele muzeului, mi-a placut aranjarea lor in sali si explicatiile d-nei muzeograf (mai port un reportofon la mine, mai caut informatii pe net, si asa pot spune si altora). Recunosc, daca as fi stiut cine a fost Stephenson, probabil as fi stiut mai din timp si de existenta Muzeului CFR.
In plus, am vrut sa arat care au fost cateva dintre "premierele" romanesti in domeniul cailor ferate; sunt sigura ca nu le-am cuprins pe toate.
Hai sa vedem partile bune: multi dintre noi au aflat acum de Muzeul CFR si vor merge sa-l viziteze, iar altii (intre care ma includ si eu) au aflat cine a fost inginerul englez Stephenson.
De fapt ai şi tu dreptate, faptul că ai scris contează cel mai mult.
In prezentarea de mai sus este vorba despre doamna muzeograf Oana Munteanu, pe care o recomand cu caldura celor ce doresc sa viziteze Muzeul CFR.
mi se pare 'aiurea in tramvai' reviewul tau...
cum ar fi sa scriem despre fiecare monument, statuie, gara, pod, etc pe care le-am intalnit in drumul nostru??? !!!
cred ca ar muri userii de plictiseala...
si ne mai ameninti cu inca doua muzee: (offf!
@ indiralisa_26: singurul lucru "aiurea in tramvai" este ecoul tau; sincer e destul de deplasat; nu te obliga nimeni sa mori de plictiseala citind reiew-uri care nu iti sunt pe plac si care nu se muleaza gusturilor tale... pur si simplu ocoleste astfel de "teme" (abordate de anumiti useri) daca ti se pare ca nu ti se potrivesc; un lucru este cert: gusturile nu se discuta...
P.S.1 Cristina sper sa iti duci la bun sfarsit "amenintarile"!!!
P.S.2 Webmaster poate creezi o rubrica speciala destinata exclusiv obiectivelor turistice (muzee, palate,cladiri,etc); rubrica diferita de cele in care intra hotelurile/pensiunile etc. In cadrul fiecarei/fiecarui tari/oras sa existe o astfel de rubrica prin intermediul caruia turistii sa se informeze in legatura cu ceea ce merita vizitat. Cred ca astfel am particulariza intr-un fel site-ul si ai "impaca si capra si varza" ( probabil nu vor mai exista dispute conform carora anumiti useri scriu despre "orice le iese in cale")...mie una mi se pare mult mai interesant sa descoperi istoria/arhitectura locului decat vreo descriere amanuntita a unui resort de lux...
O seara buna tuturor!!
indiralisa 26, in ultima vreme te plictiseste din ce in ce mai tare ce se scrie pe acest site...noroc ca nu am scris nimic pana acum, ca probabil si eu te-as fi plictisit!)))))))))) hi, hi, hi!
Fratilor, va rog frumos sa alegeti cu atentie subiectul, altfel riscam sa o plictisim in continuare pe indiralisa 26!!!! oricum, tb sa recunosc, tare ecoul tau!! nu am sa inteleg de ce unii nu pot trece peste ce nu ii intereseaza...dar "traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul" (citat Mircea Badea, marca inregistrata).
e dreptul fiecaruia sa-si exprime parerea vizavi de un rev postat pe site si dupa cum se poate vedea nu intervin decat atunci cand consider ca este necesar... este corecta afirmatia: gusturile nu se discuta asa ca ramaneti voi cu muzeele si eu cu resorturile! asta nu inseamna ca nu-mi voi expune pct de vedere si pe viitor!
indiralisa: e adevarat ca fiecare e liber sa-si exprime parerile si preferintele (si chiar incurajez acest lucru), dar conteaza foarte mult si CUM se exprima acestea -- personal gasesc prima ta interventie [usor] deplasata, prin tonul si modalitatea de exprimare.
În ceea ce mă priveşte, gândindu-mă că pot să intervin; pot nuanţa altfel comentariile "indiralisei". Pot să reflectez că nu mai pot să "mă îndoi" la oportunităţile celor care în muzee, sau în faţa monumentelor devin aşa de "disperaţi" că trebuie toţi să vadă "zbuciumul interior" sau să audă "icnetul făuritor de angoase". Mi s-a-ntâmplat la Delphi, fiind în faţa stadionului unde pe vremuri se întreceau atleţii în jocurile pythice, ca un italian să vorbească la telefonul mobil, explicând partenerei de la celălalt capăt al microundei, exaltările lui interioare şi care ţineau sau nu de "aruncarea suliţei".
Terminând aceste prea lung comentariu, eu nu voi arunca cu piatra spre indiralisa_26.
Inainte de a incepe sa scriu impresii si descrieri ale muzeelor din Bucuresti, m-am uitat putin prin site: am vazut articole despre Muzeul Pergamon (Berlin), Muzeul D'Orsay (Paris) si Muzeul de Arte Frumoase (Budapesta). Si nu mi s-a parut deloc rea ideea. In plus, am vazut ca articolele respective nu au starnit reactii negative, si nici macar atatea controverse cum a starnit articolul despre Muzeul CFR. Asa ca m-am simtit incurajata...
In plus, daca articolul acesta ar fi singurul de pe site, as mai intelege sa plictiseasca userii... Dar cand varietatea materialelor este atat de mare, cred ca fiecare dintre noi gasim ceva pe gustul propriu, fara a fi "obligati" sa citim ceva ce nu ne place.
Daniel, nu am inteles ecoul tau... Imi pare rau...
Personal optez pentru diversitate; sper ca si voi, drept pentru care eu propun sa ne ocupam timpul cu ceva mai util, si anume cu prezentarea locurilor prin care am fost si care ne-au placut (sau nu).
În ceea ce-am scris mai sus, nu mai ţinea de articolul tău sau chiar de persoana ta, nici măcar de muzeu; ţinea doar de polemică. Era o părere ce s-a creat în urma derulării comentariilor. Presupun că am depăşit critica şi am făcut recurs la "revoltă" şi la ceea ce înseamnă turismul cultural. Dacă am greşit ai scuzele mele!
Mutat la 'Muzeele Bucurestiului', rubrica nou-creata pentru a grupa toate recomandarile pe acest subiect din capitala
Parerea mea este ca ar fi bine sa postam fiecare impresii cu ce vizitam pentru ca generatia tanara care mai da cate o raita pe aici citeste repede si se uita tot asa la poze, poate asa le trezim curiozitatea ca oricum de la scoala nu se mai organizeaza vizite
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jan.2018 Odiseea feroviară românească – Muzeul CFR din București — scris în 22.01.18 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jun.2014 Cu mocănița prin București — scris în 15.06.14 de Dragoș_MD din FRUMUşANI [CL] - RECOMANDĂ
- Nov.2012 Muzeul Căilor Ferate Romane — scris în 29.01.13 de Diaura* din BUCURESTI - RECOMANDĂ