GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Ieșind din oaza Buhara, am intrat în Regiunea Navoi, a doua ca suprafață (110000 de kilometri pătrați, jumătate cât România), dar cea mai puțin populată dintre toate cele 13 unități administrative ale Uzbekistanului (sub un milion de locuitori, din cele peste 36 de milioane în întreaga țară).
Până în orașul Navoi, capitala regiunii, am mers pe autostradă, după care am luat-o către nord prin Deșertul Kîzîlkum, același - dar parcă altul cu /decât cel străbătut cu trei zile înainte, când am venit de la Hiva la Buhara. Partea vestică a deșertului este acoperită de un nisip negru (deși nu există clasicele dune), în timp ce partea estică (pe care o străbăteam acum) este stâncoasă (sâncile au o nuanță roșiatică, de unde și numele deșertului, care s-ar traduce chiar așa, Deșertul Roșu), brăzdată de văile seci ale unor râuri; poate că prin ele chiar se adună apă iarna-primăvara, anotimpuri ceva mai umede. În plus, din loc în loc poți vedea case izolate sau chiar mici grupuri de case, am zărit cămile și cai, pe jumătate sălbatici, în plin galop.
Pe lângă aceste sporadice semne de viață, pe hartă veți observa că există chiar și localități relativ însemnate, formate în oaze de câțiva kilometri pătrați. Cea mai importantă dintre acestea este
NURATA,
cu o populație de vreo 30000 de locuitori. Schumacher al nostru a oprit mașina lângă un parc, a sărit imediat de la volan și ne-a deschis portiera, făcându-ne semn să coborâm și să intrăm în parc. După care a demarat în trombă, lăsându-ne cu ochii în soare.
În programul lui Nilufar erau două rânduri în care se pomenea că vom vizita Nurata, așa că am bănuit că era cazul să căutăm ceva interesant. Pe un deal se vedeau domurile unor madrase / moschei și ruinele unei cetăți:
Moscheea Chilsutun
'Chashma' Ziyoratgohi – un centru de pelerinaj construit în jurul unui iaz cu pești sacri și a mormântului unui lider religios musulman
Cetatea lui Alexandru Macedon – de fapt, ridicată de comandantul unui corp din armata macedoneană, care s-a abătut pe aici în timpul campaniei de cucerire a Asiei
Am stat pe deal cam două ore, apoi am revenit la poarta de intrare în parc. În două minute, Schumacher a apărut de nicăieri, ne-a îmbarcat și ne-a dus la masă. Am mâncat în casa unor oameni care se ocupă și cu broderia tradițională uzbecă, confecționând Suzzanne – am să povestesc despre ce e vorba. După care ne-am continuat drumul către
LACUL AIDAR / AYDARKUL
Este cea mai mare acumulare de apă de pe teritoriul Uzbekistanului (țară fără ieșire la mare); nu a fost așa dintotdeauna, Marea Aral era mai întinsă, dar din ea a rămas doar amintirea, după cum am povestit aici vezi impresii.
Este noua fiță în materie de turism: să dormi într-o tabără de iurte tradiționale, unde să mănânci tradițional, să stai noaptea la un foc de tabără tradițional și să asculți muzică tradițională interpretată de un bard tradițional, să faci o plimbare tradițională prin deșert călare pe o cămilă, tradițională, desigur. Se poate face și puțină plajă, plus o o baie în Aydarkul – ce mai, lăsând la o parte gluma, programul propus este chiar interesant.
Când ne-am documentat, acasă, pentru vacanță, nu am găsit nimic despre faptul că uzbecii promovează acest tip de ecoturism. Ne-a propus Nilufar să adăugăm această excursie și am fost de acord. Și nu regretăm că am făcut-o și pe asta. Voi reveni cu un articol dedicat acestei experiențe.
A doua zi, după micul dejun, am luat drumul spre Samarkand. Am revenit în Nurata (70 de kilometri) și ne așteptam să coborâm către Navoi, să întâlnim autostrada și acolo să o luăm la stânga. Poate nu am insistat îndeajuns asupra faptului că drumurile în Uzbekistan (cu excepția autostrăzilor) nu sunt deloc în regulă. Despre unele se poate spune că sunt așa și așa, în timp ce altele sunt înspăimântătoare. Pe unul din a doua categorie ne-a dus Shumacher: a făcut stânga chiar la Nurata, mergând cu viteză pe o șosea paralelă cu autostrada (50-60 de kilometri nord față de aceasta), scoțându-ne pe nas, pur și simplu, masa de dimineață. Întregul calvar a durat 2-3 ore, dar a părut mult mai lung.
Eu nu sunt așa de sensibil, prin urmare am reușit să găsesc și o parte bună a acestui traseu: am mai învățat câte ceva despre geografia Uzbekistanului. Munții Pamir au două prelungiri către vest care pătrund în deșert, ambele paralele cu Lacul Aidar, aflat la nord, paralele, de asemenea, și cu autostrada, aflată la sud, urmând cursul râului Zerafșan (cel mai important afluent al Amudariei). Distanța dintre cele două lanțuri muntoase este de 10-15 kilometri, iar această depresiune, să-i zicem, este fertilă, fiind stropită de ploile ce cad din norii formați prin evaporarea apei lacului. Satele sunt întinse, cu distanțe mari între case – probabil terenurile respective sunt cultivate de cei care locuiesc la marginea lor. Importanța istorică a oazei Nurata vine chiar din faptul că e „poarta deșertului” , capătul vestic al zonei fertile.
