ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 09.07.2023
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 40-50 ani
DIN: Mediaş [SB]
ÎNSCRIS: 07.03.16
STATUS: CONSUL
DATE SEJUR
JUL-2023
DURATA: 7 zile

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 7 MIN

Un vis împlinit - călătorie cu trenul prin Elveția

TIPĂREȘTE

De ceva timp Adriana îmi propusese să mergem într-o călătorie cu trenul iar când am urmărit emisiunea” Cele mai frumoase călătorii cu trenul” difuzată de BBC Earth am știut că Elveția va fi destinația ideală pentru un astfel de sejur.

Revenind din această escapadă, pot afirma cu mâna pe inimă că Elveția e ideal a se vizita cu trenul. Din mai multe considerente, pe care le voi dezvolta în rândurile ce urmează.

În primul rând, infrastructura feroviară e atât de bine pusă la punct încât frizează irealul pentru cineva plecat dintre Carpați.

Elvețienii au proiectat și – mai important – au pus în aplicare un proiect de dezvoltare a căilor ferate întins pe durata a 25 ani, la capătul cărora acest tip de transport a devenit subiect de uimire și permanentă mirare pentru mine.

Fiind o țară cu relief preponderent montan – peste 70% din suprafața Elveției e acoperită de munți – și cu politici naționale ce aveau ca scop degrevarea șoselelor de transportul de mărfuri pentru a asigura siguranța traficului rutier, elvețienii au investit enorm în transportul cu trenuri.

Iar când scriu” enorm” , cei care nu au fost acolo nu își pot imagina amploarea acestui proiect.

Ca o paralelă, anul trecut ne-am organizat sejurul în Olanda astfel încât să călătorim doar cu trenul între locațiile alese. Și am rămas impresionat de sistemul lor. A fost un vis!! Nu te poți dezmetici și să crezi că e aievea...

Însă, comparativ cu Olanda, Elveția se clasează peste nivelul acesteia. Și nu e o noutate, clar pentru peisajele și cadrele naturale oferite cu generozitate mai peste tot de țara ce se menține neutră în permanență.

Iar dacă mai adăugăm ingineria utilizată pentru trenurile care urcă sau coboară pe pante montane ce frizează irealul în materie de transport, aș da nota 10 Elveției iar Olanda aș lăsa-o la un 8. Fără a se interpune între ele altcineva.

Conform indicatorilor la nivel mondial, 93% din trenurile elvețiene ajung la timp în stațiile de destinație. Pentru a ști cum funcționează acest indicator, vă anunț - am citit și eu – că între 1-3 minute nu se consideră întârziere. Dar ca trenul să intre în gară când minutarul arată exact ora din program, cred că nu trebuie să vă mai spun că devenise o obișnuință pe parcursul săptămânii petrecute acolo.

Iar dacă se întâmplă ca garnitura să întârzie – nu suntem roboți – ești anunțat pe panourile existente în fiecare vagon, la fel cum ți se afișează și toate legăturile din proxima stație (tren, autobuz, telecabină sau vapor).

Referitor la conexiunile de transport, sistemul gândit de helveți presupune legături bine determinate între gări și satele din jur care nu au stații de cale ferată, astfel încât autobuzele pot fi văzute în permanență așteptând trenul pentru a transporta călătorii către respectivele localități mai izolate.

Programul telecabinelor este astfel conceput încât să existe 10 sau 15 minute de la sosirea trenului în gară și până la pornirea telecabinei spre vârfuri montane, interval de timp în care să aibă posibilitatea de a-și achiziționa tichet și cei care nu îl au deja luat online. Stațiile de plecare ale telecabinelor sunt situate peste drum de gară.

Orice stație de cale ferată de pe multitudinea de trasee are înscrisă înălțimea la care se află și dispune de mașină de bilete, case de bilete nu există decât în orașele mai importante. Și, din orice stație de pe cuprinsul țării ai legătură spre orice altă stație din Elveția la interval de maxim o oră (cu o sumedenie de locații care îți oferă acest favor la fiecare 30 minute).

Toate ceasurile din trenuri, gări, stații de autobuz sau autobuze sunt sincronizate la secundă! În tren, pe panourile electronice de afișaj, ceasurile sunt cu minutar și secundar, nu electronice...

Nu mai pomenesc despre curățenie, facilități și siguranță, că ne-am duce către un secol viitor față de ce avem aici, la noi.

Revenind la sejurul nostru, am ales să plecăm din granița Italiei, de la Tirano, cu Bernina Expres, un tren panoramic ce te duce prin locuri uluitoare până la Churr. A fost singurul tren turistic pentru care am optat din cele vizualizate în emisiunea pomenită mai sus, pentru alte două încropind un traseu asemănător, exact pe aceleași linii, dar cu trenuri regionale și la o treime din preț. De fapt, priveliștea contează și nu am considerat oportun să plătim diferența doar pentru ferestrele panoramice sau o bomboană oferită turiștilor ce plăteau prețuri de peste 100 franci – chiar și 160 franci pentru Gotthard Panorama Express.

