GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Fujairah - Emiratele Arabe Unite
Emiratele Arabe Unite sunt formate din 7 emirate, conduse in mod independent de seici. Guvernul este stabilit deja de la unirea din 1971, mai precis posturile din cadrul guvernului. In sensul ca pentru a fi reprezentat fiecare emirat are cel putin un minister, avand in vedere contributia la federatie. Am aflat doar ca Dubaiul, da mereu ministrul de finante. Seicul suprem este ales din cei 7 seici, dar cel din Abu Dhabi are cea mai mare influenta fiind cel mai bogat emirat. Initial au fost 6 emirate, unul dintre seici nedus foarte mult la scoala, nu a inteles ce inseamna federatia si nu a vrut sa semneze decat 1 an mai tarziu. Cel mai mic emirat are doar 250 de km2. Fujairah are 3000 de km2 aproape. Este situat pe partea estica e Emiratelor, avand larga deschidere la Golful Oman. Este un emirat mai conservator, asa ca ni s-a pus in vedere ca cel putin femeile sa poarte o haina cu maneca lunga mai ales ca vom vizita cea mai veche mosche din EAU. Asa ca ne-am conformat si, desi era o zi cu vreo 28 de grade, ne-am pus maneci lungi. Mai bine sa acoperim mainile decat sa luam 10 bice in piata publicaJ sau mai rau sa ne taie de la maneca scurta in jos. Acum nu zic ca iti creaza o stare de discomfort minor poate asemenea ingradiri, dar e ok, suntem curiosi sa vedem un oras mai traditionalist. Totul e sa nu ne rapeasca, ca daca ne rapea in Dubai nu ne suparam, dar aici nu e asa spectacol.
Relieful este asemanator cu cel din Muscat, insa exista o campie litorala mai lata cu palmieri, iar muntii sunt mai compacti. Inainte de a intra efectiv in port am vazut cea mai mare armada de petroliere. Toate asteptau in ordine intrarea in port pentru alimentarea de la terminalul de langa Fujairah. Am incercat sa numar, dar pe la 60 am pierdut sirul fiind si in miscare. Terminalul de la Fujairah este cel mai mare din Emirate, conductele ce il alimenteaza adunand petrolul de pe intreg teritoriul statului.
Excursia a inceput mai devreme pentru cativa turisti est europeni, cum am fi si noi. Chiar daca suntem in uniunea europeana, cei din Fujairah nu au recunoscut asta, asa ca suntem obligati sa mergem la scanat retina in port, inainte de a incepe excursia propriu-zisa. Desi aceasi scanare am mai facut-o si in Dubai pe aeroport cand am ajuns, iar viza era multipla. In fine nu a durat mult, doar ca a trebuit sa ne trezim la 6. 30 cand excursia incepea la 9. 00.
Ghidul ni se infatiseaza cu o freza intr-o parte bine lipita de cap, geaca si ochelari de aviator. Aflam ca il cheama VJ, scris Vijay provoaca deja rumoare in autobuz. Si asta e de-al locului, din India dar ne povesteste frumos de istoria locurilor, de portughezi, camile, peste si colibe. Si Fujairah a fost ocupat de portughezi, de altfel vom face un popas la vechiul fort portughez si la ruinele orasului vechi. Dar VJ ne opreste prima data la Heritage Village. Cum se desfasura viata locuitorilor din zona inainte de descoperirea petrolului. Heritage Village e construit pe o campie usor inalta langa un teren de cricket, foarte aproape de muntii care delimiteaza EAU de Oman. Sunt prezentate clasicele locuinte din desert din frunze de palmieri, interiorul lor fiind mai spectaculos, covoare viu colorate si perne foarte tari asezate pe nisip. Sistemul de irigatii folosit in trecut este fascinant. Din stomac de bou sau capra se facea ca o punga mare. Aceasta era legata cu sfori si coborata intr-o fantana. In capatul celalalt era legata la un bou care o tragea afara unde se revarsa intr-un bazin. De acolo porneau mici canale catre terenul pe care cultivau. Si uite asa toata ziua un responsabil cu vitele tragea boul inainte si inapoi ca sa alimenteze plantele.
Rudimentar dar vital poate pentru procurarea hranei in acele timpuri. Fiind oras de coasta insa, principala sursa de hrana era pestele. Vedem si barci de pescuit rudimentare, plase si navoduri. Intr-una din case o araboaica tanara si frumoasa (vedeti poza), alaturi de alta mai batrana pregateau un fel de gogosi in ulei la flacara. Turistii se uitau bizar, dar am deschis calea si m-am aplecat sa iau. Era chiar foare buna, seamana cu o gogoasa clasica, insa mai avea ceva ingrediente nedefinite. Araboaica batrana imbracata in negru avea pe fata o masca in forma de mustata. Chiar de la distanta zicea ca are mustata groasa arcuita. Pleca de sub nas exact pana la buze si apoi era legata de cap sau de urechi nu ne-am data seama ca era infasurata toata. Masca, dupa cum urma sa mai vedem, era ori din metal ori din textil. Am uitat sa il intrebam pe DJ-VJ ce reprezinta, iar pe internet nu am gasit nimic despre acest lucru. Cert e ca am vazut numai femei in varsta care poarta asa ceva, o fi semnul ca sunt vaduve ne-am gandit. Ma mai sui intr-o caruta afara trasa de un magar care nu se urneste cu mine.
