GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Iordania pe cont propriu - Episodul 8: Amman, capitala albă
Amicii nostri romani intalniti in Aqaba, in Madaba, cu care am facut multe excursii plecau in Amman, unde ramaneau pana aveau zborul inapoi in tara. Asa ca am hotarat sa mai petrecem ceva timp impreuna, vizitand intai Ammanul, chiar daca nu am vrut sa fim cazati aici, nu puteam sa nu vizitam capitala tarii, nu? In mod normal am fi plecat cu busul, dar pt ca erau si ei doi si aveau bagaje, am impartit un taxi din Madaba pana in Amman, la hotelul lor. Cursa a costat 20 jod, deci 10 jod de cuplu. Drumul la 8 dimineata a fost liber, am ajuns repede in capitala, se anunta o zi frumoasa, calda, dar nu sufocanta!
Amman, denumit în antichitate "Philadelphia", a fost construit pe şapte coline. Astăzi, Amman este un oraş modern, în care locuiesc atât musulmani cât şi creştini care se intinde pe 18 coline!!
Principalul mijloc de transport este maşina, personala sau taxiul, metroul ori tramvaiul lipsesc. Şi aşa, drumul cu taxiul este cel mai la îndemână şi chiar foarte ieftin, atunci când aparatul porneşte imediat la plecarea în cursă. Trebuie sa ai inclinatii catre târguială, căci preţurile fixe se afişează rareori şi, în final, se pot negocia şi ele- mai puţin taxele oficiale de la intrarea în diversele obiective turistice. Toată lumea vorbeşte engleza, mai bine ori mai rău, dar te vei înţelege de minune, iar afişele, denumirile şi reclamele sunt deopotrivă în limba oficială şi în cea de circulaţie internaţională.
Iordania a avut, datorită regelui Hussein urcat pe tron în 1953, o orientare puternică spre Occident şi, cum ţara s-a dezvoltat treptat şi ţinându-se departe de conflictele ce măcinau Orientul Mijlociu, Amman-ul a devenit un oraş modern, cosmopolit, fiind numit şi "capitala business a Levantului". Actualul rege a continuat eficient politica tatălui său, adăugând un plus industriei turismului, atent dirijată din capitală spre destinaţiile de top ale ţării: Petra, Madaba, Jerash, Marea Moartă ori litoralul de la Marea Roşie.
In Amman am observat tineri în haine moderne, puţine femei acoperite complet de hainele tradiţionale, am vazut multe femei imbracate modern, dar decente!! Am vazut multe cafenele, baruri, restaurante şi discoteci asemenea celor din Europa. Totuşi, seara târziu, simţi cel mai bine atmosfera orientală pe o terasă unde îţi comanzi un ceai dulce din mentă proapătă, o prăjitură şi mai dulce acoperită cu migdale şi o narghilea cu aromă de vanilie.
Cu hartile pregatite, am plecat in explorare :toate drumurile duc spre centrul oraşului, iar de aici în faţa Moscheii Al Husseini, ridicată în 1924 cu cupola de un albastru intens, semilunile celor două minarete, curtea interioară cu coloane din blocuri de marmură ce susţin o boltă dătătoare de umbră.
La marginea de nord a centrului se află dealul Citadelei, Djebel Al-Qalla, zona arheologică şi muzeografică, cu vestigii din principalelele perioade ale istoriei milenare a oraşului (cum ar fi Templul lui Hercule, Palatul Omeyyad, Biserica bizantină), cu Teatrul Roman şi cu Muzeul de Arheologie. Amman, denumit în antichitate "Philadelphia", a fost construit pe şapte coline. Astăzi, Amman este un oraş modern, în care locuiesc atât musulmani cât şi creştini.
Citadela din Amman se afla pe locul preferat de toti conducatorii regiunii – fie ca au fost amoniti, persi, bizantini sau arabi si nu e greu sa iti dai seama de ce – se afla pe varful unui deal, de unde domina intreaga regiune, un loc strategic usor de aparat. Amman vne din Rabbath Ammon, orasul mare al Ammonites, iar biblia spune ca regele David a capturat orasul in sec 10 BC.
De sus, de la citadela, ai la picioare intreg centrul Ammanului. In anul 749, un cutremur devastator a distrus vechile orase greco-romane cum ar fi Amman, Jerash sau cetati precum Kerak si care nu au fost reconstruite timp de secole. Locuitorii au parasit orasele devenite ruine, iar vechiul Amman a disparut de pe orice harta pana in 1878, cand, in urma razboiului ruso-otoman din Caucaz, numerosi etnici au fost mutati in Siria si Iordania, unii dintre ei gasindu-si adapost in ruinele magnificelor orase antice… Asa a reaparat Ammanul. Chiar si asa, Ammanul a explodat ca intindere si populatie dupa 1948 si mai ales 1967, cand, in urma epurarii etnice efectuate de israelieni in Palestina, milioane de palestinieni au fost obligati cu arma la tampla sa-si paraseasca locuintele si pamanturile stramosesti si sa se refugieze dincoace de Iordan. De altfel, palestinienii reprezinta acum majoritatea populatiei din Iordania (inclusiv regina este palestiniana) si privesc cu nostalgie de pe inaltimi precum Nebo spre pamanturile lor ocupate.
