EXCELENT
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Am ajuns în zona Nordrhein - Benelux folosind, de-a lungul vremii, șase aeroporturi: două mari de tot – Frankfurt și Amsterdam-Schiphol, două mari – Bruxelles-Zaventem și Köln-Bonn și două mai mici – Charleroi și Eindhoven. Din România ar mai fi zboruri către Düsseldorf și Dortmund.
Motivul pentru care le-am tot schimbat, pe lângă faptul că doream să vizităm preponderent un oraș sau altul, este cel al disponibilității unei anumite destinații la o anumită dată. Tarom și Blue Air s-au retras, pe rând, de vreo cinci ani prima, cam de doi ani a doua, aproape complet de pe aeroportul nostru: mai operează doar cursele către București, unde se concurează între ele. Singura mare companie care nu ne-a părăsit este Wizz Air care, după cum se știe, este una low cost, deci ne poartă către aeroporturi mai mici și mai excentrice. Au mai venit Austrian Airlines și Lufthansa, cu câte trei zboruri pe săptămână către Viena, respectiv Frankfurt, dar au avioane mici (care te scutură bine la fiecare pală de vânt) și prețuri colosale (Iași-Frankfurt 250€/persoană pentru un singur sens!).
Am avut aici, astă vară, o discuție despre aeroportul din Eindhoven cu un coleg care se hotărâse să zboare aici pentru a continua către Rotterdam. Încerc să scriu câteva rânduri într-un review dedicat, în ideea că aceste informații vor fi de folos și altora. Mai ales că nu e sigur că voi mai ajunge curând acolo, am să spun la final de ce.
Voi insista mai mult pe traseul către aeroport, cel în sens opus fiind mai simplu, deoarece te ții după mulțime. Problema e că experiența de la dus (aeroport-oraș) nu îți folosește absolut deloc la întoarcere (oraș-aeroport), când te lovești de o grămadă de probleme noi.
În primul rând, trebuie punctat faptul că există posibilitatea de a închiria mașină chiar la aterizare. Cei care doresc să folosească această variantă pot încheia lectura aici.
În al doilea rând, din parcarea aflată la ieșirea din terminal, acolo unde opresc autobuzele care te aduc din oraș, se poate lua autocar direct către Amsterdam. Acestea plecă la fiecare 1 ½ ore, drumul durează cam două ore și costă 22,5€, preț minim care se obține dacă se iau bilete direct de pe site-ul airexpressbus.com/Amsterdam-en. Am senzația că există curse directe și spre alte orașe din Olanda (mă rog, Țările de jos, văd că asta e noua denumire agreată).
A treia variantă este transferul către gara Eindhoven, de unde se poate continua cu trenul. Trebuie spus de bun început că trenul în Olanda este foarte scump: 18,5€ pentru Heerlen - Eindhoven, 90 km, 60 minute; 19,6€ pentru Rotterdam - Eindhoven, 110 km, 70 minute; 21,2€ pentru Amsterdam - Eindhoven, 125 km, 80-90 minute. Am dat, de curând, 45€ pe biletul de avion (luat cu doar câteva zile înainte) și aproape încă pe-atât pentru a ajunge la destinația finală, aflată la puțin peste 100 km.
La ieșirea din terminal este stația în care opresc autobuzele spre gara orașului. Există două numere, 400 (cursă rapidă, cam 20 de minute) și 401 (mai multe opriri, cam 25 de minute). Costă sub 5€/sens/persoană, cu condiția să achiziționezi biletul de la un automat; cumpărat fizic, la ghișeu sau în autobuz, e mai scump cu 2€ (sau doar unul? – oricum, e mai scump). E bine să aveți un card contactless, își dovedește foarte des utilitatea.
