GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Deoarece și pentru că am fost încântați de agenția cu care am făcut excursia de Paște în Corfu (vezi review "Cor fu, în Corfu" I și II - vezi impresii, vezi impresii)), ne-am hotărât să mergem, cu aceeași agenție, într-o excursie în Republica Macedonia (FYROM). A contribuit la alegerea noastră, printre altele, și faptul că șefa agenției, profesoară de istorie, ghid turistic din anul 1974 ne va încânta, pe mai tot parcursul excursiei, cu detalii foarte interesante cu caracter general sau ale diferitelor localități.
Republica Macedonia, sau paradisul pierdut.
Voi folosi în cotinuare numele de Republica Macedonia, pentru a nu se crea confuzie cu regiunea Macedonia, din Grecia.
Pe scurt, teritoriul Macedoniei s-a aflat, la începuturi, sub dominația marelui Imperiu Roman, apoi a intrat în cadrul Imperiului Roman de Răsărit, a venit imperiul bulgar, bizantin, și, din sec. XIV, a intrat sub dominația Imperiului Otoman. După războaiele balcanice, actualul teritoriu a intrat sub dominația țaratului serbiei. În perioada celor două războaie mondiale, a făcut parte din Bulgaria, apoi din fosta Iugoslavie, câștigându-și independența în 1991.
Sincer, nu prea așteptam mare lucru de la Republica Macedonia. Nu atât în privința obiectivelor turistice, pe care le cercetasem înainte, cât asupra condițiilor generale. M-am gândit că - la ce te poți aștepta de la o țară cam cât trei județe ale României, cu o populație cât Bucureștiul, și care a semnat aderarea la UE doar atât cât să se poată împrumuta de la băncile europene (pentru că nu toate statele au recunoscut noua Republică, separată de fosta Iugoslavie). Industrie - nu prea, agricultură - nu prea, turism - așa și așa! Dar, oare, ce așteptam? Mașini luxoase, peste tot? Fast food-uri, peste tot? Poate că condițiile mai modeste, micimea țării sau populația puțin numeroasă a făcut ca marile branduri să nu dea năvală în noua republică. O fi bine, o fi rău?
Republica Macedonia a avut în permanență mici conflicte cu vecinii - cu Grecia, care contestă numele de Macedonia - pe de-o parte, și cu Albania - (un mic război local în 2001) care dorește mai multe drepturi pentru locuitorii de origine albaneză, care sunt în proporție de aproximativ 25% (60% fiind macedoneni, 12% țigani, iar restul de origine turcă). De menționat că este singura republică formată din fosta Iugoslavie care s-a separat fără a se vărsa nici o picătură de sânge! Deci credeam că e vorba de o țară modestă, mai nedezvoltată, în care aveam să găsim condiții modeste.
În ciuda conflictelor avute, Grecia a devenit cel mai important partener de afaceri al republicii Macedonia, preluând o mare rafinărie, cea mai mare fabrică de panificație, cariera de marmură din Biled, și fabrica de textile din Bitola. Datorită producției proprii de legume și alte produse de consum, locuitorii din Grecia, aflați la 50-60 de km de graniță, își fac cumpărăturile din republica Macedonia, unde prețurile sunt mult mai mici.
Republica Macedonia are foarte multe plantații de mac, de o calitate excelentă. Indicele de măsură se bazează pe concentrația de opiu, cel macedonean având indicele 14, față de cel turcesc, care are indicele 7! Marmura din cariera de lîngă Prilep este cea mai albă din lume, superioară celei de Carrara! Părți din Statuia Libertății și din clădirea Casei Albe sunt făcute din marmură din carierele de lângă Prilep.
Din cei 1000 de km de drumuri, 250 de km sunt autostrăzi, cu taxă, autostrăzi pe care nu ne-am zdruncinat ca în Bulgaria, unde am eliminat o mare parte din pietrele de prin rinichi sau vezică! :D O țară unde se lucrează la greu, nu la repararea drumurilor sau a autostrăzilor și podurilor, ci la construcția lor! . O țară cu sate având - nu case imense, semn - de multe ori - a unei opulențe de prost gust, ci doar cu două etaje, toate! - îngrijite, curate, și autentice, tradiționale, pure! Și toate cu frumoase grădini de legume în jur!
Steagul Republicii Macedonia reprezintă un soare cu opt raze, pe un fond roșu. Cele opt raze simbolizează speranța, dorința de viață, iar cele două culori - roșu și galben - sunt și simbolul național. Altitudinea medie este de aproximativ 800 de metri, iar drumurile șerpuiesc frumos printre păduri de foioase și conifere, întrând (și mai și ieșind, din când în când :D) prin numeroase tuneluri.
