GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
De pe malul românesc al Dunării, de la Oltenița, priveam dincolo de ape dealurile înverzite ale Bulgariei pe care se înșiruie una lângă alta vechile case pescărești de la Turtucaia. Sau Tutrakan, cum îi zic bulgarii. Visam să ajung să le văd îndeaproape și mai ales visam să ajung să văd Memorialul și Cimitirul militar de la Turtucaia. Știam că dealurile din jur găzduiesc periodic fastuoase și spectaculoase comemorări ale eroilor căzuți în lupte, cu reconstituiri ale faptelor de arme, cu militari în uniforme de epocă..., dar chiar și fără ceremonii grandioase locul tot mă atrăgea.
M-am bucurat când am aflat că grupul cu care am vizitat Fortul 13 Jilava intenționa o scurtă incursiune peste Dunăre, la Turtucaia. Din păcate, programul nostru de viață nu ne permitea din nou alipirea de acest grup la data la care se planificase vizita, dar în compensare, fără nici o pregătire prealabilă, într-o zi de duminică, am urcat în mașină și am plecat doar noi doi. Drumul de la București până la Ruse este cel cunoscut, bun (s-a mai reparat și porțiunea de lângă capătul de pod de pe malul românesc, iar taxa de trecere a crescut cu 1 leu, devenind - deci - 14 lei). La punctul de control al documentelor, deși autoturismele înaintau pe un singur fir, așteptarea a fost de numai 20 de minute. Ajunși pe pământ bulgar, la prima intersecție am virat stânga și am continuat de-a lungul Dunării până la Turtucaia. Cu un trafic redus, mărginit de arbori umbroși și colorat de pâlcuri purpurii de maci, drumul este foarte frumos.
La Turtucaia am găsit un orășel liniștit, aproape pustiu și parcă trist. Am intrat în oraș pe Str. Transmariska și am oprit la un moment dat pentru a ne orienta. În jur, nici țipenie de om. Voiam să ajungem în centru, să vizităm muzeele și să vedem Dunărea în unduirea ei leneșă, despărțind Oltenița de Turtucaia. Încercând să găsim Muzeul Pescuitului dunărean, internetul - apelat de pe telefonul mobil (pe teritoriul Bulgariei Wi Fi este gratuit și neparolat, oferit pe zone geografice) - ne-a răspuns laconic: "Obiectivul se află la 10 m". Așadar, pentru a-l descoperi, ar fi fost suficient să privim mai atent în jur. În dreapta, la capătul unei scări de piatră flancată de o statuie și două ancore, într-o clădire verzuie, bine îngrijită, se află Muzeul Pescuitului dunărean sau - cum este scris pe plăcuța trilingvă de la intrare (bulgară, română și engleză) - "Muzeul pescarul dunărean și construcția de bărci". Muzeul a fost deschis publicului în 1974, taxa de vizitare fiind simbolică (2 leva/persoană, copiii și pensionarii doar 1 leva/persoană). În câteva încăperi bine amenajate, care se succed labirintic, pe fondul sonor al melodiei "Valurile Dunării", am văzut fotografii, un certificat de pescar, tot felul de obiecte necesare pescuitului, interiorul unei locuințe pescărești, precum și un atelier de construcție a ambarcațiunilor de pescuit cu macheta bărcii "Tutrakanka" construită pentru prima oară de Peter Chorikov, la începutul sec. XX, la Turtucaia.
Continuând doar foarte puțin pe aceeași stradă, ajungem în centrul orașului. Piața Suvorov ne-a întâmpinat cu statuia generalului Aleksandr Suvorov cel care a trecut prin Turtucaia cu ocazia războiului Ruso-Turc din 1768-1774. Muzeul de Istorie și fosta școală românească (acum galerie de artă și casă de ceremonii), cu bustul generalului Panteley Kiselov - important personaj în Bătălia de la Turtucaia, au alături un spațiu de parcare nu prea mare, dar suficient. Acolo - gratuit - am lăsat mașina și am pornit în explorarea pietonală a orașului.
