GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Gradinile Castelului Regal Praghez in Amurgul Auriu de Toamna
Castelul Regal Praghez de mandreste cu gradini frumoase, ingrijite si apreciate de turisti si localnici. Sunt deschise din aprilie pana in octombrie, cu alte cuvinte acest week-end a fost ultimul din anul acesta cand au fost deschise. Si ca in fiecare an … am tinut neaparat sa-mi iau ramas bun.
Cine intra pe aceeasi portita pe care am intrat vara, cand am trecut in revista Belvedere, are acum in fata ochilor un peisaj cu totul diferit. Palatul de Vara este gratios ca intotdeauna, dar giardinetto este acum plin de frunze aramii, iar pomii sunt in diverse stadii de desfrunzire. Un aer elegant si oarecum trist, ca toamna in tara elfilor in volumul I din Stapanul Inelelor. Copacii uriasi plang cu lacrimi de aur, cupru si foc. Frunzele de gingko biloba au un contur ingalbenit, altfel sunt inca toate in pom. Vor cadea singure, in linistea care va domni pe aleile pietruite incepand de vineri. Copiii isi tarasc picioarele prin frunzele uscate. Sunt destule, desi lazi uriase de colectare amplasate din loc in loc sunt pline varf. Desenele in forma de flori de crin au doar niste panselute amarate, iar fantana arteziana de-abia susura. Cu ochii in lacrimi imi iau la revedere de la fagul aramiu si de la magnolia care e atat de goala incat n-o mai fotografiez.
Cobor in Pasul Caprioarelor, loc pe care nu vi l-am aratat inca, fiindca a fost inchis pe jumatate aproape toata vara. O vale naturala la poalele castelului in partea sa de nord, Pasul Caprioarelor a fost doar un sant natural de aparare pana pe vremea domniei lui Rudolf al II-lea, care l-a populat cu animale de vanatoare. Pasul Caprioarelor era format din doua parti separate de un pod solid, pe care am trecut ca sa ajung la castel. Inchis multa vreme publicului, Pasul Caprioarelor a fost deschis prima data plimbaretilor in 1999, iar in 2002 s-a dat in folosinta tunelul care strabate podul, unind partea de nord cu partea de sud a pasului.
A cobora in Pasul Caprioarelor inseamna a patrunde intr-o alta lume. Atat de aproape si totusi atat de departe de valtoarea turistica, aici este liniste, aer curat si o atmosfera de munte, de demult, de ireal. Cobor cu grija serpentinele abrupte, tinandu-ma de balustradele noi care sunt cu adevarat necesare. Odata jos, SUNT in Tara Elfilor. O statuie moderna numita Piramida Piticilor sta de straja la intrarea in tunelul luminat ca intr-un basm cu spiridusi Tunelul are si un del de “inchisoare” si fiecare isi poate imagina cine sau ce traieste acolo. La iesire asteapta o campie verde, cu paraul Brusnice pe stanga si statuia unui fel de Prometeu pe dreapta. Eu l-am numit Omul Vanturilor, negasind nici o informatie clara despre el.
Mai departe, o alta inchisoare, candva pentru ursi, iar de partea cealalta a potecii statuia Paznicului de Noapte “Ponocny” pregatit sa porneasca la drum. Paznicul, creatie a studentilor de la Arte Plastice, a fost terminat in 1925 si oferit Presedintelui Masaryk cu ocazia zilei sale de nastere. Implinea 75 de ani. Avand in vedere ca pe aici nu trec noaptea decat soldatii de paza, statuia intareste impresia de popas in Tara Elfilor, de lume paralela. Urc repede spre iesire – pe o panta mult mai putin abrupta – inspirand inca odata aerul curat, aroma de nuci a frunzelor uscate, serenitatea vaii. Mai am de parcurs Gradinile Regale Sudice.
Iar poarta Castelului, iar turisti, dar intrarea Gradinii Paradisului este in dreapta, mica prin comparatie, oarecum ferita si usor de trecut cu vederea. Odata inauntru insa, peisajul este impresionant. Partea sudica a Castelului Praghez este tivuita cu cale trei gradini insiruite una dupa alta. Coborand spre oras, trecem prin Gradina Paradisului (Rajska Zahrada), Gradina Na Valech si Gradina Hartigovska. Trecerea este imperceptibila, si nu stii unde sa te uiti mai degraba – la fatadele cladirilor care compun partea sudica a Castelului, intr-o succesiune de stiluri si decoratiuni de iedera focoasa, sau la vederea panoramica asupra orasului pe toata latura dreapta. Aici gradinile sunt mai minutios aranjate, frunzele mai aspirate, gazonul ca periuta de dinti. Si totusi melancolia toamnei isi face simtita prezenta si aici.
Ies din gradini fix la 6, ca dovada ca am prins schimbarea garzii, si trec in ultima oaza verde-aurie, Via Sfantului Vaclav (Svatovaclavska Vinice).