Pentru că o mare parte din populatie, în special cea albaneză, este de credință musulmană, pentru a-și afirma cu tărie credința ortodoxă (pusă de multe ori la grea încercare de-a lungul vremurilor), sunt construite pe înălțimi mari cruci, luminate noaptea, pentru a arăta că pe acest pământ trăiesc și muncesc creștini ortodocși.
Moneda națională, denarul, are paritatea aproximativ de 61 den pentru un euro. Noi am schimbat la casele de schimb destul de numeroase, dar - întrebați de comision! Am schimbat și la 60, și 60,50 și la 61,20.
Câteva cuvinte de toată ziua: bună dimineața - "dobr iutro", bună ziua - "dobr den", bună seara - "dobr vecer", mulțumesc - "blagadarenie", cât costă - "colcu chini", vă rog - "molam". O sută - "sto", o mie - "iliada", două mii - "dve iliadi", trei - "tri". Dar trebuie să știți că toți pe care i-am întrebat câte ceva (inclusiv în market, pe vânzătoare) se descurcau în lb. engleză.
O populație oarecum modestă. Amabili, te îndrumă dacă ceri o informație (chiar și o simplă vânzătoare de la magazin tot știa câteva cuvinte în engleză), muncitori conștiincioși, ce nu par a face lucruri de mântuială, tipicari, atenți la detalii, făcând lucruri cu bun gust artistic. Nu vom vedea mari branduri, nici alimentare, nici de altă natură, dar vom găsi destule magazine gen brutărie, unde poți lua de la pâine până la plăcinte de tot felul, foietaje, covrigi și prăjituri. În magazinele alimentare, cred că 90% din produse sunt autohtone, multe, diverse, și de calitate (pe gustate!).
Prețurile sunt, în general, mai mici decât la noi. Dacă doriți să faceți conversia în lei, va trebui să împărțiți prețul la 13, aceasta fiind paritatea - 13 den pentru un leu. O salată ce nu trebuie ratată este salata macedoneană, la prețuri între 90 și 130 den, o friptură de pui cu cartofi 150 den, gustoasa plăcintă cu brânză sau spanac, spanac cu brânză, pui și brânză, burek - 100 den o felie generoasă, ajvar-ul, un amestec de legume asemănător cu zacusca - între 250 și 350 den borcanul, funcție de mărimea lui. În supermarket, un litru de coniac, 430-450 den, bere la doză Skopsko 1/2 litri - 30 den, sticla de 2l - 94 den, vinurile la 3/4 l - de la 171 la 450 den, pâinea - 20-36 den, brânză la cutie 142-330 den 800/1000gr.
Benzina de 95 este 73 den, cea de 100 este 78 den, disel - 65-69 den, litrul. Iar intrarea la obiectivele turistice este, în medie, 100 den.
Și a propos de produse naturale, cu niște ani în urmă, mergând în vizită la niște prieteni plecați în Germania, le-am dus, în cofraje de piersici, roșii de-ale noastre, după care duceau dorul, și niște telemea și parizer. Am venit din Republica Macedonia aducând cu noi vreo 2 kg de roșii, și câteva cutii de ovcio ot sirenie (brânză de oaie):(
După neînsemnata mea părere, Macedonia nu trebuie vizitată! Trebuie călcată și gustată! La propriu și la figurat!
Cum m-am simțit în Macedonia? Ca pe vremuri, când, lângă cana cu lapte sau ceai, puneam o felie de pâine cu unt și dulceață de caise, făcută din caisul din curte!
Cam acestea (cam multe!) fiind zise, să luăm, deci, colbul în copite.
Am fi vrut să vizităm și orașul Ruse, dar aici avea loc un festival al culesului florilor de trandafir. Era plin de turiști japonezi, care, cercetători cum îi știm, și-au luat - de pe la 4 dimineața (!!) - câte o "ștraiță" de gât și, "nu și nu, ei participă la cules"! Culegeau până se punea căldura, moment în care culesul se oprea, după care plecau la hotel și apoi vizitau orașul.
O foarte bună dnă doctor, cu competențe în ecografie, ne spunea că, în vechime, doftoroaia satului recomanda - în cazul pietrelor la bilă sau la rinichi - o tură cu căruța prin sat, pentru a ajuta la eliminarea lor. Ei bine, nu e primul drum pe autostrăzile din Bulgaria unde - fără recomandarea nimănui - cred că am eliminat câțiva bolovani! Sau aveam noi la autocar, dacă nu roți pătrate, atunci precis octogonale!
