GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Stratford-upon-Avon - orașul lui Shakespeare
Finalul primei zile petrecute în Anglia ne-a găsit la Stratford-upon-Avon căutând urmele trecerii prin viață a celui mai mare dramaturg al tuturor timpurilor - William Shakespeare. Întâmplarea a făcut ca vizita noastră la Stratford-upon-Avon să aibă loc în chiar anul în care marele dramaturg a fost comemorat la 400 de ani de la trecerea sa în neființă.
Doar două obiective aveam în plan să atingem la Stratford-upon-Avon (casa în care s-a născut și Holy Trinity Church - biserica în care a fost înmormântat William Shakespeare), cu toate astea, în deplasarea noastră de la un obiectiv la celălalt, am văzut și am fotografiat tot ceea ce ni s-a părut frumos sau interesant.
Cei care nu sunt acolo doar în trecere (așa cum am fost noi) își pot permite câteva clipe de relaxare în parcul orașului împodobit cu multe flori, pe malul râului, lângă impunătoarea statuie a celui care a făcut celebru orășelul de pe Avon sau să petreacă o seară la Teatrul Regal Shakespeare pentru o reprezentație de neuitat.
Stratford-upon-Avon
Datorită faptului că Stratford-upon-Avon este cunoscut în lume ca fiind locul nașterii lui William Shakespeare, orășelul cu origini anglo-saxone de lângă Warwick a devenit o mare atracție turistică. Atât de mare încât localnicii au început să se plângă de faptul că autocarele cu turiști blochează uneori traficul. Orașul nu este prea mare și nici nu are cine știe ce obiective demne de vizitat, dar faima lui Shakespeare a adus și orașului său faimă. În afară de casa în care a văzut lumina zilei viitorul mare dramaturg, cei care vin aici mai pot vedea alte două clădiri datând cam din aceeași perioadă: Hall's Croft - locuința fiicei lui Shakespeare, Susannah și New Place - clădire ridicată pe locul unei case ce a aparținut marelui dramaturg. Holy Trinity Church - biserica în care Shakespeare a fost botezat și ulterior înmormântat, este fără îndoială punctul principal de atracție. Cei care cunosc mai multe sau vor să pătrundă mai adânc în istoria familiei, încearcă să găsească în vecinătatea orașului și alte proprietăți despre care se presupune că ar avea legături cu familia dramaturgului. Dar, pentru că noi ne mulțumim întotdeauna și cu mai puțin, nu am ajuns acolo. Voi povesti doar despre ceea ce am vizitat noi și chiar în ordinea în care am făcut-o deși ea nu mi se pare tocmai firească.
Holy Trinity Church
La Holy Trinity Church din Stratford-upon-Avon am găsit și informații tipărite în limba română. Pe o simplă filă A4, alături de schema bisericii, sunt și câteva explicații esențiale.
Biserica datând din anul 1210, cea mai veche construcție din Stratford și una dintre cele mai vechi din Anglia, este situată pe malul râului Avon. Faimoasă pentru că acolo a fost botezat și acolo și-a aflat odihna veșnică marele dramaturg, "Biserica lui Shakespeare" primește anual nenumărați vizitatori. Intrarea în biserică este liberă, dar pentru vizitatea mormintelor se percepe o taxă de 3 lire/persoană - adulți și 2 lire/persoană - studenți și seniori. În cazul grupurilor, fiecare persoană achită câte 2 lire.
În interior biserica este foarte frumoasă. Vitraliile medievale ilustrând Învierea și Înălțarea Domnului, orga impunătoare, cele 26 de scaune sculptate datând din sec. XV așezate de o parte și de alta a altarului, stâlpii de susținere și arcadele, toate dau măreție edificiului. De remarcat pentru frumusețea ei este și Capela Clopton - împodobită cu efigii - în care zac mai mulți membri ai acestei familii, precum și Capela Sf. Petru în peretele căreia se poate vedea "Fereastra Americană" inscripționată cu textul "Darul americanilor pentru biserica lui Shakespeare". Ca și alte decorațiuni, scenele sculptate din viața lui Isus care înconjurau mormântul lui Dean Thomas Balsall, cel căruia i se datorează construcția altarului, au fost mutilate la Reformă.
