GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Orase medievale, artă, măslini, chiparosi, vin - episodul 1
Cred ca acestea sunt cuvintele care definesc cel mai bine Toscana, probabil una din cele mai frumoase regiuni ale Italiei. Aceasta provincie are un ‘’cuvant’’ greu in ponderea veniturilor din turism ale Italiei. Printre destinatiile turistice notabile se remarca Florenta, Pisa si Siena. Poate mai putin cunoscute, dar cu multi turisti sunt orasele San Gimignano, Lucca si Volterra. Un alt satuc deosebit este Vinci, locul de nastere al faimosului Leonardo da Vinci.
Peisajele Toscanei sunt dominate de orasele medievale asezate pe dealuri, pentru a beneficia de briza racoroasa. Terasele cu vita de vie si plantatiile de maslini concureaza cu semnele specifice Toscanei - chiparosi inalti si subtiri, uneori asezati in siruri paravânt. Frunzele argintii ale maslinilor dau o culoare distincta dealurilor Toscanei – veti vedea aceste plantatii pe orice drum din regiune. De asemenea, Renasterea Italiana ‘’a lasat’’ in Toscana, capodopere minunate si faimoase. Multe din aceste ‘’bogatii’’ au fost vizitate si de mine si va voi impartasi in doua episoade impresiile mele.
La inceput de noiembrie, Toscana a fost aleasa ca destinatie pentru 7 zile din luna aprilie. Am ales cazarea la Le Torri, la recomandarea unui prieten, care a stat aici. Pentru deplasarea in Italia, am ales compania’’albastra’’ sa ne duca pana la Bologna (bilete luate in noiembrie), de unde am inchiriat 2 masini (am fost 8 persoane). Cateva cuvinte si despre inchirierea unei masini – la mine a fost prima experienta de acest gen si pot spune ca a fost una placuta, fara neplaceri (la cate auzisem despre românii care inchiriază in Italia, eram putin ingrijorat). Cu cât rezervati mai din timp masina, cu atat veti beneficia de preturi mai bune. Am ales o masina din grupa C (Fiat Punto) pentru care am platit la sediul din Romania al firmei, 214 euro, iar la aeroportul din Bologna am prezentat voucherul primit in tara si am optat suplimentar pentru o asigurare full (raspundere 0 in caz de accident sau furt). Aceasta optiune duce la blocarea pe card a unei sume mult mai mici decat daca alegeti sa nu mai platiti nici un fel de asigurare suplimentara. Trebuie sa aveti un card de credit embosat (nicio firma de inchiriere nu accepta card de debit), pe acelasi nume cu cel care prezinta carnetul de sofer. Vi se blocheaza o suma pe card, in cazul meu asigurarea suplimentara de 138 euro + taxa de alimentare (asta in cazul in care nu aduceti masina cu plinul facut). Dupa predarea masinii, suma retinuta suplimentar va fi deblocata in circa 7 zile (si chiar asa a fost, am verificat la banca). Foarte important – cardul de credit embosat, carnetul de sofer si pasaportul/buletinul trebuie sa fie pe acelasi nume. Total de plata - 352 euro/7 zile/4 persoane, iar acolo am facut circa 1350 km pentru care am cumparat combustibil in valoare de 129 euro (pret mediu/litru motorina 1,66 euro). Dupa parerea mea este convenabil, pentru ca daca am fi plecat din tara cu masina, aveam 2 zile de drum obositor + 2 nopti intermediare cu cazare + costul motorinei.