Prima oprire am făcut-o în capitala Bulgariei, Sofia (42.700278,23.302065) Sofia = Înțelepciune. Și într-adevăr, dacă nu orașul, atunci locuitorii și cârmuitorii ei au dat dovadă de multă înțelepciune! De ce? Printre altele, pentru păstrarea în starea naturală a trei mari parcuri, de câte 2-3 km lungime! Neîngriite oarecum, cu puține alei amenajate - dar cu multe poteci. Nu știu cât sunt de "bătute", aceste poteci, dar, cu siguranță orașul are trei mari "plămâni"!!
Aici, însoțiți de gidul nostru, Vladimir, am făcut un tur atât cu autocarul, cât și pe jos, văzând - sau vizitând - unele obiective turistice mai importante, cum ar fi: Piața Sfânta Nedelia, Biserica Sf. Nedelia (sau Sfânta Duminică, veche din perioada medievală), Biserica Sf. Gheorghe (mai aparte, deoarece are o formă rotundă), Clădirea Președentiei, Biserica Sf. Petka a Șelarilor (unde se spune că ar fi îngropat un erou bulgar, Vasil Levski), Biserica Petka Paraschiva, Sinagoga (cea mai mare din sudul Europei), Moscheea Bania Basi, Piața Aleksander Batenberg, Biserica Sf. Sofia (biserică bizantină veche din secoul VI, care are un mare muzeu subteran), Catedrala Aleksandr Nevski (numită după un mare războinic rus, ridicată în cinstea celor 200.000 de soldați ruși morți în războiul din 1877), Opera, Biserica celor Șapte Sfinti (Sfinții Chiril și Metodius, plus alți 5 discipoli), Biserica Sf. Nicolae (sau Biserica Rusă) , Bulevardul Vitosa. Am vizitat doar două dintre ele, cele scrise cu caractere italice.
Bulgaria a fost, în perioada comunistă, un fel de "Silicon Valley", aici producându-se calculatoare, care se exportau în toate țările din lagărul comunist. Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg are rădăcini bulgare, bunicul său, Marko, trăind în această țară, de unde a emigrat în Statele Unite prin anii 1940.
Cazare în Sofia la Hotel Silver - 4* (vezi review).
Capitala Republicii Macedonia, Skopje (41.998446, 21.421347) , (pronunțat Scopie), este situată pe valea râului Vardar, care trece și prin capitală, și este ridicată pe ruinele unei vechi asezari romane Scupi - Skopje.
Aici locuiește un sfert din populația țării, adică aproximativ 250.000 de locuitori. Capitala a fost lovită de 3 mari cutremure, ultimul în 1963, care a făcut 10.000 de victime și a distrus orașul în proporție de 80 %. Cutremurul nu a fost foarte puternic, 6,3 grade Richter, dar epicentrul lui a fost exact sub oraș.
Pentru reconstrucția lui, guvernul sârb a chemat un arhitect japonez și un arhitect polonez, acesta din urmă din școala de arhitecți care au ridicat din nou Varșovia, distrusă și ea complet, în urma bombardamentelor din al doilea război mondial. Din cauza zonei seismice pe care se află orașul, s-a limitat înălțimea blocurilor la doar 12 etaje, pentru a proteja cât de cât populația.
Poporul macedonean este un popor care are un mare respect pentru tradiții, religie și eroii săi naționali, mai vechi sau mai noi. Există un oraș care avea cândva 365 de biserici, cîte una pentru fiecare zi a anului! Iar capitala, Skopje, are - dacă nu 365 de statui, atunci pe aproape! Statuile - ridicate, aproape toate, după obținerea independenței, în 1991- reprezintă atât sfinți, cât și eroi din vechime sau personalități marcante în istoria țării. Iată-l aici pe Sf. Clement, patronul Republicii Macedonia și al Capitalei. Dincolo, pe Filip al Macedoniei, iar în apropiere statuia lui Alexandru Macedon (dar denumirea folosită este "statuia unui erou antic", pentru că Macedonia e o regiune mare, care se întinde și în Grecia, deci... ar putea fi probleme cu vecinii!)
Pe mai toate instituțiile și clădirile importante se află statui. Toate îngrijite, curate, frumoase, ornează cu gust clădirile pe care sunt puse. Unul din poduri, Podul Artei, are pe balustrade, la tot pasul, statui ale unor mari personalități din istorie, din vechime și până mai de curând! Multe poduri peste râul Vardar. Se mai construia unul, prevăzut la capete cu coloane pe care se vor ridica... statui! Patronul spiritual al orașului Skopje este Sf. Dumitru.