Acum descoperi un oras care se intinde peste numeroase dealuri, dar si pe vai, iar de sus poti admira unul din principalele monumente al orasului – Amfiteatrul roman, admirabil pastrat.
Biletul la Citadela costa 2 jod de persoana; Citadela sta pe cel mai înalt deal din Amman, Jebel al-Qala’a (aproximativ 850m deasupra nivelului mării). Ocupat încă din epoca bronzului, este inconjurat de un zid lung de 1700m, reconstruit de mai multe ori în timpul erei Bronzului si a Fierului, precum și in perioadele romane, bizantine și Umayyad. Exista o multime de locuri care pot fi vizitate dar atracțiile cele mai de preț ale cetatii sunt Templul lui Hercule, mana lui Hercule, Palatul Ummayad-palatul guvernatorului +cisterna cu apa. Cei doi piloni gigantici sunt rămășițele Templului Roman. Un vestigiu impozant este o mână uriasa sculptată în piatră care pare ca se lupta pt supravietuire, se pare mana fostei statui a lui Hercule!!
Exista urme din perioada de mijloc a bronzului, inscriptii cu scris fenician, assyrian, babilonian, persan. Situl devine roman in anul 30 BC si musulman in AD 661.
Poti petrece aici ore, depinde cat de multe vrei sa vezi, sa atingi, sa cunosti -de sus am ochit locatia Amfiteatrului roman, si usor, usor, am coborat pe la umbra, pe stradute intortocheate, pe scurtatura cu multe scari (in timp ce noi coboram, un nene imbracat cu geaca urca carand in spate mobila))), si am ajuns pe strada principala, in fata noastra se inalta frumosul amfiteatru.
Amfiteatrul Roman, ramasita impresionanta a vechiului oras roman Philadelphia (asa cum s-a numit intr-o perioada orasul). Teatrul a fost, probabil, construit în secolul al 2-lea, in timpul domniei lui Antoninus Pius. Constructia a fost proiectata si realizata pe trei niveluri: nivelul de jos, (cel mai apropiat de scena al conducătorilor) nivelul de mijoc (al armatei) iar publicul larg cocoțat și mijind ochii in nivelul de sus. Amfiteatrul avea 6000 locuri si adaposteste acum doua muzee, prin fata oamenii se plimba, e umbra, cateva mici fantani arteziene, e foarte frumos -intrarea 2 jod.
In imedata apropiere, stradutele sunt pline de magazine care abunda de marfa de toate felurile: de la fructe si alimentare, la magazine de suveniruri si de haine traditionale, amestecate cu restaurante gen fast food. Preturile sunt destul de civilizate. Pentru o shaorma platesti undeva intre 1,5 si 2,5 dinari (in functie de marime), pentru un fresh de portocale sau o cafea între 1 si 3 dinari (in functe de locul unde le bei), un magnet incepand cu 0,5 dinari (depinde de locul de unde il cumperi), curmale si smochine pe la 3 dinari kilogramul iar inghetata la cornet in jur de 0,5 dinari cupa.
Dupa ce nea-m saturat de bantuit, de mancat, racorit, planul era sa ne indreptam de la Amfiteatru catre statia de bus ce ne ducea la capat linie in statia Tabarbour, de unde pleaca busurile catre Jerash, urmatorul oras pe care voiam sa-l vizitam! Ce am facut, ce n-am facut, ne-am indreptat in directia opusa (indreband un politist, asa ca peste tot, ,, ,,) si s-a decis in scor de 3 la 1 sa luam un taxi pana la Tabarbour, 5 jod cursa deci 2,5 jod de cuplu! Bine, am ajuns la fix exact cand uram sa plece busul catre Jerash. Perfect!!
Trimis de andreea72 in 07.07.16 21:00:14
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ORIENTUL MIJLOCIU.
1 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (andreea72); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
1 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat în rubrica "Descoperă Amman, AMMAN" (nou-creată pe sait)
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2023 Amman, orasul alb al Iordaniei — scris în 14.08.23 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Jan.2020 Capitala Iordaniei în câțiva pași — scris în 09.03.20 de Marius 72 din MEDIAş [SB] - RECOMANDĂ
- Mar.2019 Debutul unei calatorii frumoase in Iordania — scris în 27.03.19 de rentea din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Nov.2018 După 37 de ani, din nou la Amman — scris în 23.11.18 de msnd din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Nov.2017 La plimbare prin Amman — scris în 02.12.18 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Nov.2017 Muzeul Automobilelor Regale din Amman — scris în 20.11.18 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Aventuri prin Iordania — putin din Amman — scris în 14.04.18 de alunelu69 din CONSTANțA - RECOMANDĂ