Dar, cum era și firesc, cel mai mult ne-a atras locul de odihnă veșnică a marelui dramaturg. William Shakespeare a fost înmormântat la Holy Trinity Church la 25 aprilie 1616. Privilegiul de a fi înmormântat în altar i-a fost acordat pentru că în 1605 devenise membru fondator. Alături de mormântul lui sunt cele ale soției, fiicei, precum și ale altor membri ai familiei. Deasupra mormântului, pe placa de piatră destul de degradată (dar și transcris pe un panou albastru aflat la căpătâi) se poate citi epitaful: "Blessed be the man that spares these stones, and cursed be he that moves my bones". Se presupune că prin acest epitaf Shakespeare a vrut să prevină exhumarea trupului pentru a fi examinat sau mutat în altă parte. În stânga șirului de morminte ale familiei, sus, pe perete, se află bustul lui William Shakespeare.
Am fost informați că încă se mai păstrează registrul parohial original în care erau consemnate nașterile și decesele din Stratford-upon-Avon, acesta fiind documentul care atestă că botezul și înmormântarea lui William Shakespeare au avut loc la Holy Trinity Church. Pentru vizitatori, au fost expuse fotocopii din paginile acestui registru parohial.
Am fost surprinsă să descopăr în Holy Trinity Church - și nu pot trece cu vederea acest lucru - o expoziție de pictură semnată Jonathan Waller. Studiind-o cu atenție (am și un pliant de acolo), am înțeles că expoziția "Cele șapte etape ale vieții omenești", incluzând 7 tablouri sugestiv intitulate (The Infant, The School-boy, The Lover, The Soldier, The Justice, The lean and slippered Pantaloon și Second Childishness) a fost inspirată de piesa "Cum vă place" în care William Shakespeare asemuiește viața omului cu o piesă de teatru ale cărei acte corespund celor 7 etape ale vieții omenești. Nu întâmplător am găsit aceste tablouri expuse în Holy Trinity Church. Anul 2016 marchează 400 de ani de la moartea lui Shakespeare, iar prin expoziția "Cele șapte etape ale vieții omenești" s-a dorit a se crea o legătură între opera lui William Shakespeare și mesajul credinței creștine. Cele 7 tablouri au fost expuse în biserică la 6 aprilie 2016 și se intenționa rămânerea lor acolo până la 31 august 2016 când urmau a fi scoase la vânzare.
Casa natală William Shakespeare
Cine nu știe cine a fost și încă mai este William Shakespeare? Există oare cineva care să nu fi auzit de Romeo și Julieta, de Regele Lear, de Hamlet sau Othello? De Neguțătorul din Veneția, de Îmblânzirea scorpiei și de atâtea și atâtea piese istorice semnate William Shakespeare?
În Stratford-upon-Avon, pe Henley Street, ne-am oprit în fața unei case mari, cu un etaj, cu gard de fier și geamuri zăbrelite. Este casa în care în 1564 a văzut lumina zilei cel care avea să lase omenirii o moștenire culturală așa cum alta nu mai este. A fost al treilea din cei opt copii ai lui John Shakespeare, un prosper negustor de mănuși.
În prezent această casă este un mic muzeu. Oricât de mult ne-ar fi interesat, n-am fi putut vizita acest muzeu pentru că am ajuns acolo mult după ora închiderii. A trebuit să ne mulțumim cu relatarea ghidului care o vizitase cu altă ocazie și care ne-a asigurat că în interior nu este mare lucru de văzut. Nici la exterior casa nu este prea arătoasă, dar pentru vremea la care a fost construită trebuie să fi fost destul de impozantă. John Shakespeare - producător de mănuși și comerciant de lână - își desfășura afacerea în casa în care își adăpostea și familia.