Am pornit la vizitarea unora din multele obiective turistice. Ghida noastră, Marina, ne-a însoțit într-un tur pietonal, prezentându-ne principalele obiective: Catedrala Sf. Clement, patronul Macedoniei și al orașului Ohrid (candelabrul din interior are 5 tone!). Apoi, podurile monumentale: Podul de Piatra, Podul Artei, decorat - cum spuneam - cu statui, Piata Macedoniei (cu statuia lui Alexandru Macedon), Parlamentul Mecedoniei, Arcul de Triumf, Biserica Sf. Dumitru (din sec. al XVI-lea) - care adaposteste o icoana făcătoare de minuni, Baile turcesti Daut Pasha - construite de catre vizirul Rumeliei - care băi, din lipsă de cadâne, adaposteste acum Galeria de Arta Nationala, Suli Han (Hanul de lânga apă) - acum un han turistic, Moscheea Mustafa Pașa - care are un minaret înalt de 42 m, și unde este înmormântat Mustafa Pașa. Poate nu știați, dar Împăratul Iustinian s-a născut în Skopje.
Traversând unul din multele poduri, în drum spre Bazar, întâlnim statuile sfinților Chiril (Cyril) și Metodiu (Metodius). Personalități marcante ale Macedoniei, ei au creat (pornind de la un vechi alfabet grec) alfabetul chirilic, pe care l-au răspândit apoi în întreaga lume slavă și nu numai (cei care ați fost pe la mânăstiri ați observat, poate, că scrierea de pe pereți este scris în limba română, dar cu litere chirilice). În fața statuilor, Fântâna Vieții, unde statuile ce o mărginesc reprezintă figura mamei lui Alexandru Macedon, iar pruncul din brațele lor este chiar acesta (bine, statuia lui, ați înțeles!)
Capitala are un frumos spațiu pietonal (nu e singurul oraș care are un astfel de spațiu), pe care se află multe magazine, dar și terase, gelaterii, pițerii, și altele. Aceleași terase le întâlnim și pe malul Vardarului, unde vedem, lângă mal, trei construcții în formă de corabie, două fiind restaurante, iar a treia, și hotel.
Trebuie spus că guvernul a alocat - pentru dezvoltare - suma de cinci sute de milioane de euro, plus mari sume împrumutate de la bănci europene, folosiți pentru drumuri și înfrumusețarea și dezvoltarea orașelor, și acest lucru se vede mai peste tot.
Orașul a primit cadou, din partea Marii Britanii, 3 autobuze etajate, tipic englezești. Foarte mulțumită de acestea, Municipalitatea a comandat un număr de autobuze, care funcționează pe toate liniile din oraș! Iar eu am reușit performanța de a nu fotografia nici unul! :(
Asemenea orașului Brașov sau Deva, sau altele, și Skopje are un monument ridicat pe muntele aflat în apropiere, Muntele Vodno (apă): Crucea Millenium, ridicată pentru a celebra două mii de ani de creștinism în Macedonia și în lume. Crucea este înaltă de 66 de metri, având - cu tot cu postament - 76 de metri, și este luminată noaptea. Postamentul are la bază un cerc format din 12 stâlpi mai subțiri, care simbolizează pe cei 12 apostoli. În interiorul lor, sunt alți patru stâlpi mai groși, dar spre marea mea părere de rău, nu-mi mai amintesc ce a spus ghidul că simbolizează! Având în vedere caracterul religios al construcției, ar putea simboliza cele patru figuri religioase reprezentative pentru Republica Macedonia: Sf. Ghiril, Sf. Metodiu, Sf. Clement și Sf. Naum.
Pentru a ajunge la Crucea Millenium, trebuie să luăm telecabina. Aceasta nu coboară (încă!) până în oraș, dar se lucrează intens la prelungirea traseului. Am urcat cam jumătate din panta muntelui cu autocarul, până la telecabină, iar în jurul stației de plecare am avut surpriza să găsim o adevărată zonă de agrement, cu multe mese și bănci, împrăștiate pe panta amenajată a muntelui! Unul din locurile de recreere ale locuitorilor din Scopje.