Ambele autobuze te lasă în gara Eindhoven. Au frecvență mare, cam unul la fiecare zece minute. Stația lor terminus este situată în spatele gării, se ajunge în gara propriu-zisă printr-un tunel care nu poate fi ratat. Când pleci spre aeroport, la intrarea în tunel se verifică biletele de autobuz, acestea trebuie cumpărate de sus, din gară. Repet, de preferat de la automate. Biletele de tren se iau, de asemenea, de la automate, sau se pot cumpăra anticipat de pe internet. Există și două ghișee, dar de obicei e coadă și dai bani în plus, chiar nu merită.
La întoarcerea către țară am ajuns de fiecare dată în Eindhoven prea devreme, cu 4-5 ore înaintea zborului. Centrul orașului este chiar la ieșirea din gară, așa că am lăsat undeva bagajele (există cutii cu cifru în interior, se plătește cu cardul) și am făcut câțiva pași. Într-o oră îți poți face o idee, deși nu am avut niciodată timp să vizităm pe dinăuntru altceva decât Sint Catharinakerk. La ieșirea din Stationsplein – Piața Gării se intră în zona comercială, fie urmând Demer – strada pietonală, fie Emmasingel, care te duce pe lângă Philips Museum; noi ne-am dus pe una și ne-am întors pe cealaltă. În continuarea Demer, la capătul Rechtestraat, este Sint Catharinakerk, biserica istorică a orașului, construită în stil neogotic pe la 1860-70 – asta pentru a ne face o idee despre istoria nu foarte lungă a Eindhoven-ului, care anterior sec. XIX era un sat nu foarte răsărit. Mai mult, cum a suferit distrugeri importante în cel de-Al doilea Război Mondial, nici clădirile de sec. XIX - început de sec. XX nu prea au mai rămas în picioare. Peisajul străzii este destul de ciudățel, dar are farmecul lui.
Imediat după biserică, Stratumseind este cartierul roșu al orașului: coffeeshops unde se poate fuma marijuana sau se pot comanda prăjituri cu canabis, ferestre luminate noaptea, în care se expun fetele, baruri unde de întâlnesc suporterii echipei de fotbal P. S. V. Eindhoven (ne-am lovit de ei, nu sunt deloc plăcuți) etc. Luând-o la dreapta, se ajunge în Stadhuisplein – Piața Primăriei, amenajată ca pistă pentru roller-i și skateboard-i, cu un monument nu prea impozant și un memorial al victimelor ultimului război pe o latură. Primăria arată ca o hală, e total nespectaculoasă. Dacă e timp, nu departe se află Anne Frankplantsoen, un parc frumos, amenajat pe malul Dommel-ului, unul dintre cele două râuri care străbat orașul.
Pentru a vă planifica o incursiune, fie ea una scurtă, recomand articolele din această rubrică ale lui @Radu Tudoran – mie mi-au fost de folos.
Să spun câteva cuvinte și despre Aeroportul Eindhoven. Inițial aeroport militar, a devenit preponderent civil după 1980. În prezent este folosit de cca. 6 milioane de pasageri pe an (al doilea ca mărime din Olanda), iar majoritatea zborurilor (cca. 80%) sunt operate de trei companii low cost: Ryanair, Wizz Air și Transavia. Detalii pe en.wikipedia.org/wiki/Eindhoven_Airport.
E un „aeroport smart” : majoritatea activităților se desfășoară fără asistență umană, începând cu predarea bagajelor și efectuarea check in-ului (Wizz are, totuși, un birou unde se pot adresa cei de modă veche), până la cumpărarea unui sandvici. Care, apropo, costă la jumătate față de aeroporturile românești. Evident, există restaurante și magazine cu mărunțișuri, ca peste tot – nu ai cum să te plictisești dacă ajungi devreme. Când vremea e bună se poate ieși din clădire (zic pentru fumători), afară sunt bănci sau borduri pe care să te așezi. Idei de petrecere a timpului puteți găsi pe site-ul aeroportului eindhovenairport.nl/en.