Cateva cuvinte si despre drumurile din zona – acestea se impart in autostrazi cu plata (semnalizate cu verde), SGC (strada di grande comunicazione, semnalizate cu albastru), SS (strada statale – drum national) si SP (strada provinciale – drum judetean). Autostrazile se platesc in medie cu 7-8 euro/100km. De exemplu intre aeroportul din Bologna si Firenze (exit Firenze Scandicci) am platit 7,6 euro pentru circa 110 km. SGC sunt doua in zona – una intre Firenze si Siena (SGC FI-SI) iar cealalta se numeste SGC FI-PI-LI si leaga orasele Firenze cu Pisa si Livorno. Ambele sunt drumuri cu doua benzi pe sens, fara taxa, dar cu putine spatii de servicii. Viteza este limitata la 90 km/ora, dar cei mai multi merg peste 100. Aproape toti incetinesc in dreptul aparatelor semnalizate – ,,controllo elettronico della velocita’’. Celelalte drumuri SS si SP (fara taxa) mai au si denivelari sau mici gropi, dar ofera un peisaj mult mai pitoresc. Deoarece Toscana este o regiune preponderent deluroasa, drumurile SS si SP sunt destul de virajate, cu numeroase rampe si pante, unele destul de accentuate. Veti avea parte de mai multe mini-transalpine, iar pentru cei cu rau de masina poate fi neplacut.
Programul celor 6 zile a fost stabilit de acasa, doar ordinea zilelor a fost modificata in functie de prognoza vremii. Vremea a fost relativ ok, a plouat putin in doua zile, dar nu enervant si in rest am prins soare, uneori cu vant, iar temperaturile in timpul zilei au variat intre 14 si 20 de grade. Nu voi scrie separat despre fiecare obiectiv vizitat, ci le voi grupa aici pentru a fi mai usor de urmarit, si le voi relata in ordinea in care au fost vazute.
Ziua 1 – San Gimignano, Volterra, Certaldo
Primul oras medieval vizitat a fost San Gimignano. Acesta este situat pe un deal, deasupra vaii Elsa si este unul din cele mai frumoase orasele din Toscana. De fapt, denumirea completa este San Gimignano delle Belle Torri – orasul turnurilor frumoase. Aici sunt cateva parcari in apropierea zidurilor si toate cu taxa – 2 euro/ora. Vizibil de la distanta si cunoscut si ca orasul turnurilor, San Gimignano avea in trecut peste 70 de turnuri. Astazi mai sunt in picioare doar 14 si toate ridicate in sec. 12-13-14.
Am patruns in orasel prin Porta San Giovanni, probabil una din cele mai impunatoare porti de acces. Aerul medieval se face simtit inca de la primii pasi facuti pe stradutele pietruite. Pe fiecare parte veti vedea mici magazine de suveniruri, de vinuri sau cu produse traditionale, terase si cafenele. Aproape toate aceste stradute duc catre cea mai frumoasa si faimoasa piata din oras, si anume - Piazza della Cisterna. Aceasta piata triunghiulara este inconjurata de turnuri din sec. 13 si 14 si are in centrul ei, un puţ din piatra ridicat in anul 1237.
Tot in aceasta piata va puteti opri sa savurati o inghetata (sau doua) de la una din cele mai bune gelaterii din Italia – Dondoli – world champion 2006-2009. Nu ratati! . Langa Piazza della Cisterna se afla Piazza del Duomo. In aceasta piata se afla si oficiul de turism, care este deschis (in perioada martie-octombrie) intre orele 9-13 si 15-19. Sapte din turnurile din San Gimignano se afla in jurul acestei piete, cel mai inalt din oras fiind Torre Grossa. Construit in 1298 si avand o inaltime de 54 m, ofera cea mai frumoasa panorama asupra turnurilor din vecinatate, a orasului si a dealurilor din jur. Cu putin efort si cu 5 euro, puteti urca treptele acestui turn pentru a va bucura de frumoasele peisaje toscane. Ajunsi sus pe terasa, veti fi rasplatiti pentru efortul depus, cu niste privelisti minunate asupra localitatii si dealurilor din jur. Apoi plimbati-va agale pe stradutele orasului si admirati constructiile de acum cateva sute de ani. Centrul istoric al orasului San Gimignano este inclus in patrimoniul UNESCO. In opinia mea, San Gimignano este un must-see al Toscanei.