Din capul locului am ales să achiziționăm cu 120 CHF un Swiss Half Travel Card care îți oferea reducere cu 50% - timp de o lună - pentru călătoriile cu trenurile, autobuzele, vapoarele și telecabinele de pe întreg cuprinsul Elveției. Am stat mult și am configurat o sumedenie de calcule pentru alegerea cardului optim în vederea deplasărilor și am ajuns la concluzia că acesta este cel mai indicat pentru ce ne doream noi.

Tot cu reducere, datorită acestuia, am fi obținut și cardul Berner Oberland Pass care ne oferea gratuitate pe trenuri, autobuze, vapoare și unele telecabine – iar altele cu reducere – în regiunea Berner Oberland în care am stat 5 zile, însă la un calcul estimativ nu ne recuperam investiția în acesta.

La achiziționarea biletelor, atât online cât și de la automatele din gări, trebuie doar să bifezi rubrica de reduceri iar în tren să prezinți cardul de reducere astfel încât să poată fi scanat de conductor, de pe telefon sau de pe suport de hârtie. Unii îl cer, alții nu...

Rutele cu trenuri panoramice sunt bestiale prin priveliștile ce le au de oferit și ești mai tot timpul cu ochii zgâiați la munți acoperiți parțial de nori sau zăpadă, ghețari, lacuri sau pășuni alpine ori sate întinse și cirezi de vite presărate cât vezi cu ochii.

Filmezi și pozezi și nu știi cum să cuprinzi cât mai mult pentru a avea material documentar care să dovedească argumentele tale când, la întoarcerea acasă, vei povesti minunățiile ce îți defilau prin fața ochilor.

Așa cum aminteam mai sus, ne-am deplasat prima oară cu Bernina Express, o garnitură care ne-a transportat de pe străzile orășelului italian Tirano – exact pe străduțe circula, prin fața bisericii, fără nicio exagerare – și până la Churr prin sumedenie de urcări sau coborâri abrupte, viaducte circulare sau tuneluri întinse, pe margine de lacuri sau la mică distanță de ghețari, curbe ce frizau cunoștințele inginerilor, într-o permanentă stare de exaltare a văzului.

Fiecare inginerie mai sofisticată sau obiectiv natural aflat pe traseu era vizibilă și explicată prin difuzor sau pe aplicația ce se deschidea automat în momentul conectării la serviciul wi-fi disponibil la bord.

Următoarea zi am ales trenurile regionale, cu schimbări de garnituri, care circulă pe traseul cunoscutului Glacier Express. Am schimbat 5 trenuri până să ajungem la destinația finală a zilei, însă toate escalele au durat exact cât au prevăzut orarele, niciun minut în plus. Iar spre final am circulat cu Intercity, numai bun de pus pe un piedestal al confortului și silențiozității în materie.

De la Interlaken Ost către Lucerna am luat Panorama Express, tren panoramic – după cum îi sugerează și numele – iar de la Lucerna către Bellinzona am mers cu IR 26, un tren regio care urma exact traseul lui Gotthard Panorama Express. Celelalte trenuri trec prin tunelul Gotthard, cel mai lung tunel din lume, 57 km, și nu te lasă să privești frumusețea locurilor.

Am avut o cazare de 4 nopți la Lutschental, în apropierea Văii Lauterbrunen, iar de acolo aveam trenuri de navetă la fiecare jumătate de oră spre Interlaken, Grindelwald sau Lauterbrunen, locațiile alese pentru drumețiile noastre montane.

Deși trenuri personale, acestea erau foarte pline mai tot timpul – semn al afluenței turiștilor – iar fiecare anunț de interes se făcea în trei limbi: germană, engleză și franceză.

La capătul unei săptămâni petrecute în Elveția, pot afirma că această țară îți oferă bucuria de a o descoperi în ritmul roților de tren – nu pot scrie” legănatul roților de tren” pentru că de multe ori nu simți respectiva senzație -, în cadre naturale ce se oferă fără zgârcenie aproape la fiecare pas și a căror frumusețe e greu de transcris în cuvinte.

Poate imaginile atașate să vă convingă, însă vă anunț de pe acum că nu au nici ele autenticitatea locului văzut pe viu.

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de Marius 72 in 09.07.23 18:21:49
Validat / Publicat: 09.07.23 19:31:28
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ELVEȚIA.

