ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 14.08.2017
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 40-50 ani
DIN: Târgoviște
ÎNSCRIS: 02.05.10
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
JUN-2017
DURATA: 1 zile
cuplu fara copii
2 AD. + - COPII

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
AFA RECOMANDĂ: Pentru transfer Aeroport - Hotel (Roma) și/sau tururi turistice ale Romei / Vaticanului - recomandăm ghidroma.eu
  • Informatii sau rezervări: pe sait sau tel. +39 324 981 3672
  • TIMP CITIRE: 7 MIN

    Agrigento medieval, un orășel plin de farmec, locul unde a copilărit maestrul Luigi Pirandello

    Ilustrație video-muzicală
    TIPĂREȘTE URM de aici

    Am înțeles repede că Agrigento nu înseamnă numai Valea Templelor, deși aceasta este absolut emblematică pentru oraș, de fapt majoritatea turiștilor vizitează doar Valea Templelor, fie din lipsă de timp, fie că nu se știu prea multe și despre oraşul propriu-zis. De aceea, am căutat să-i vedem și altă față, acea față medievală cu clădiri baroce sau mai vechi, romanice.

    Autobuzul local ce ne ducea înapoi, de la Valea Templelor spre centrul micuței urbe Agrigento, în inima sa medievală, urca de la aproximativ 120 m înălțime, cât are platoul Valea Templelor, la acropolele de 230 m, locul în care este amplasat acum orașul. De fapt, în antichitate, orașul antic se întindea până aici, însă abia în perioada normandă când au fost construite numeroase bazilici și a fost înființată de către regele Roger I, în anul 1087, Episcopia Latină, oamenii au început să se stabilească preponderent în această zonă și să depopuleze Valea Templelor. Se spune că un alt motiv, în afară de cel defensiv, pentru care locuitorii au migrat pe dealurile mai înalte ar fi fost acela că erau în căutarea unei zone mai curate, dat fiind că Valea Templelor fusese în acele vremuri afectată serios de malarie.

    După anul 1861, anul unificării Siciliei cu Italia, orașul s-a dezvoltat simțitor, edificându-se impozante clădiri publice și guvernamentale stil palate, multe dintre ele având aceeași funcție chiar și astăzi, precum: sediul Poștei, Questura di Polizzia, gara Stazione Centrale, etc.

    Orașul medieval este cocoțat pe două coline, Girgenti, la vest, și Stânca Atenei, la est, cu vedere excelentă către mare. Pe stânca Atenei se spune că se înălța în antichitate un templu semeț dedicat zeiței înțelepciunii, al cărei nume a fost dat străzii principale din inima orașului.

    După ce am coborât în stație, am primit informația și indicația că centro storico din Agrigento guvernează în jurul arterei Via Atenea, o stradă pietonală deloc lată care abundă în prăvălii de tot felul, gelaterii, cafenele, construcții vechi, palate, biserici, case. Din aceasta pornesc în sus, perpendicular, străduțe înguste, majoritatea în trepte, în timp ce altele coboară către mare. Fie că urcă sau coboară, străduțele ca niște veritabile ulicioare, abia dacă permit ca două persoane să treacă una pe lângă cealaltă.

    Vizita centrului istoric din Agrigento (Girgenti vechi) începe în mod ideal de la PiazzaVadalà, acolo unde există, în mijloc, un monument al filozofului Empedocle. Am pătruns pe Porta di Ponte, capătul estic al Via Atenea fără a avea ținte precise ca-n alte orașe, când știam exact ce vrem să vizităm. Ah, poate cu excepția Abazzia di Santo Spirito către care știam că trebuie să urcăm lateral dreapta pe o străduță imediat cum intram pe Via Atenea. Acolo, citisem eu la repezeală în autobuz, măicuțele te-ar întâmpina cu dulciuri odată ce te hotărăști să le treci pragul, dulciuri care se pot comanda și la cerere pentru diverse ocazii, așa cum am văzut pe ditamai afișul de pe poartă, evident contra cost. E drept că Abazzia datează de prin 1290, iar măicuțele cisterciene de aici păstrează tradițiile vechi de secole privind prepararea produselor de patiserie, pe vremuri apanajul exclusiv al mănăstirilor. Nouă nu ne-au cerut bani direct, dar au zis că ar fi bine să donăm ceva pentru bunăstarea mănăstirii.