A doua oprire la fortul portughez de prin secolul 17. Nu ni se explica mare lucru, decat ca e un fort, la ce altceva putea folosi decat la aparare si la observare. Acum ma gandesc ce aparau? Nisipul? Stanca? Nu era nimic valoros descoperit in zona, vreo mina de aur de exemplu. In fine, fortul e in renovare pe interior si nu putem intra, asa ca ne plimbam prin curte. Langa fort, de fapt si sub fort este vechiul oras. Intr-o parte se disting case vechi si stradute pavate cu piatra. Oricum de apreciat faptul ca lucreaza la conservarea putinelor constructii vechi ce tin de istoria lor.
Langa fort e muzeul national. Langa muzeul national este un bloc de 4 etaje cu un exterior fenomen. Initial din cate cred, blocul a fost construit fara canalizare si apa curenta. Acum in plina modernizare a industriei de desalinizare a apei, a ajuns apa curenta si la bloc. Asa ca s-a racordat la canalizare si la apa pe exteriorul blocului. Din fiecare apartamente ies cate doua tevi groase ce se leaga la o conducta groasa aflata pe fatada. Muzeul este mai mare decat in Oman, dar tot mic. Obiecte identice ca si in precedentul, trei varfuri de sageti din cupru, doua aschii, o poza din anii 50 a orasului plin de colibe si corturi si… o poza cu pamantul vazut din spatiu, cu aselenizarea si Armstrong pasind pe luna. Da ati citit bine, intre tablourile infatisand costume nationale, barbi populare, imagini cu desertul si cu colibele s-a strecurat trei imagini din cosmos. Ce sa zic, inovativ, expresiv si inedit.
Fish Market, traditionala piata de peste prezenta in orice port nu putea lipsi din Fujairah, dar avand in vedere ca in porturile precedente nu am avut in program asa ceva suna interesant. Langa piata de peste si de fructe care sunt lipite, la maxim 50 de metri se inalta un hotel urias de 30-40 de etaje, cel mai mare din Fujairah. Ghidul e foarte mandru de realizare. Arhitectonic vorbind, nimic de zis, arata impecabil, olfactiv vorbind…Piata e interesanta, peste tot numai peste proaspat adus. Somonul domina peisajul. Se cumpara la bucata in functie de marime. Doua categorii de pesti doar si doua preturi. Delimitarea nu e in functie de soi ci de marime. Peste mare 1 euro – 4 kg, peste mic 1, 20 euro-4 kg. Pretul derizoriu este de neconceput. Adica ma trezesc cu noaptea in cap, ma duc pe mare si iau numai 1 euro pe 4 kg de peste??? . Terminam de vizitat piata de peste, trecem in cea de fructe care e foarte mica. La iesire pozam un centru de carate la care se facea reclama cu un arab mustacios in kimono legat cu centura neagra, un panou extrem de amuzant.
Ultima oprite din itinerar este la cea mai veche moschee din EAU de vreo 400 de ani. Trecem in alt emirat Sharjah, cel mai traditionalist posibil, unde alcoolul e interzis cu desavarsire. Pe drumul de vreo 20 de km au fost construite obsesiv intersectii in giratoriu si opritoare de viteza pe jos astfel incat am impresia ca mergem pe serpentine. Intalnim mai multe orasele, unele cu drumuri de pamant si case vechi, altele cu zone noi si cartiere de vile in constructie.
Moscheea are o forma atipica pentru o moschee. Este exact ce ne explica si ghidul, cea mai veche moschee nu are forma clasica de moschee. Mai repede pare o constructie de-a lui Gaudi din nisip ud sau lut modelat. Este destul de mica si nu se viziteaza decat de cei care se roaga la orele fixe. In spatele moscheei pe o colina ramasitele unui mic... fort. Deja fort si muzeu national sunt doua obiective ce vreau sa le ratez J. Urcam pana in turn si se merita ascensiunea. In spate inspre munti este o padure de palmieri extraordinara, iar in fata se vede litoralul, plaja neamenajata si oraselul. Facem multe poze cu padurea de palmieri, poze ce juri ca sunt vederi. In magazinul de suveniruri numai carti despre islamism in toate limbile, nu tu un magnet, o lingura, o vedere. Asa ca ne intoarcem cu mana goala pe vas. Nu inainte de a trece pe langa un terminal si niste rezervoare uriase de petrol. Si in constructie mai era inca un terminal. Vasul pleaca mai devreme, este ora 17. 00 si numarul petrolierelor din larg este acum de ordinul sutelor. Pur si simplu facem slalom ca sa putem ajunge in larg.
www.bloggo.ro - poveste de vacanta
Trimis de adrian76 in 05.09.09 15:11:32
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (adrian76); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
validat al doilea set de poze; sters cateva dintre ele (dublurile; daca mi-au mai scapat alte dubluri, rog sa mi le semnalati)
da, atata doar ca nu ma pot abtine sa nu remarc, dupa cum frumos se vede si in poza de mai sus, preturile care te mirau pe tine sunt de fapt pentru taierea si curatirea pestelui, nu pretul lui propriuzis... : -D
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)