Muzeul de Istorie este unul dintre obiectivele cele mai importante din oraș. Programul de vizitare este: luni - vineri între orele 08.00-12.00 și 13.00-17.00, iar sâmbăta și duminica între orele 08.00-16.00. Pasionații de istorie vor petrece cu siguranță ceva timp încercând să descopere și să înțeleagă istoria locului dintr-o altă perspectivă, cea bulgărească.
La intrarea în muzeu se află un lapidariu și o impresionantă imagine a Bătăliei de la Turtucaia. Încet, pașii ne poartă prin perioade istorice amintind evenimente și fapte pe care istoria nu poate și nici nu trebuie să le uite. Perioada de stăpânire otomană menționează vitejia voievozilor români care au ajuns până la malurile Dunării, la Turtucaia, iar perioada războaielor ruso-turce amintește de schimbul de focuri de artilerie din 1877 dintre Oltenița și Turtucaia.
Fără îndoială, cea mai interesantă și cea mai încărcată de evenimente este perioada 1913-1940 când Turtucaia a schimbat mai mulți stăpânitori. Revenind României după cel de-al Doilea Război Balcanic (1913), în 1916 a fost locul unei aprige bătălii soldată cu o înfrângere pe cât de surprinzătoare, pe atât de umilitoare pentru români, iar pentru bulgari cu o victorie înscrisă în istoria lor cu numele de "Epopeea de la Turtucaia". Perioada interbelică, atunci când Turtucaia aparținea României, vorbește despre rezistența bulgară față de tentativele de deznaționalizare a ocupanților români care dăduseră regiunii un nou nume: "Cadrilater".
Nu intru în amănunte pentru că nu acesta este scopul articolului. Știu că cei interesați de adevărurile istorice nu le vor căuta aici. Am menționat Muzeul de Istorie și ceea ce se poate vedea acolo mai ales pentru a avertiza eventualii viitori vizitatori români de perspectiva diferită în care sunt prezentate evenimentele.
Plimbarea pietonală care a urmat ne-a mai limpezit gândurile și ne-a readus sentimental în realitatea cotidiană. Pe lângă muzeu, o scară în coborâre duce la o străduță și la parcul de pe malul Dunării. Am văzut și am fotografiat clădiri vechi, foarte frumoase, multe dintre ele părăginite, datând din perioada interbelică, din vremea când Turtucaia era pământ românesc. În parc, pe un solid soclu de beton, poate fi admirat un vapor aparținând flotei sovietice de război, care a acostat la Turtucaia în 1944.
Ruinele castrului roman Transmariska aflate în extremitatea vestică a parcului nu m-au impresionat prea mult. Practic este vorba de o reconstrucție a unui zid cu două turnuri care au constituit cândva latura sudică a fortificației antice romane Transmarisca. Totul este nou, prea nou, cu podețe și scări cu balustrade metalice, cu alei dalate și cu panouri explicative de unde cei interesați pot afla amănunte istorice (în bulgară și engleză).
Un loc foarte plăcut și pe care n-ar trebui să-l ratați dacă ajungeți la Turtucaia este Cartierul Pescarilor. Biserica Sf. Nicolae ale cărei turle se văd de la distanță, aflată la doar câteva sute de metri de Piaţa Suvorov, poate fi un bun reper.
Cartierul Pescarilor este poate cel mai pitoresc loc din oraș. Pe o străduță pietruită, de o parte și de alta, se înșiruie căsuțe tipic bulgărești, cu bovindouri, cu ziduri albe și cu acoperișuri de țiglă roșiatică, unele dintre ele împrospătate de reastaurări, iar altele vădit afectate de trecerea vremii sau chiar dărăpănate. Aproape toate au "parcate" lângă un zid câte o barcă veche, astăzi mai mult un simbol. Am văzut și piața de pește acum fără nici o activitate, pe care flutură steagul Bulgariei și cel al Uniunii Europene.