Dupa circa 3 ore petrecute aici, am plecat catre Volterra aflat la o distanta de 30 de km pe care ii veti parcurge in circa 40-45 de minute. Drumul urca si coboara de multe ori, astfel ca veti avea parte de foarte multe curbe. Luati-o pe drumul SP 47 si SS 68 si veti vedea peisaje minunate, cu multi maslini si plantatii de vita-de-vie. La intrarea in Volterra, pe Viale dei Ponti, pe partea dreapta se afla singura parcare subterana din oras si noi am parcat aici – 1,5 euro/ora. Acest oras colinar cu strazi medievale pietruite se afla la circa 550 m deasupra vaii si este inconjurat de ziduri. Cea mai impresionanta/impozanta poarta este Porta dell’Arco, construita in sec. 4 i. H, din pietre vulcanice masive. De langa aceasta poarta aveti o panorama frumoasa asupra dealurilor din jurul orasului. Teatrul Roman reprezinta o alta atractie a orasului – a fost construit in anul 10 i. H si ofera o priveliste frumoasa. In apropiere sunt cateva ateliere care prelucreaza alabastrul, iar unele se pot vizita. Pe stradute veti intalni mici magazine, de unde va puteti cumpara diverse suveniruri confectionate din alabastru.
Cea mai frumoasa piata este Piazza dei Priori unde se afla Palazzo dei Priori si primaria orasului. Se spune ca acest palat este cel mai vechi din Toscana avand aproape 800 de ani. Palazzo dei Priori a inspirat ca design Palazzo Vecchio din Florenta. O alta piata importanta este Piazza San Giovanni, unde se afla Baptisteriul de forma octogonala, construit in secolul 13, si Duomo. Dupa alte circa 3 ore agreabile petrecute aici am plecat catre ultimul obiectiv al zilei, si anume Certaldo Alto.
Certaldo este locul de nastere al lui Giovanni Boccaccio, celebrul poet italian. Am parcat in centrul localitatii (0,5 euro/ora), in Piazza Boccacio, si am urcat in Certaldo Alto cu un funicular (2 euro dus-intors) – aveti varianta si pe jos, circa 15 minute, dar eram destul de obositi si am preferat funicularul. Fermecatorul oras de sus este micut si se poate parcurge in totalitate in circa 20 de minute. Are 2 strazi principale si câteva alei inguste cu mici terase si osterii. Majoritatea cladirilor sunt construite din caramida si sunt foarte bine pastrate. In capatul strazii care pleaca de langa statia de sus a funicularului – via Giovanni Boccaccio - veti vedea Palazzo Pretorio cu a sa fatada decorata cu arme din piatra. Daca o luati la dreapta veti gasi o gradina terasata care ofera privelisti frumoase asupra zidurilor orasului si vaii Val d’Elsa pana departe catre San Gimignano. Plimbati-va pe aleile inguste si admirati frumusetea cladirilor cu varsta apreciabila, dar totusi atragatoare.
Ziua 2 – Monteriggioni, Siena, Chianti
A doua zi am plecat catre sudul regiunii, iar primul obiectiv a fost Monteriggioni. Aici se ajunge pe SGC care leaga Firenze de Siena. La iesirea catre Monteriggioni urmati indicatoarele si la poalele dealului pe care este ridicat satul se afla o parcare mare, cu plata. Pentru masini exista doua variante - 1,5 euro/ora sau 2 euro/zi. Monteriggioni a fost construit in secolul 13, intre anii 1213-1219, si este complet inconjurat de ziduri medievale si 14 turnuri. Lungimea acestor ziduri este de 570 m si puteti sa va plimbati pe 2 sectiuni amenajate pe aceste ziduri, daca achitati un bilet de 2 euro, valabil pentru ambele sectiuni. Am vazut in multe magazine cu suveniruri, ca acest satuc este subiectul celor mai multe carti postale cu vederi aeriene. Strazile sunt foarte mici, dar atragatoare si datorita lipsei masinilor, puteti sa va plimbati in voie.
Dupa ceva mai mult de o ora, am plecat catre atractia principala a zilei, fermecatorul oras Siena. Dealurile care imprejmuiesc Siena au o culoare roscat-maroniu, iar acest pamant se foloseste la fabricarea caramizilor. La intrarea in Siena, am urmat o recomandare pentru a parca gratuit. Daca veniti dinspre Firenze, urmati indicatoarele ,,stadio’’ (simbolul unei mingi de fotbal) sau fortress. Cand ajungeti in dreptul zidurilor (Fortress - care vor fi pe partea stanga) veti vedea o parcare mare (tot pe stanga) – aici puteti parca gratuit (cel putin asa era in aprilie 2013). Strada unde se afla aceasta parcare se numeste Vialle Vittorio Veneto. De aici aveti de mers circa 10-15 minute, trecand si pe langa stadion, pana la intrarea in orasul vechi. Veti vedea de departe silueta inconfundabila a Domului din oras, care atrage milioane de turisti in fiecare an.