A, este închis noaptea, după 23. Dacă aveți conexiune proastă, este un hotel chiar în aeroport, cam scump însă; eu aș merge în oraș. Și: accesul către avion nu se face nici prin burduf, nici cu autobuzul. Ci la picior, urmând niște pasarele metalice, apoi direct pe pistă. E fain să vezi avioanele aterizând și decolând la o sută de metri de tine.
În final, să explic de ce spuneam că nu știu dacă voi mai ajunge aici. Într-o zi de marți, pe final de septembrie, eram în Aeroportul Iași, așteptând un oaspete care venea cu această cursă. La vreun sfert de oră de la momentul în care trebuia să aterizeze avionul, încep să urle sirenele pompierilor: se pierduse trenul de aterizare și se făceau pregătiri pentru o intervenție de urgență. Până la urmă s-a terminat cu bine, dar oaspeții mei nu au mai avut curaj să se întoarcă așa cum au venit, ci au preferat să plătească de cinci ori mai mult și să meargă pe ruta București - Frankfurt, cu altă companie. Era al doilea asemenea incident în trei săptămâni pe aeroportul nostru, am rămas marcați: ziaruldeiasi.ro/stiri/aut ... te--301272.html.
Trimis de adso in 10.10.21 19:14:07
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BENELUX.
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (adso); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
Faza e că am citit cu nesaț, eu, care am mers prin aer doar când m-o adus barza, în rest nu cred că voi folosi transportul aerian, nici când voi muri, că, sincer, se spune că pentru Iad accesul se face prin săpare în glie și nu prin zbor, spre cer.
Pentru că de ce am citit, că dacă tot n-o să ajung cu aviația-n Olanda (auto e mai bine pentru mine, că chiar treci pe lângă aeroportul din Frankfurt) să văd și eu cum e! Dar, așa e românul, cască gura și se minunează de ce aude, citește , chiar dacă nu-nțelege ! Deci, mi-a plăcut !
@Yersinia pestis: acum, spun si eu ca tine: ti-a placut, e pe raspunderea ta. Ca nu am dat decat date tehnice. Numere cu virgula, imi amintesc ca te-ai mai suparat o data pe mine din cauza asta.
Nu stiu daca am mai scris vreodata atat de anost...
Dar, desigur, iti multumesc!
@gpopa: Păi, am mințit eu, cu ceva, în ecoul meu? În partea a doua mi-am expus crezul, am stat cu gura cascată și-am citit ceva despre care habar n-am! Așa a fost și cu explicația ta despre calculul probabilităților: n-am înțeles ni” ca, dar ai pus suflet în demonstrația aia, așa că am presupus că o fi corectă și te-am admirat!
Cît despre enervat, mneeaahhh, n-ai să vezi, eu când îs nervos îs foarte calm! Mai calm ca Johannis, care, a propos, mă enervează foarte rău! Și tot ceea ce e legat de el, inclusiv referirea despre el și premiul lui, cumpărat, în articolul despre Aachen!
O să mă mai poți suporta?! ????
@Yersinia pestis: ultima data m-am certat pe teme politice cu parintii in 1990. Deci raspunsul la ultima intrebare e da.
Ar fi fost tot da si daca gandeai invers decat mine, daca intelegi ce vreau sa spun.
Ideea e ca nu conteaza daca simpatizam sau nu pe X sau pe Y (bine, pana la un punct - nu discutam aici de personaje gen Hitler sau mai stiu eu care). Ci ca trebuie sa luam act de ce se intampla in jurul nostru. Sa avem ochii deschisi. Sa stim in orice clipa ce e cu noi. Cam asta era sensul prezentarii acelui premiu.
Si: la nivelul asta, nu e cumparat, aici nu ai dreptate. Sunt alte mecanisme, mai subtile. Dar nu asta e spatiul potrivit sa dezbatem problema. Inapoi la probabilitati!