Biserica Sfântul Nicolae din Cartierul Pescarilor atrage atenția oricărui trecător mai ales prin arhitectura sa. Este mare, frumoasă la exterior, dar necesitând unele lucrări de renovare. Poarta fiind încuiată, n-am văzut și interiorul, în schimb, câteva informații disponibile și în engleză, ne-au făcut să înțelegem că biserica înălțată în anul 1865, a trăit în ritmul evenimentelor care s-au succedat în zonă. În 1913, când orașul a fost ocupat de români, biserica a fost jefuită, iar cărţile de rugăciune bulgăreşti au fost arse. În Biserica Sf. Nicolae bulgarii au făcut slujbe speciale pentru cei căzuţi în Bătălia de la Turtucaia din 1916 şi pentru revenirea Dobrogei de sud Bulgariei în 1940. Am fotografiat acest panou, iar dacă este necesar, voi atașa imaginea.
Revenind la mașină și întorcându-ne la prima bifurcație de la intrarea în oraș, am urmat indicatorul spre dreapta, în urcuș, pe strada Aleksandar Stamboliyski. Dacă faceți aici un scurt popas, veți avea parte de încântătoare panorame cu malul românesc al Dunării, cu orașul Oltenița și - bineînțeles - veți putea face fotografii frumoase. Drumul spre Memorialul și Cimitirul militar de la Turtucaia de 9-10 km, ne scoate din oraș și ne poartă peste câmpuri acolo unde își dorm somnul glorios eroii din 1916.
Citisem de curând "Amintiri din luptele de la Turtucaia" semnate de George Topîrceanu, în care evocă o parte din momentele grele de la Turtucaia. Ceea ce pentru Bulgaria este "epopeea de la Turtucaia", pentru România este unul dintre cele mai tragice episoade ale istoriei sale.
Între 1 și 6 septembrie 1916, la Turtucaia a curs mult sânge românesc și asta nu trebuia uitat. Cimitirul Militar pe care urma să-l vizităm și noi a fost construit de români în 1926, la zece ani de la marea bătălie, pentru comemorarea tuturor celor căzuți: români, bulgari, germani și turci. Memorialul a fost construit de bulgari, după 1940.
Am intrat pe poarta principală a memorialului, întotdeauna deschisă și dispusă a primi pe orice vizitator. Panoul bilingv de la intrare informează că "Turtucaia este un nume momorabil și sfânt în războaiele de unitate națională". Două tunuri străjuiesc intrarea. La capătul aleii se află o monumentală decorație militară bulgară, iar la stânga o biserică înălțată după 1990 pentru comemorarea eroilor. În dreapta este intrarea în cimitir flancată de două plăci de marmură cu explicații numai în bulgară. Planul bătăliei înfățișat pe una dintre ele este însă destul de edificator pentru oricine cunoaște cât de cât momentul istoric.
Dincolo de poartă privirile ne sunt atrase de un obelisc de piatră pe care este inscripționat în română, bulgară, germană și turcă "Onoare și admirație celor ce au știut să moară vitejește pentru țara lor". Inscripția turcă este în alfabet arab și abia mai târziu am înțeles că astfel a fost respectată grafia vremii, reforma lui Mustafa Kemal Atatürk înfăptuindu-se ceva mai târziu.
În Cimitirul militar de la Turtucaia - în morminte individuale și în două gropi comune (două imense movile înierbate pe care se află câte o cruce de piatră) - sunt înhumați aprox. 8000 de eroi. Multe dintre mormintele individuale poartă inscripția "necunoscut". Pe margini, în partea stângă, sunt nesfârșite liste cu numele celor jertfiți și cu alte inscripții în bulgară, greu de înțeles pentru noi.