Pe stradutele din centrul medieval veti intâlni multe cladiri/palazzi de culoare roz-caramiziu si puteti privi nestingheriti la ele, deoarece aceste strazi sunt prea inguste pentru masini. Via Banchi di Sopra, strada principala a Sienei si una din cele mai frumoase din oras, este locul ideal pentru o incantatoare passeggiata (plimbare). Aici veti intalni multe magazine, mai mult sau mai putin celebre, cafenele, baruri si pasticerii (nu ratati cea mai renumita cafenea din Siena - Nannini) si cladiri exceptionale - cum ar fi cele din Piazza Salimbeni. Aceasta piata este inconjurata de 3 palate - Tantucci, Salimbeni si Spannocchi. Acest grup de cladiri gazduieste cea mai mare companie a orasului si cea mai veche banca - Monte dei Paschi di Siena.
Cam toate stradute duc in cele din urma spre Piazza del Campo sau mai simplu, İl Campo. Aceasta piata are forma unui amfiteatru, si se spune ca este una din cele mai frumoase din Europa, si poate fi la fel de bine loc de intalnire, de plimbare sau numai buna pentru un picnic. Aceasta minunata piata este centrul celor 17 cartiere (contrade in italiana) din Siena. Locuitorii orasului sunt foarte mandri de originea lor – ei sunt mai intai cetateni ai contradei lor, apoi ai Sienei si abia in al treilea rand ai Italiei. Ei sunt botezati in biserica din cartier si tot aici trebuie sa se casatoreasca. Deoarece aceste districte nu tolereaza infractiunile, se spune ca Siena are cea mai mica rata a infractionalitatii din Europa. Disputele sau rivalitatile dintre cartiere sunt ‘’rezolvate’’ in aceasta piata, in timpul celebrei curse anuala de cai - Palio.
In Piazza del Campo, cladirea principala care atrage toate privirile este Palazzo Publico, care a fost construit in 1297. Acest palat elegant din caramida, reprezinta primaria medievala a Sienei. Desi angajatii primariei isi desfasoara in continuare activitatea in cateva parti din Palazzo, o mare parte a fost cedata catre Museo Civico. Fatada crenelata a palatului are in partea stanga, un turn maiestuos – Torre del Mangia. Este unul din cele mai inalte turnuri medievale din Italia – 102 m. Daca vreti sa urcati, este bine sa stiti ca aveti de parcurs pana in varf ‘’doar’’ 503 trepte.
Din aceasta piata mai aveti de mers cateva minute ca sa ajungeti in Piazza del Duomo. Impresionanta si masiva catedrala este o capodopera a sculpturii gotice si este plina cu opera de arta, care ‘’poarta amprenta’’ unor artisti celebri – Michelangelo, Pisano, Donatello, Bernini sau Pinturicchio. Duomo a fost construit intre anii 1215-1263, de mai multi arhitecti, printre care si Nicola Pisano. Cu un bilet comun puteti vizita atat Domul cat si biblioteca Piccolomini, care adaposteste minunatele fresce ale lui Pinturicchio, dar si manuscrise apartinand Papei Pius II. Foarte frumoase sunt si cladirile adiacente, Baptisteriul si Museo Metropolitana.
Strazile si pietele medievale, excelent conservate, fac din Siena un oras extrem de atragator, pe care trebuie neaparat sa il vedeti. Cu greu ne-am luat la revedere de la Siena si am plecat spre vilă, pe un alt drum minunat si anume 222 sau drumul vinului sau drumul Chianti.