Tot ghidul ne-a spus că interioarele au șeminee din cărămidă și piatră și pardoseală tot din piatră. Nu știu cum de se cunoaște atât de precis, dar se afirmă că încăperea în care s-a născut viitorul mare dramaturg se află deasupra salonului. Desigur, pentru a rezista atâția ani, casa a fost restaurată de mai multe ori și... cine mai poate ști care a fost înfățișarea sa inițială? Se spune că în sec. XVIII casa lui William Shakespeare a fost vizitată de majoritatea marilor scriitori englezi, unii dintre ei lăsând pentru posteritate un autograf pe ziduri sau pe ferestre. Nu pot susține această afirmație pentru că eu nu am fost în interior, și deci, nu am văzut niciunul dintre ele.
După câteva minute petrecute în magazinele cu suveniruri aflate vis-a-vis, spre seară, am pornit din nou la drum. Două ore și aproape jumătate ne mai despărțeau de Liverpool și de Hotel Holiday Inn Express - Liverpool prima noastră gazdă din Marea Britanie.
Trimis de iulianic in 10.11.16 09:14:31
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în MAREA BRITANIE.
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Descoperă Birmingham şi împrejurimile, Birmingham" (deja existentă pe sait)
-
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
@iulianic: Te invidiez sincer şi colegial pentru şansa de a fi vizitat Canterburry, castelul Warwick şi locul de naştere al marelui Will.
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Te invidiez (colegial) pentru excursia facuta. Dar ma bucur sa-ti citesc impresiile. AFA a ajuns sa-mi foloseasca mai mult decat Wiki (fara exagerare). Dar relativ la Will, ai vazut filmul Anonymus? Mie mi-a cam schimbat opiniile si, sincer, am scos Stratford-ul din lista (restul de peste o suta de obiective au ramas
Sa ne citim sanatosi.
@Radu Tudoran: Nu am văzut filmul "Anonymous", dar știu că acesta pune în atenția publicului ideea că nu Shakespeare ar fi autorul tuturor lucrărilor care astăzi îi poartă semnătura, ci un curtean al reginei Elisabeta I, totodată dramaturg, poet și sprijinitor al artelor - Edward de Vere, al 17-lea conte de Oxford.
N-am considerat util a adăuga faptul că acolo, la Stratford, s-a vorbit despre acest lucru. Este recunoscut faptul că Shakespeare a scris unele piese în colaborare cu alți autori, dar nu și că le-ar fi furat munca în totalitate. Despre film s-a spus că încurajează gândirea critică și provoacă pe cercetători, profesori, studenți, să examineze teoriile cu privire la calitatea de autor al operelor lui Shakespeare și să formuleze propriile opinii.
Mai știu că - în legătură cu filmul "Anonymous" - Shakespeare Birthplace Trust (care se ocupă cu conservarea patrimoniului și cu promovarea imaginii lui Shakespeare) a organizat mai multe acțiuni menite să demitizeze teoriile privind paternitatea operelor lui Shakespeare. Una dintre acestea a constat în afișarea în locuri publice și chiar sub semnele de circulație (în întreg ținutul Warwickshire, nu doar în Stratford-upon-Avon) a imaginii acoperite a lui Shakespeare sau doar a numelui tăiat cu o linie.
Personal, chiar nu știu de ce a trebuit stârnită atâta vâlvă după 400 de ani de la dispariția lui William Shakespeare. Că aparțin lui Shakespeare sau contelui de Oxford... mai așteaptă vreun moștenitor drepturi de autor? Pentru noi piesele sunt mai puțin frumoase? Chiar și după vizionarea filmului, nu cred că voi renunța la a merge la teatru sau - dacă voi mai avea ocazia - să vizitez Stratford-upon-Avon și Holy Trinity Church.
Un oraș minunat, încîntător. Ca de fapt mai orice oraș istoric din Anglia, căci tradiția este păstrată cu un firesc respect peste tot pe bătrîna insulă. Cred că pe străzile din Anglia există borduri fixate la locul lor acum sute de ani și rămase acolo și în ziua de astăzi. Dacă ceva e trainic și util, nu are rost să fie înlocuit.