Doar noi doi - eu și soțul meu - am petrecut ceva timp în cimitir, fotografiind, observând, comentând. Gândul ne purta înapoi în timp, încercând să ne reprezentăm scenele de luptă de acum mai bine de 100 de ani. Vizita la Memorialul și Cimitirul militar de la Turtucaia a fost pentru noi ceva unic și aș îndrăzni să recomand oricărui român care trece prin apropiere să dedice câteva ore amintirii celor care și-au dat viața pentru noi.
În Bătălia de la Turtucaia pierderile românești s-au cifrat la aprox. 34000 de morți, răniți și dispăruți. 3500 de ostași au reușit să iasă din încercuirea trupelor bulgaro-germane refugiindu-se spre Silistra, în timp ce alți 2000 au scăpat cu viață trecând Dunărea spre Oltenița, înot sau cu ajutorul marinei fluviale române. Pierderile sângeroase ale românilor - morți și răniți - au totalizat 160 de ofițeri și 6000 de soldați. 480 de ofițeri și 28000 de soldați au fost luați prizonieri.
Trimis de iulianic in 21.05.18 14:56:27
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BULGARIA.
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat în rubrica "Descoperă Turtucaia, SILISTRA" (nou-creată pe sait)
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă SAU (1A) ar fi meritat rubrică nouă, dar crearea ei nu a fost considerată oportună (în acel moment);
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecții.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@iulianic: Interesant articol! Linia Dunării e înțesată de istorie, de fapte de arme, de sânge...
La 1 septembrie 1916, după primele atacuri de la Turtucaia, istoricul Nicolae Iorga scria într-un articol:
Căci ce e un războiu? ... un lucru mare, mare și greu, cel mai mare și mai greu lucru ce se poate pentru o societate omenească întreagă, cercetarea adâncă, până la cel mai neînsemnat factor care, contează, și el, a puterilor acelei societăți, examenul integral... .
@iulianic: Despre Muzeul Pescuitului dunărean am citit și eu câteva rânduri pe Internet anul trecut când căutam obiective de vizitat între Silistra și Ruse. Îmi place expoziția...
În privința orășelului Turtucaia am lecturat câteva fraze frumoase în lucrarea lui Geo Bogza, intitulată „Țări de piatră, de foc și de pământ”:
După aproape douăzeci de ani dela măcelul care îi creiase o atât de dureroasă celebritate, s-ar fi putut foarte bine ca Turtucaia să fie un târg mizerabil cu ulițe desfundate, o mediocră localitate de provincie, încleiată în noroiu și banalitate... Care să fie secretul acestui târgușor dobrogean, că fără să capete niciun ajutor de afară, fără să se bucure de o protecție specială, a reușit ca numele lui să nu poată fi trecut în inventarul de mizerie și platitudine al provinciei românești? ... Turtucaia are grația unei domnișoare de pension. Portul ei și-a construit de curând un cheiu elegant, pe care plimbarea e agreabilă, lăsând celor ce o practică, impresia că s-ar afla într-o localitate occidentală.
... cei care vor voi, cu tot dinadinsul, să afle o explicație a frumuseții Turtucaiei și a aerului ei prea puțin provincial, chiar acolo unde pentru această înfățișare nu au intervenit planuri edilitare, și nu s-a cheltuit nici un ban, aceia cred că nu vor fi greșiți, când își vor închipui că lucrurile stau astfel, pentru că Turtucaia e un oraș de pescari. Există în meseria pescarilor o anumită tristețe, o bună cuviință și o evlavie pentru toate lucrurile naturii, care i-a împiedicat pe acești oameni ca orașul lor să devină o hîdă arătare, așa cum sunt orașele negustorilor și ale oamenilor de afaceri. E un oraș mic și sărac Turtucaia, dar se află în linia caselor ei o poezie cuminte și tristă, pe care dacă ar descoperi-o pictorii, n-ar mai părăsi-o – și după celebritatea de sânge a războiului, orășelul acesta ar căpăta o nouă celebritate.