La sud de Florenta, dealurile sunt dominate de culturile de vita-de-vie. Aici se cultiva mai ales soiurile de struguri rosii, sangiovese si canaiolo, din care se obtine renumitul vin de Chianti. Unele podgorii se afla langa castele medievale, care ofera degustari si vand vin vizitatorilor (veti vedea sigla - vendita diretta). Drumul 222 trece prin cateva orasele frumoase si vă recomand să-l parcurgeti măcar o data in orice directie. Uitati de SGC Firenze-Siena si mergeti pe cei circa 50 de km ai acestui minunat drum care trece peste dealuri, uneori destul de abrupte, terasate cu vii si livezi de maslini, printre castele medievale si prin orăsele vechi, dar fermecătoare.
Din Siena am mers pe SS 222 catre Castellina in Chianti, iar aici am facut stanga pe SS 429 catre Radda in Chianti. Micuta localitate poate fi parcursa la pas in circa 15-20 de minute si vă veti bucura de cladiri frumoase, liniste si aer curat. Probabil ca cea mai buna perioada de vizitare a acestei zone este luna septembrie, cand se culeg roadele. Un alt orasel frumos este Panzano in Chianti. Daca este nevoie, faceti plinul din Siena pentru ca benzinariile pe acest drum sunt cam rare si de regula va trebui sa platiti doar cu cardul.
...
Va urma
Trimis de BOGDAN DSN in 03.06.13 20:30:45
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA.
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (BOGDAN DSN); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Rog a se atasa videoclipul de mai jos
http://www.youtube.com/watch?v=xnQ-_XITMJ8
Multumesc.
----------------
Rezolvat.
Toscana, probabil una din cele mai frumoase regiuni ale Italie
nu probabil, ci cu siguranţă una dintre cele mai frumoase regiuni ale lumii...
P. S
Chiar vroiam să te întreb acum dacă ar fi să alegi... Tirolul sau Toscana, care ar câştiga ?
@Cristian_h: Este o intrebare grea, care are un raspuns foarte simplu - pe amandoua. Fiecare regiune are specificul ei si mie imi plac la fel de mult.
Oricum mai sunt si alte orasele care trebuie vazute, si sper sa o fac in alta vacanta.
Un review ca la carte
Nu am vizitat regiunea asta, dar mi-ai trezit interesul cu reviewul ala de la villa Citisem pe undeva ca sunt multe astfel de cladiri istorice / vechi castele / conace acum transformate in locuri de cazare.
Ce mi se pare interesant la aceasta zona, este ca orasele medievale par neatinse. Cel putin asa imi pare din poze.
De obicei centrul istoric, e inghitit de cartierele moderne care il inconjoara.
In Toscana, orasele medievale par sa fi ramas pe varful dealurilor, asa cum erau acum cateva sute de ani. Probabil fiind o zona mai izolata au putut opri modernizarea excesiva si au restrictii puternice privind noile constructii.
Unde sunt zonele moderne ale acestor orase - cartierele de blocuri etc. ? Sau nu exista asa ceva?
Avem doar ferme/plantatii mari cu mult teren agricol imprejur si orase medievale cocotate pe cate un varf de deal?
Mireille
Mi-a placut articolul, Toscana este intr-adevar o regiune binecuvantata de zei. Personal mi-a ramas in memoria afectiva Siena si al ei salon de receptie, Piata centrala, care este o adevarata capodopera. Da, partea veche a orasului este pastrata intacta, iar stadutele pietruite ce coboara descendent spre inima pietei, sub forma de scoica, fara nici un element de modernitate in jur, dau un aer de atemporalitate.
Cu siguranta Catedrala cu fatada ei bogat ornamentata sculptural intr-un joc cromatic de marmura alba, verde si rosiatic se ridica splendid deasupra acoperisurilor Siennei, ca intr-o pictura pe panza, ce nu poti sa o uiti
Am avut norocul cu ceva ani in urma sa ascult si un concert de muzica medievala, seara chiar pe trepte, acolo in Piata concava... DA, as merge din nou in Toscana... Asteptam si alte articole
@TraianS: in toate orasele vizitate, centrul istoric este pastrat intact si este delimitat de partea moderna/mai noua a orasului. Acolo nu o sa apara never cladiri de 15 etaje langa cladiri cu inaltime maxima de 2-3-4 niveluri. Acele case din caramida rosie arata extraordinar, nici nu zici ca au trecut peste ele sute de ani.