Cam senzația asta am avut-o în singura vizită pe insulă pe care am făcut-o. Glorioasa Anglie arăta exact cum mă așteptasem, exact ca în cărțile poștale și reclamele turistice foto.
Am fost și la Stratford. Cu autocarul. Deși mi-ar fi plăcut să fi mers cu barca, cu una din acele bărci lungi, croite pe măsura canalelor englezești. Ghidul ne-a spus că se poate naviga de la Londra pînă aici, durează cam 7 zile.
Mi-a plăcut casa natală a marelui Will, mi s-a părut foarte potrivit amenajată, ca o întoarcere în timp.
Am văzut și biserica din mijlocul pajiștii de pe marginea rîului. În drum spre ea, am trecut pe lîngă celebra cîrciumă cu 2 nume, cu firmă cu 2 fețe - pe o parte scrie Dirty Duck, pe alta Black Swan. Ghidușul ne-a semnalat obiectivul.
Pe lîngă asta, am „ospețit” și în cea mai veche cîrciumă din oraș. Tot ghidul ne spusese și despre Garrick Inn, loc unde cică a izbucnit o epidemie locală de ciumă exact în anul nașterii lui Shakespeare (1564 - asta am aflat acu, căutînd pe net numele cîrciumii), cel mai vechi pub din oraș, amplasat într-o casă din secolul 14, așa că am căutat să facem parte nemijlocit din istorie. Am pătruns printr-o intrare îngustă, întunecoasă și joasă, ferind capul de contactul cu o grindă de lemn încovoiată de ani, solidă, ce ducea povara etajelor. Clădirea va rezista probabil cît lumea, cu minimă întreținere, tot scheletul ei de lemn fiind aproape pietrificat, înțepenit într-o poziție suficient de rigidă și de rezistentă.
Acel gîrlici umbros ne-a condus într-o sală la fel de obscură, unde, încet-încet, am început să distingem mesele, goale toate la ora respectivă de după amiază tîrzie, și barul, populat de un barman și un client - chiar ghidul nostru. Am mîncat steak and ale pie și am băut niște beri, de-ale noastre, europene, căci cele englezești nu prea ne erau pe plac.
M-am uitat la pozele tale și la film și am văzut casa în care e Garrick Inn: în poza 20 e în dreapta clădirii din prim plan (de pe colț). Iar din film am aflat că următoarea, casa vecină cu hanul, e casa familiei Harvard, care a fondat peste ocean celebra universitate. Cum ziceam, fie în cîrciumă, fie pe stradă, în Anglia ești imersat în istorie, vrei - nu vrei.
@abancor: Mulțumesc pentru ecou! Completările tale sunt foarte binevenite cu atât mai mult cu cât noi - fiind în trecere - nu am avut timp să intrăm și într-un local public pentru a consuma ceva. Am fost doar la magazinele cu suveniruri din fața casei natale a marelui Will pentru că ne-au mirat și totodată ne-au atras obiectele din vitrine. Erau brazi împodobiți (în luna august), erau globuri, reni cu săniuțe și mai ales baba iarna într-o superbă rochie făcută din fulgi albi (fulgi mari și frumoși, probabil de lebădă sau de gâscă).
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jun.2018 Între români în Anglia — scris în 08.07.18 de Marius 72 din MEDIAş [SB] - RECOMANDĂ
- Mar.2017 Un sejur frumos in orasul Birmingham in vizita la finii... — scris în 16.05.17 de mary-criss din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Feb.2017 De mână cu Will prin romanticul Stratford-upon-Avon — scris în 19.04.17 de crismis din GALAțI - RECOMANDĂ
- Jul.2014 Birmingham - un oras turistic? — scris în 26.08.14 de iulee* din TARGU-JIU - RECOMANDĂ
- Feb.2012 Birmingham — scris în 26.02.12 de eftimiemihaela* din PLOIESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2006 Stratford - upon - Avon — scris în 15.02.10 de Traveller din BUCURESTI - RECOMANDĂ