Acum, nu trebue să vă închipuiți că Turtucaia e cine știe ce minune, ce lucru rar, ce perlă a Dobrogei...
Mi-au plăcut și fotografiile din cartierul pescăresc.
Scriu pe AFA pentru că exist, pentru că am avut o mamă și un bunic din partea acesteia, bunic scăpat miraculos din luptele de la Turtucaia.
Era tânăr, proaspăt însurat și-n focul bătăliei a căzut un mal de pământ peste el/ei. A fost salvarea lor și miracolul că au avut un firicel de aer pentru a respira. Avea grad inferior și a fost primul rănit din Moldova, adus acasă, cu trenul, la Sascut. Bunica mea se ducea zilnic la gară pentru că se auzise că va veni un rănit. Și acela a fost el. Apoi, transportat cu căruța cu boi cale de peste 10 Km până acasă. A rămas marcat toată viața și repeta cu obstinație cele trăite la Turtucaia.
Legitimația sa, cu fotografia în uniformă militară (avea grad inferior-el era de fapt învățător) am oferit-o Muzeului Militat București, împreună cu explicațiile de rigoare. Eu eram prin liceu, când bătrân fiind, ne povestea aceleași lucruri. Aproape cu nu-l mai ascultam.
Pe atunci aveam magnetofon și acum regret că nu l-am înregistrat.
Mulțumesc Iulia în numele bunicului meu.
Un articol de zile mari.
În mentalul colectiv românesc (așa percep eu), nu prea avem multe de împărțit cu bulgarii, în schimb atitudinea lor nu pare a fi la fel de prietenoasă în privința noastră. Din această cauză, chiar dacă este deformat, poate mult incorect din punct de vedere istoric, aș fi vrut să știu și felul cum i-au privit atunci, dacă mai au resentimente, împotriva invadatorilor români. Faptul că monumentele, inscripțiile românești sunt în ordine, indică relaxare, bunăvoință.
Oricum este o pagină grozavă de impresii care au netezit întrebările mele despre acest loc și evenimentele de aici.
@mihaelavoicu: Impresionant! O poveste de viață reală. Una este să vizitezi un muzeu, să vezi un film sau să citești despre o bătălie importantă și cu totul altceva este să afli povestea chiar din gura celui care a trăit-o (chiar dacă o spune de multe ori).
Eu nu știu cum au trecut bunicii mei prin războaie pentru că nu am avut fericirea să ne trăim copilăria alături de ei. Cel dinspre tată a murit devreme, înainte de a ne naște noi, iar cel dinspre mamă a trăit în Basarabia, peste Prut, în regim sovietic, iar noi ne-am născut în România. Știu numai că fiind socotit chiabur (era unul dintre cei mai instăriți țărani din sat) a fost deportat în Siberia unde a trăit ani grei, cu ierni și mai grele. Bunica l-a urmat și s-a întors cu degetele de la picioare desfigurate de degerături.
Mulțumesc și eu pentru aprecieri și pentru aducerile aminte!
@Lucien: Mulțumesc pentru aprecieri!
Generațiile actuale nu par a mai avea resentimente față de noi, românii. Istoria lor însă - istoria acelor ani a ținutului care a aparținut datorită conjuncturii când românilor, când bulgarilor - păstrează resentimentele momentului și le face cunoscute și noilor generații, mai ales celor care se apleacă spre studiul evenimentelor trecute. Muzeul de Istorie demonstrează din plin acest lucru. Memorialul și Cimitirul eroilor de la Turtucaia - prin comemorările colective, cu participare bulgărească, românească și turcească (aflu că la comemorarea a 100 de ani nemții nu au participat) - demonstrează că nu există sau nu mai există resentimente.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2019 Excursie de o zi în Cadrilater - Turtucaia și împrejurimile — scris în 05.05.19 de alexpetre2004 din ROTTERDAM [NL] - RECOMANDĂ