@gpopa: Dincolo de orice alte cuvinte te asigur de tot respectul meu, necondiționat! Este evident că fiecare are dreptul la o opinie, drept ce trebuie respectat! Vorba lui Rațiu: " Mă voi lupta ca tu să ai dreptul să ai o opinie contrară mie! " Mă rog, asta era ideea, nu e un citat add literam.
Tot sincer, am contat pe simțul tău al umorului în cazul celor două ecouri pe care le-am scris la postarea ta. Altfel, dacă te simți deranjat de ele, sincer și respectuos, mea culpa! Îmi cer scuze, din toată inima!
Se pare că nu traversez o perioadă prea bună, la ultima mea postare mai că m-am certat cu @crismis, acum cu tine! Nu vreau, zău, dar uite că astrele-s cu fundu-n sus și asta-mi cauzează!
PS Da' pe Johannis tot nu-l suport, poți să mă înjuri de mamă! ????
PS 2 : Fiie-mea a locuit un an , 2020, în Nijmegen, e lângă Viersen,Deutschland. Noroc c-a revenit în București, altfel cred că m-ar fi foarte interesat faza cu avioanele spre Olanda .
@Yersinia pestis: Domnu' Yersi, ești absolut fenomenal! Eu nu prea ajung la ecouri cât aș vrea, dar când dau de dumneata, las toate alea baltă și citesc, pentru că mă binedispui. Îți doresc să zbori, totuși. Lumea e mare și matale văd că îți plac plimbările, nu te văduvi de unele experiențe doar din acest motiv. Zic și eu, care până la 48 de ani am zis exact ca mata, că nu voi zbura în viața mea.
@gpopa: Domnu' @gpopa ați scris un articol foarte util. Cele câteva teme ale mele legate de Olanda au început din Amsterdam, așa că despre Eindhoven nu știu decât că finuții mei sunt la facultate acolo și părinții se dau de ceasul morții cu diverse.
Nu luați în calcul deloc aeroportul din București pentru diverse legături? Că Iași-ul parcă nu e chiar așa departe.
@Aurici: Da, e clar, te-ai vorbit cu Adriana, ea-mi spune la fel. Din păcate, răspunsul e ca la " România literară", pe vremuri: " Deocamdată, nu! "
Doar că, la mine, "Nu" e cu majuscule și vreo enșpe semnele exclamării!
Altfel, sărut mâna, ești amabilă cu mine și mă lauzi. Vezi de-asta mi se urcă la cap și nu mai scăpați de mine!
@Yersinia pestis:
” Dincolo de orice alte cuvinte te asigur de tot respectul meu, necondiționat!
Reciproca este adevărată! Deși, nu e bine necondiționat, dacă mă apucă nebuneala și mă într-o zi încep să critic orașul istoric? E?
” Tot sincer, am contat pe simțul tău al umorului în cazul celor două ecouri pe care le-am scris la postarea ta. Altfel, dacă te simți deranjat de ele, sincer și respectuos, mea culpa! Îmi cer scuze, din toată inima!
Nu e cazul de scuze, nu mă simt deloc deranjat. De aseară, de la ecoul tău, s-a dublat numărul de vizualizări (care rămâne, oricum, jalnic????). Pe principiul: nu contează dacă mă critici, doar bagă-mă în seamă. Publicitatea negativă e tot publicitate.
” Se pare că nu traversez o perioadă prea bună, la ultima mea postare mai că m-am certat cu @crismis, acum cu tine!
Doamne ferește! Cu mine nu ai cum te certa: pe lângă respectul necondiționat bla bla bla, doar Veorica e mai nonconflictuală ca mine. Cred că te cerți singur și vrei să dai vina pe cineva, m-am nimerit în locul nepotrivit la momentul nepotrivit.
” PS Da' pe Johannis tot nu-l suport, poți să mă înjuri de mamă!
Dacă nu te simți tu personal înjurat de mamă pentru faptul că i-am pomenit numele, în rest e ok.