Drumul cu telecabina a durat cam 6-7 minute, la stația de sus se lucra de zor la construcția unui gen de restaurant. Iar alături se ridica - "din toată sărăcia", vorba unei cunoștințe - un ditamai turn de televiziune, care va avea în vârf un restaurant ce se va roti continuu, oferind fripturii din farfurie - și consumatorului ei - o priveliște superbă asupra văii Vardarului!
Reveniți în capitală, am mai vizitat Memorialul Maica Tereza, care este născută în Skopje, din părinți albanezi. Aici i s-a ridicat o casă, în care a locuit o perioadă de timp, și unde se află o frumoasă capelă. O statuie aflată în fața casei ne reamintește de figura sfintei femei, care a fost premiată cu Premiul Nobel.
Cazare Skopje - Hotel Panoramika - 4* (vezi review).
Ohrid (41.116679, 20.799520) . Am luat din nou "colbu-n copite" și, însoțiți de râul Vardar, ne-am continuat drumul către următorul obiectiv: Prilep. Autostrada bună, cu taxe din loc în loc, 1-1,5 euro, sau plata în denari. Curios este că suma în denari era mai mică decât cea echivalentă în euro (1 euro sau 40 den, 1,5 euro sau 60 den!). Pe traseu, multe vii, grădini de legume, solarii, livezi.
În apropiere, în satul Varos, se află niște vechi fortificații făcute de un prinț local, Marco, în sec. XIII. De aceea orașul mai este cunoscut și ca "Orașul de sub Turnurile lui Marco". Am oprit în piața de unde nu lipsește turnul cu ceas, o construcție prezentă în aproape oricare oraș din Republica Macedonia, și ne-am plimbat pe strada pietonală plină de magazinașe și tărăbuțe.
Am cotit pe o străduță și... m-am trezit în piața Veteranilor din Militari, așa cum mi-o aminteam de copil, acum 50-60 de ani! Acelaș aspect inconfundabil de piață de țărani, cu produse ale țăranilor, pe care o cunoșteam de copil. Țărani amabili, serviabili, ofertanți - bun, și azi sunt la fel, dar parcă prea au un aer comercial! Plină piața de roșii (din multele grădini întâlnite pe drum), de saci cu ardei capia, verde (ingredient de bază al deliciosului ajvar), de boia iute și dulce (nu ne-am putut abține, văzând cum arăta, să nu luăm și noi o punguță!) Totul avea un aer extrem de relaxat, de pur, de natural de tradițional.
Ne-am continuat drumul catre Bitola pentru a vedea, la 2 km, orasul Heracleea Lyncestis, fondat cu 4 secole înainte de Hristos, de Filip al II-lea al Macedoniei, tatăl lui Alexandru Macedon. Este cel mai bine conservat oraș din tot Imperiul Macedonean, și este renumit pentru frumoasele sale mozaicuri, care s-au păstrat foarte bine. Orașul era foarte bine organizat, având nelipsitele băi romane, templu, magazine, și - cum altfel - un amfiteatru unde aveau loc lupte între gladiatori și fiare sălbatice.
Cazare Ohrid - Hotel Park Lakeside - 4* (vezi review).
Trimis de puiutea in 17.06.18 19:37:04
- A fost prima sa vizită/vacanță în MACEDONIA de NORD
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (puiutea); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă SAU (1A) ar fi meritat rubrică nouă, dar crearea ei nu a fost considerată oportună (în acel moment);
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecții.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
@puiutea: De Ohrid auzisem și eu și am zis că voi ajunge în viața asta. Dar cu Macedonia nu mi-am făcut nici un plan vreodată, însă îmi place ce citesc. Și faptul că este atât de accesibilă o face și mai atractivă.
@Aurici: Este foarte accesibilă și cu multe obiective de vizitat, dar mai în tihnă, noi ne-am grăbit! Cred că traseul nostru ar fi foarte potrivit de urmat! Mulțumesc și toate cele bune!
@puiutea: Foarte frumos traseu, felicitari, votat cu mare drag.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Dec.2018 Ohrid, canionul Matka si pestera Vrelo Crucea Milenium — scris în 10.02.19 de Yolanda din PITESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2018 Republica Macedonia (FYROM) - Chapeau (II) — scris în 20.06.18 de puiutea din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2015 Je vous parle d'un temps ***** — scris în 06.09.15 de balasa violeta din CâMPINA - RECOMANDĂ
- Jul.2014 Macedonia, o tara care merita vizitata — scris în 21.07.14 de dan16 din CAMPULUNG MUSCEL - RECOMANDĂ
- Jul.2012 Descopera Macedonia — scris în 14.07.12 de vgaby din CLUJ - RECOMANDĂ