VIZUALIZĂRI: 7079 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

14 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Marius 72); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P15 Tren de navetă între Churr și Disentis/Muster
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol: voturi de valoare mărită
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 33100 PMA (din 25 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

14 ecouri scrise, până acum

pitiPHONE
[09.07.23 20:42:55]
»

Ați pomenit Lauterbrunnen. Dar nimic despre trenul care urcă la Jungfraujoch. Nu ați fost până acolo?

Călătoria până la cea mai înaltă gară elvețiană e cireașa de pe tort. Prețul e pe măsură dar e atât de frumos încât de-alungul anilor am fost de 3 ori și nu m-am plictisit nici a 3-a oară. Condiția unei zile de neuitat e dată doar de prgnoza meteo. E obligatoriu să prinzi o zi senină pentru a te bucura de altitudinea de aproape 4000 m de unde se zăresc o mulțime de vârfuri înzăpezite, ghețari și lacuri pentru care cu greu îți găsești cuvinte să le descrii.

Marius 72PHONEAUTOR REVIEW
[09.07.23 21:04:33]
»

@piti: Nu am ajuns decât până la Kleine Scheidegg de la Mannlichen, pe Panorama Trail.

Era o zi înnorată și am considerat că nu e cea mai indicată pentru a urca mai sus, având în vedere - cum ai scris și tu - că nu e deloc ieftin.

webmaster
[09.07.23 22:59:25]
»

Review-ul a primit „Punctaj Adițional Actualizare RUBRICĂ

— (1) la momentul publicării, în rubrica curentă nu existau impresii din anul curent sau anul trecut ;

— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.

Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.

(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)

ionyde
[10.07.23 08:29:01]
»

Am citit pe site-ul lor dar nu-mi dau seama care e diferenta intre Swiss Rail Passes care costa 429CHF la cl. 2-a pentru 15zile si acest Swiss Half Fare Card care iti da 30 de zile la 150CHF, dar nu zice pentru cine e si la ce clasa.

Marius 72PHONEAUTOR REVIEW
[10.07.23 08:45:28]
»

@ionyde: Cardul achiziționat de mine - 120 CHF - permite o lună de călătorii la jumătate de preț.

Celălalt card îți oferă, pe lângă călătorii gratuite in limita respectivului interval de timp, și intrări gratuite sau cu reduceri la obiectivele menționate pe site-ul lor.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
2rista
[10.07.23 10:37:36]
»

Acesta este un vis al meu de-a vizita nordul Italiei si Elvetia cu trenul. Postarea aceasta imi ofera multe informatii utile pe care sper ca le voi folosi cat mai curand. Dintre orasele Elvetiei care considerati ca sunt de vazut neaparat: Lucerna, Lausanne, St. Moritz, Geneva, Lugano... ?

Felicitari pt postare!

Marius 72AUTOR REVIEW
[10.07.23 11:55:28]
»

@2rista: Din punctul meu de vedere călătoria cu trenul îţi oferă varianta optimă de a te bucura de peisajele acestei ţări.

Magistralele lor ferioviare sunt foarte extinse şi te duc oriunde ţi-ai dori, în condiţii de maximă rapiditate şi confort.

Nu am explicitat cu de-amănuntul tot traseul urmat de noi ci doar am trecut în revistă principalele rute turistice parcurse: Bernina Express, Panorama Express, Glacier Express şi Gotthard Panorama Express.

În cazul în care vei dori amănunte, aştept să îmi scrii şi, în măsura posibilităţilor şi a cunoştinţelor acumulate la faţa locului, te voi sprijini cu mare drag.

Referitor la oraşele recomandate, aş afirma rapid: "toate cele enumerate! "

Acum câţiva ani am avut o zi dedicată oraşelor Geneva şi Lausanne, călătorind între ele cu maşina, iar acum ne-am oprit în Lucerna.

Însă în Elveţia merită să petreci timpul în satele montane, ele sunt cu adevărat splendide!

Şi musai zona Interlaken pentru peisaje şi drumeţii, în cazul în care eşti pasionată de ele.

Mie mi-a intrat la suflet staţiunea Wengen, loc de care m-am îndrăgostit!

Dar sunt sigur că la fel de frumoase sunt şi Zermatt sau St. Moritz sau Crans Montana, însă să te aştepţi la preţuri foarte mari pentru cazare. Oricum tarifele, în general, sunt mult mai mari de cât în alte părţi ale Europei, dar în staţiuni ele depăşesc nivelul obişnuit.

Ca să îţi dau un exemplu, în Wengen sau Murren - o altă staţiune atrăgătoare - nu am găsit cazare sub preţul de 1.000 lei/noapte pentru o cameră dublă, cu baie privată.

Aştept impresii din zonă!

2rista
[10.07.23 12:13:25]
»

@Marius 72: Ar fi util pentru mine sa aflu traseul urmat de voi. Satele intr-adevar sunt wow dar si orășelele micuțe imi plac f. mult. De obicei cam evit orasele mari, capitalele, prefer ceva mai mic, vizitabil la pas cât de cât.