@Aurici:
” Domnu' @gpopa ați scris un articol foarte util.
Săr' mâna! În două zile au fost interesate de spusele mele fix 60 de persoane, oameni milostivi, care au zis hai să vedem ce mai vrea și ăsta; de azi noapte, de când comentează @Yersi, se adunară 130 - pentru el, nu de grija articolului meu. Dar mă va judeca posteritatea, desigur
” Cele câteva teme ale mele legate de Olanda au început din Amsterdam, așa că despre Eindhoven nu știu decât că finuții mei sunt la facultate acolo și părinții se dau de ceasul morții cu diverse.
Acum, pe acolo, distanțele sunt mai mult decât rezonabile. Belgia are 250 km de la est la vest și 150 de la nord la sud. Olanda e 250 pe 300. Trenurile merg cu 90 km/h, deci în 1-2 ore ajungi de oriunde până oriunde.
Apoi: Eindhoven nu are prea multe de oferit, este doar o bună poartă de intrare în zonă (a se citi „ieftină” ). Spuneați ieri că nu v-ați plictisi oricât timp în orice loc. Subscriu la asta, dar chiar ar fi păcat să zăbovești prea mult în orașul ăsta. Una două zile mai merge, dar atât. Maastricht, Aachen, Haga, Amsterdam sunt la o oră cu trenul!
@Aurici:
” Nu luați în calcul deloc aeroportul din București pentru diverse legături? Că Iași-ul parcă nu e chiar așa departe.
O, ba da. Prețurile din Iași sunt de-a dreptul nesimțite, cele mai mari din țară (= duble, în general) pentru cea mai săracă regiune a ei. Plus numărul limitat de detinații, plus aeroporturi de mâna a doua, de unde transferul către atracțiile importante este lung și costisitor, plus genul de oameni care merg cu aceste companii low cost etc.
Sejururile lungi le pornesc, de obicei, din București. Dar când plec pentru 3-4 zile, nu merită: distanța Iași-București este de 400 km. Cu mașina se fac 6 ore sau mai mult, depinde cât de aglomerat prinzi drumul: se trece dintr-o localitate în alta, deci restricții de viteză, iar cine o calcă are multe șanse să ajungă în cu totul alt loc, e cel mai periculos drum din România.
Cu trenul faci 7 ore până în Gara de Nord, altă oră până la Otopeni. Aici e problema orarului: există doar trei trenuri zilnic. Aglomerate și la ore nepotrivite. Majoritatea zborurilor din Otopeni decolează dimineața, în intervalul 7-9. Asta înseamnă să plec din Iași cu o zi mai devreme, cheltuială cu hotelul, zi suplimentară de concediu etc. Dar nu mă deranjează, mie îmi place capitala noastră și mă bucur de orice prilej de a o mai vizita. Doar să îmi permită timpul.
Avionul Iași-București pornește de la 60 euro/sens/persoană. Dar, de obicei, se duce spre 100. Cum vi se pare treaba asta? Și dimineață pleacă pe la 6, e greu să faci conexiunea.
@gpopa: Mda... nu mi se pare prea comod... îmi dădeam și eu cu părerea...
Pentru că nu am zburat până la 48 de ani, am făcut concedii de mii de km cu mașina, prin Europa, în general. Și ne place și acum foarte mult. Consider drumul cu mașina o excursie în sine pentru că îmi permite să mă opresc sau să mă abat după vreun indicator care-mi iese în cale. Cam din punctul ăsta de vedere ziceam. Pe de altă parte și eu am o problemă cu zilele de concediu care nu sunt fără număr. Așa că, vă înțeleg foarte bine.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2017 Eindhoven, o istorie de un veac şi jumătate — scris în 03.07.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- Feb.2017 Muzeul DAF din Eindhoven sau istoria Olandei pe patru roți — scris în 31.05.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