Via Sfantului Vaclav – si conacul denumit acum Villa Richter – sunt parte componenta a complexului Castelului Praghez. Vila, in stil clasicist, si via dimprejur au fost deschise publicului in 2008 dupa o reconstructie de durata. Aici calatorul este inconjurat de mici parcele de vie, de un bistrot unde se pot degusta diverse soiuri de vin, si de panorama asupra Orasului Vechi. Vila apare aproape cand trebuie sa cotim la dreapta intr-o coborare dulce spre scarile pe care le-am pozat ultima data la amurg dupa iesirea de la Daliborka. Ultimele raze de soare captivate de obiectiv, si un gand bun, o emotie transmisa brizei neobisnuit de calde catre aceste gradini pline de minunatii pentru ochi si suflet, gradini peste care in scurt timp se vor lasa, in tandem, linistea si frigul. La revedere, minunate gradini regale, pana la primavara!
Trimis de Pragheza_Gotica in 27.10.13 19:13:38
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în CEHIA.
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Pragheza_Gotica); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
- Coordonate GPS: 50.09025400 N, 14.39906000 E - CONFIRMATE
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@webmaster V-as ruga sa atasati melodia "Falling Leaves" in interpretarea lui Nat King Cole - dupa care sa stergeti acest ecou. Multumesc!
@Pragheza_Gotica: Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată (Nat "King" Cole "Autumn Leaves") a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu)
Hai, acum aşa, pe îndelete, îmi povesteşti şi mie cum a fost cu turul de Halloween?
Mă uitam la P09... Cum ar fi să-ţi apară o fantomiţă acolo noaptea, ha?
@ariciu: Cum sa fie, fascinant... am fost un grup destul de mare, 33... inclusiv un copilas de 14 ani care nu stia romaneste si i-a tradus mama lui, nu stiu daca i-a tradus si partile mai infricosatoare: -)
Am plecat de jos de la Mustek, am trecut pe la U Provaznice unde bantuie duhul nefericitei carciumarese ca in review... dupa aceea la Karolinum unde bantuie studentul care si-a vandut scheletul... apoi la Ceasul Astronomic cu maestrul ceasornicar orbit ca sa nu mai faca alt ceas... cu cei 27 executati... cu Stalpul Fecioarei Maria... cu clopotelul suplimentar de la Catedrala Maicii Domnului din Fata Tynului... cu templierii si casa La Madona Neagra... cu masonii... cu prostituata ucisa pe Strada Celetna... cu turcul... cu orfana zidita de vie... apoi am luat-o pe drumul pe care mergea faimosul calau al celor 27, un om nefericit care s-a facut calau ca sa-si scape iubita de executie si nu a reusit.
Am oprit in fata ultimei cladiri nerestaurate (inca) al carui trecut sumbru razbate din fiecare fisura in zid. Dupa care ne-am dus la un vin fiert, la un grog sau la o ciocolata calda. Turul a durat o ora si jumatate si am mai stat inca pe atata la povesti in cafeneaua calda, sub arcurile ei gotice (unde altundeva sa-si duca Pragheza Gotica amicii) pana au inchis.
Am ajuns acasa pe la miezul noptii, ceea ce nu-i de gluma intrucat trec pe langa un cimitir sinistru vechi de sute de ani care este sigur bantuit. Gandeste-te la filmul "Midnight in the Garden of Good and Evil" - cam asa arata. I-as face review-ul (pe lumina) dar reviewurile de cimitire plac mai mult irlandezilor, care au povesti cu stafii mult mai infricosatoare. In Romania doar ar zice lumea ca-s morbida ... LOL!
Prin tunelul de la Poza 9 chiar bantuie o fantomita, o fata frumoasa ucisa din gelozie de logodnicul ei, un sculptor italian. Inainte de la fi executat pentru crima sa, si-a imortalizat iubita in piatra si statuia ei poate fi admirata si astazi... dar Pasul Caprioarelor este inchis noaptea asa ca daca bantuie, cel mult o vezi de sus de pe pod.
”@ariciu: Cum sa fie, fascinant...
Nici nu mă așteptam la altceva. Succes maxim și cu celălalt! Poate voi avea și eu la un moment dat parte de unul din tururile tale...
Mutat în rubrica "Castelul Regal Praghez - ansamblu de clădiri fortificate, PRAGA" (nou-creată pe sait)
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jun.2016 Strada de Aur din Praga — scris în 31.07.17 de zlatna din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Jun.2016 Catedrala Sfântul Vitus — scris în 15.02.17 de zlatna din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Oct.2013 'Castelul Praghez' – 'Prazsky Hrad' – in Amurgul Auriu de Toamna — scris în 19.10.13 de Pragheza_Gotica din PRAGA - RECOMANDĂ
- Dec.2011 Castelul si legendele lui — scris în 16.01.12 de Diaura* din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2010 Castelul din Praga – cel mai de pret simbol al Cehiei — scris în 06.06.11 de magdalena din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Dec.2008 Castelul din Praga - cel mai mare complex medieval din lume — scris în 10.03.11 de luciaoradea din ORADEA - RECOMANDĂ