Eu nu am vazut blocuri in nici un oras vizitat - si in unele localitati am urcat in turnuri care ofera panorame cuprinzatoare. Italienii stiu sa-si pastreze intacte si nealterate valorile/comorile arhitecturale.
Construirea oraselor pe varful dealurilor oferea in trecut un atu important impotriva invadatorilor si beneficiaza de o briza racoroasa. Chiar daca partea noua a orasului este construita separat, nu face nota discordanta cu cea veche.
Toscana mi-a ramas in suflet, iar Siena si San Gimignano sunt niste comori inegalabile pe care le-as revedea oricand.
@mireille: Multumesc.
Intr-adevar Domul din Siena este magnific, iar interiorul este fabulos. Cand te gandesti ce s-a putut realiza prin sec. 13-15 in aceasta tara, te ia ameteala.
Nu degeaba, Piazza Il Campo este considerata una din cele mai frumoase din Europa si in fiecare zi este loc de intalnire pentru sute sau mii de persoane. Torre del Mangia cu cei 102 m domina aceasta piata si atrage toate privirile.
Va urma si episodul 2, iar pentru Cinque Terre voi scrie un articol separat, nu doar pentru ca nu este situat in Toscana, ci pentru ca... merita.
”Va urma si episodul 2, iar pentru Cinque Terre voi scrie un articol separat, nu doar pentru ca nu este situat in Toscana, ci pentru ca... merita.
Superb! Astept continuarea. Am evitat pana acum Italia (cu o exceptie, spre Venetia), dar acest review ma face sa imi reconsider parerea si sa caut o vacanta in Toscana.
@makuy: Multumesc.
Chiar in aceasta seara se va putea citi continuarea - astept doar validarea.
Nu trebuie sa eviti Italia - este absolut fascinanta si minunata. Lacurile din Nord, Roma, Toscana, Dolomitii, Verona trebuie vazute. Pe cele de mai sus le-am vazut si am scris despre fiecare in parte.
Ca sa nu mai zic de Coasta Amalfitana, Ischia, Sicilia, Sardinia si lista poate continua.
@BOGDAN DSN: Am citit continuarea! Alaturi de fotografii, este un regal care te face sa visezi cu ochii deschisi.
Si sper ca mi-a inlaturat prejudecata pe care o aveam, referitor la Italia. Nu la frumusetea tarii, pe care o cunosc, fie si din spusele altora, ci la oameni...
Multumesc pentru review
@makuy: Oamenii sunt amabili si te ajuta cu orice informatie - noi am intrebat cate ceva si de fiecare data s-a raspuns cu amabilitate. Chiar daca au aflat ca suntem din RO nu si-au schimbat comportamentul.
Un exemplu - la rezervarea facuta pe net la Le Torri nu ni s-a cerut deloc avans, doar un card. Exista totusi incredere si italienii stiu sa faca diferenta intre turistul roman si cel care vine acolo... cu alte scopuri.
Nu ai de ce sa-ti faci probleme... e adevarat ca nu stiu cum e in sudul Italiei, pentru ca inca nu am fost mai jos de Roma.
@BOGDAN DSN: Am vizitat putin nordul Italiei, Milano, Verona, Veneția și m-am simțit, într-adevăr, bine.
Am urmărit pe hartă traseul tău și mă gândesc deja la o reeditare a lui, probabil la anul.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2023 Toscana cea mereu fermecătoare! — scris în 03.11.23 de k-lator din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Nov.2018 48 de ore in Toscana — scris în 13.11.18 de floredana din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Apr.2018 Un pic de Toscana: Vinci – Volterra – San Gimignano — scris în 17.07.18 de Aurici din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Toscana – cetăți medievale și vii nesfârșite — scris în 07.11.17 de georgiana27 din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Totul la superlativ — scris în 16.10.17 de zburatura din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- May.2017 Toscana cu familia! — scris în 26.05.17 de bogdan99 din PLOIESTI - RECOMANDĂ
- Mar.2017 6 zile in Toscana - plimbare nu alergare — scris în 17.04.17 de dalumian din BUCURESTI - RECOMANDĂ