    Pe urmă, am revenit pe Via Atenea unde ne-a atras atenţia pe o străduţă în jos Chiesa San Pietro şi un pic mai încolo am dat cu ochii de o altă bazilică, mai mare şi foarte frumoasă tot pe o uliță lateral stânga, de la care priveliștea către mare îți lua ochii. Este vorba de Chiesa San Francesco d’Assisi (Immacolata) . Și aici am fost invitați politicos să intrăm și să vizităm o expoziție cu obiecte bisericeşti amenajată într-o clădire alăturată. Am fost conduși de unul dintre cei ce se ocupau de vizitatori, ne-au arătat exponatele și, la final, ne-au arătat cutia unde trebuia să donăm ceva. Soțul meu a zis că dacă o ținem tot așa, avem toate șansele să devenim donatori de profesie și, pe deasupra, lefteri.

    Foarte aproape, se află una dintre casele, acum transformată în muzeu, în care a trăit în copilărie Luigi Pirandello, celebrul dramaturg laureat al premiului Nobel pentru literatură în anul 1934. Acesta s-a născut într-o familie înstărită la Kaos, un sătuc lângă Porto Empedocle, la malul mării Ionice. Niște bătrânei din aceia simpatici care sporovăiesc stând la masă la un păhărel, văzându-ne un pic dezorientați ne-au arătat-o, dar ne-au spus că programul de vizită se terminase.

    Ne-am reluat plimbarea pe Via Atenea admirând clădiri vechi, vitrinele magazinelor șic de-o parte și de alta a arterei principale din Agrigento istoric. Asta până am ajuns în Piazza Purgatorio de partea căreia pe dreapta am întâlnit Chiesa San Lorenzo, pe cât de veche, pe atât de impunătoare. Este unul dintre cele importante lăcașe de cult din vechiul Agrigento şi o atracţie turistică pe măsură. În continuare, după ce Via Atenea se curbează la stânga, dăm cu ochii de o clădire zveltă, arătoasă, în stil baroc ce s-a dovedit a fi sediul Camerei de Comerţ şi cel al Centrului de Cercetare Italo-Maltez.

    Apoi, intrăm în micuța Piazza Gallo dincolo de care am remarcat Chiesa San Giuseppe, o bazilică emblematică și de acolo ne-a atras atenția indicatorul la dreapta pe străduțe către Chiesa Santa Maria dei Greci ce datează din secolul al XIII-lea ("Sf. Maria a grecilor"), ridicată pe locul unui templu grec antic (de aici și numele), una dintre cele mai vestite din urbe.

    Cu ochii pe ceas, cu harta primită de la centrul info, fiind într-o luptă permanentă cu timpul fiindcă mai aveam doar vreo oră până la ultimul autobuz spre Catania, dar şi dornici să vedem şi partea înaltă a micului Agrigento medieval, ne-am lansat în labirintul de străduţe pe care le parcurgi urcând multe scări, cu case vechi şi dărăpănate, unde dacă vezi vreuna mai răsărită, acolo ştii sigur că e un B&B. Când să dăm în Via Duomo, strada pe care se află aliniate cele mai cunoscute monumente ale oraşului (Catedrala San Gerlando sau Duomo, Museo Diocesano, Biblioteca Lucchesiana, Chiesa San Alfonso), am asistat la o mică întâmplare amuzantă: un autoturism de volum foarte mic având drept şofer o doamnă trecută binişor de a doua tinereţe, dirijată de un bătrânel, pesemne soţul, încerca să tot manevreze maşina pe străduţa aceea imposibilă, dar nu se descurca deloc. Mă miram cum ajunsese şi ce căuta acolo, când de-abia cu piciorul reuşeai să te orientezi. Am identificat clădirile menţionate, am intrat în bazilici, am fotografiat, iar la coborâre, doamna şoferiţă era în acelaşi loc, dirijată la fel, însă tot nu reuşise să se urnească în direcţia dorită.

    Apoi, am coborât spre Via Atenea prin hăţişul de ulicioare întortocheate care ne-a dus în Piazza Pirandello unde se află primăria sau municipio şi, vizavi, Museo Civico. Acolo, artera principală ştiută drept Via Atenea se termină, de-acolo se numeşte Via Giuseppe Garibaldi. Acela a fost şi punctul terminus al incursiunii noastre, de unde am făcut stânga-împrejur spre a parcurge înapoi Via Atenea. Foarte aproape, am mai întâlnit două clădiri importante: Chiesa San Domenico şi sala expoziţiilor de artă găzduită de Museo ex. Collegio dei P. Fillippini.

    La întoarcere, Via Atenea mi s-a părut la fel de dichisită și sofisticată, la un moment dat ne-am oprit într-un scurt răgaz în care, stradal, eu am savurat o gelato mare şi delicioasă şi soţul meu o bere siciliană Semedorato.