Marius 72AUTOR REVIEW
[10.07.23 13:41:19]
»

@2rista: Am zburat la Bergamo iar de acolo cu trenul până la Tirano.

Ziua următoare ne-am urcat în Bernina Express până la Churr, unde am schimbat şi am luat un tren spre Ilanz.

Ziua a treia am călătorit cu trenuri regionale pe traseul Glacier Express până la Brig iar de acolo către zona Interlaken pentru o şedere de 4 nopţi, cu drumeţii la Murren (traseul North Face Trail), în jurul Lacului Brienz, la Wengen şi Mannlichenn până la Kleine Scheidegg pe Panorama Trail.

Drumul Interlaken - Lucerna l-am parcurs cu Panorama Express, ne-am cazat într-un sat de lângă Lucerna, iar de la Lucerna la Milano am călătorit cu trenul IR 26 pe traseul Gotthard Panorama Express până la Belinzonna şi mai departe cu tren regional la Chiasso şi de aici cu intercity la Milano.

Deşi în Elveţia biletele luate de pe site-ul sbb. ch sunt valabile pe toate trenurile, în afara ţării nu poţi circula decât cu trenurile regionale.

Noi am urcat de la Chiasso la Milano într-un intercity, aparţinând SBB-ului elveţian, şi am fost taxaţi în tren cu un supliment de 21,20 euro. Biletul luat online a fost 5 CHF...

Sper să continui seria de articole şi vei alege alte informaţii despre zonele respective.

adso
[15.08.23 12:20:07]
»

@Marius 72: Întrebare: cum ați procedat pentru a schimba euro în franci elvețieni? Adică, mai precis, ați găsit case de schimb valutar prin localități? Sau doar extrageri de la bancomat?

(Cred că majoritatea plăților se pot face direct folosind cardul, dar aș dori să am și mici sume cash în moneda locală.)

Mulțumesc!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Marius 72PHONEAUTOR REVIEW
[15.08.23 16:10:01]
»

@adso: Am plecat cu franci elvețieni de acasă.

Două dintre cazări ne-au scris încă de la început că acceptă doar plata cash în această monedă.

Aproape peste tot am plătit cu telefonul, nu a fost nevoie de bani lichizi. Inclusiv gările din sate au automate la care achiți astfel.

Pe lângă cele două cazări menționate doar în autobuzele care circulă în afara localităților se solicită obligatoriu cash. Asta în cazul în care nu ai un alt soi de card local.

Nu am extras deloc de la bancomat și nu am schimbat euro în franci elvețieni.

Stai liniștit! Dacă ai cardul la tine și ceva mărunțiș, te descurci fără probleme!

adsoPHONE
[15.08.23 16:38:30]
»

@Marius 72: Mulțumesc!

Si multumesc si pentru ca ati scris acest articol, mi-a fost de folos!

Oricum, m-am descurcat tare greu cu site-ul cailor ferate elvetiene

pitiPHONE
[15.08.23 21:08:28]
»

@adso

Acum, în aceste zile sunt aici. Nu am decât 8 franci la mine. Cash. Restul pe card și am euro la mine. Peste tot se poate plăti cu cardul, inclusiv de pe telefon. Eu așa plătesc peste tot. Cu telefonul. Inclusiv la toaletă. Cei 8 franci sunt nefolosiți și acum.

În august zona Lauterbrunnen este aglomerată foarte tare. Se formează cozi pe vale între Interlaken și Lauterbrunnen dimineața și seara, se merge bară la bară pe vreo 2 - 3 km. Dar se merge încet, nu se stă, asta e important. Scapi repede.

Telecabinele importante, mari, sunt la prețuri halucinante, cam 110 CHF un dus - întors pentru UNA persoană.

adsoPHONE
[15.08.23 21:25:04]
»

@piti: Multumesc pentru informatii!

Voi fi fidel cailor ferate, ca intotdeauna . Desi nu in aceeasi masura ca @Marius 72: calatoriile mele nu justifica achizitionarea cardului de reducere de 120 de euro.

Am gasit bilete cu reduceri de 25-40 % pentru faptul ca le-am luat cu anticipatie (>2 luni). In plus, in una dintre zile voi merge cu autocarul.

E bine ca se poate achita peste tot cu cardul - de altfel, banuiam ca asa este. Problema pe care mi-o pun e cea legata de bacsisul la restaurant. Aici prefer, de obicei, sa dau cash. De asta am venit cu intrebarea.

Vacanta minunata sa aveti!

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
2rista, adso, Marius 72, piti
Alte impresii din această RUBRICĂCu trenul în Elveția:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.11874198913574 sec
    ecranul dvs: 1 x 1