    La final, recomand tuturor celor ce ajung în zonă cu gândul să viziteze mult mai celebra Vale a Templelor să-şi facă timp şi pentru a bate puţin străduţele fermecătorului Agrigento medieval, vor vedea că merită!

     

    Vă rog, ataşaţi următorul videoclip:

    https://www.youtube.com/watch?v=fWQpUBpFXi4

    Citește și CONTINUAREA aici

    [fb]
    ---
    Trimis de irinad in 14.08.17 05:32:56
    Validat / Publicat: 14.08.17 08:35:33
    INFO ADIȚIONALE
    • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA.

    VIZUALIZĂRI: 5271 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
    selectat ca MiniGhid AmFostAcolo
    SESIZEAZĂ
    conținut, limbaj

    9 ecouri scrise, până acum, la acest articol

    NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (irinad); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
    Poze atașate (se deschid în pg nouă)
    P07 Interior Chiesa San Francesco d’Assisi (Immacolata)
    EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
    Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
    Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită
    PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 57900 PMA (din 43 voturi)
    NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

    ECOURI la acest articol

    9 ecouri scrise, până acum

    webmasterX
    [14.08.17 08:33:58]
    »

    Mutat în rubrica "Descoperă Agrigento, AGRIGENTO" (nou-creată pe sait)

    webmaster
    [14.08.17 15:31:56]
    »

    Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut” (interes crescut din pdv al politicii saitului!)

    — e fie (1) dintr-o destinaţie apreciată ca „inedită”, fie (2) despre un obiectiv/destinație la care, la momentul publicării, nu existau impresii recente.

    Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

    (Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

    --

    Articolul a fost deasemenea selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

    irinadAUTOR REVIEW
    [14.08.17 16:21:07]
    »

    @webmaster: Mulțumesc mult!

    DOINITA
    [14.08.17 18:10:22]
    »

    Foarte interesant si detaliat. Se poate vizita, orasul, folosind articolul drept ghid... felicitari!

    irinadAUTOR REVIEW
    [14.08.17 19:09:16]
    »

    @DOINITA: Mulțumesc frumos, şi eu, la rândul meu, folosesc cu plăcere articole scrise de colegi atunci când merg pe urmele lor!

    Seară bună!

    maryka
    [14.08.17 20:14:30]
    »

    Am citit cu plăcere tot ce ai scris, am descoperit astfel încă un orășel încântător, mi-au plăcut mult acele clădiri vechi.

    Bisericile sunt atât de bine conservate, deși se vede că sunt așa vechi, arhitectură spendidă, mi se pare că impun respect și numai când le privești. Așa simt.

    Ori micile străduțe, care taie Via Atenea și urcă fiecare către ceva, sunt parcă secretoase, parcă ascunzând ceva valoros, ori străduțele pictate, superb.

    Totul e frumos, un muzeu în aer liber. Așa îmi pare. Felicitări!

    irinadAUTOR REVIEW
    [14.08.17 20:35:39]
    »

    @maryka: Mulțumesc mult, mă bucur că m-ai "însoțit" în toate plimbările mele siciliene şi cel mai mult mă bucur că ai savurat cu mine fiecare destinație. Ți-am mai spus-o, noi avem gusturi comune. Însă, poveştile mele siciliene se apropie de final, următoarea va fi despre Siracusa si poate cea din urmă. Şi eu, ca şi tine, abia aştept vacanța următoare.

    Sicilia, ca şi destinație de vacanță, este de luat în seamă, are farmec şi e legată de Grecia noastră printr-o istorie foarte veche şi lungă.

    Sunt încântată de vizita ta, ca-ntotdeauna!

    Te pup!

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    mishu
    [16.08.17 17:09:51]
    »

    @irinad: Cred ca oricand te poti transforma intr-un ghid deosebit de util turistilor care sunt interesati de istorie, de frumos si tot ceea ce reprezinta astfel de locuri.

    Felicitari, votat cu mare drag.

    irinadAUTOR REVIEW
    [16.08.17 20:33:36]
    »

    @mishu: Mulțumesc mult, draga mea, mie îmi place să mă documentez mult despre ceea ce văd, recunosc, dar despre orăselul acesta am aflat abia de la centrul de informații turistice de-acolo. Asa că, am vrut să ne convingem la fața locului si nu ne-a părut rău!

    Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

    ROG REȚINEȚI:
    • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
    • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
    • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
      (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
    SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
    NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
    EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
    Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

    NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
    Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
    VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
    5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
    DOINITA, irinad, maryka, mishu, Rodel
    Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă Agrigento:

      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

     
    [C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.072129011154175 sec
    ecranul dvs: 1 x 1