SAMARKAND
Am ajuns înainte de două, relativ devreme. Ne-am cazat la Diplomat Premium Hotel, un hotel foarte confortabil și extrem de bine situat, la o sută de metri de Piața Registan, kilometrul zero al orașului. O persoană a rămas să zacă în cameră, doborâtă de drumul cumplit, iar ceilalți, după o scurtă siestă, am ieșit la plimbare.
Samarkandul este un oraș mare, peste un milion de oameni cu tot cu suburbii, 600000 în orașul propriu-zis – este al doilea ca mărime, după capitala Tașkent. Are un aspect mult mai sovietic decât Buhara (care are un centru vechi întins), mie mi s-a părut că aduce destul de bine cu Chișinăul, aceleași bulevarde largi, același gen de clădiri. Din păcate, blocuri comuniste stau peste drum de splendida Piață Registan. Cu toate astea, eu l-am găsit plăcut, poate pentru că am făcut la zi cursul de estetica urâtului aici, în România.
Ce am văzut în prima după amiază:
Go'r-i Amir Maqbarasi – Mausoleul lui Timur Lenk (doar pe dinafară)
Mausoleul Ruhabad
Parcul Central
Monumentul lui Amir Temur
Universitatea
Teatrul de operă
Monumentul lui Islam Karimov
De Piața Registan nu am reușit să ne apropiem, era seara ceremoniei de deschidere a unui mare festival folcloric al țărilor din Asia Centrală (dar cu invitați din toată lumea, a participat și România). Oficiile de gazdă erau făcute de însuși președintele Uzbekistanului, așa că poliția a oprit circulația în perimetrul pieței. A fost frustrant și, mai grav, ne-am făcut griji în legătură cu programul de a doua zi: oare aveam să reușim să vedem ceea ce ne doream?
Am reușit, a doua zi dimineață accesul a fost permis – celor care aveau bilet, desigur. Dacă în Buhara oricine poate intra în piața centrală pentru a se fotografia acolo, în Samarkand doar cei care achită 70000 de somi (cam 6 dolari) au acest privilegiu 😊.
Firuza, ghida care avea să ne însoțească pe întreaga durată a zilei (a stat cu noi până la șapte seara și ar mai fi stat, dacă nu apărea o problemă – deși în programul agreat cu Nilufar eram anunțați că vom beneficia de compania ei doar 5-6 ore), ne-a preluat de la hotel la ora 9 și ne-a prezentat pe îndelete atracțiile orașului:
Piața Registan, cu cele trei splendide madrase ale sale: Ulugʻbek Madrasasi, Tilya-Kori Madrassah și Sherdor Madrassah
Go'r-i Amir Maqbarasi – Mausoleul lui Timur Lenk; îl văzuserăm și cu o zi în urmă, dar acum am intrat în interior
Moscheea Bibi-Khanym – Bibi Han a fost soția „principală” a lui Timur Lenk
Ulughbek's Observatory – unul dintre cele mai vechi, mai mari și mai bine păstrate observatoare astronomice din Asia (și din întreaga lume)
Sus, la observator, cuiva din grup i s-a făcut rău: era șase seara, stătuserăm o zi întreagă în picioare, în plin soare, eram plecați de acasă de zece zile și aveam la activ drumul oribil din ziua precedentă, era aproape inevitabil ca unul dintre noi să cadă. Am avut ocazia (nedorită) de a testa sistemul medical de urgență din Uzbekistan. Salvarea, chemată de Firuza, a ajuns în mai puțin de zece minute, iar personalul a fost cât se poate de amabil și de eficient. Au stat lângă noi până când problema s-a rezolvat și nici măcar nu ne-au cerut asigurarea (aveam, dar la hotel), doar au spus că, în cazul în care va fi nevoie de internare, aceasta va trebui prezentată. Câteva luni mai târziu aveam să facem comparația cu sistemul islandez de urgență: ni s-a cerut să plătim până și o banală măsurare a tensiunii într-o farmacie (cam 40-50 de euro), iar orice eventuală intervenție / medicație tebuiau achitate de noi, pe loc, urmând să ne certăm apoi cu asiguratorul pentru recuperarea sumei.
Incidentul a făcut să nu mai putem ajunge la ultimul obiectiv programat, Complexul Shakh-i-Zinda, cu cimitirul regal, unul dintre principalele centre de pelerinaj din Asia Centrală. Oricum, la vârsta noastră, realizaserăm un adevărat tur de forță, Samarkandul nu e oraș de „bifat” într-o zi.
Mai ales că sunt posibile excursii interesante pe lângă, dacă timpul permite:
Șahrisabz este orașul natal al lui Timur Lenk; în ultimii 10-20 de ani s-au ridicat monumente, au fost reabilitate cele vechi, încât acum este o destinație interesantă pentru turiști
Dușanbe, capitala Tadjikistanului, este accesibilă într-o excursie de o zi, planificată de acasă sau spontană (este populară metoda împărțirii unui taxi cu necunoscuți, există o stație de taxiuri dedicată plecărilor către Dușanbe).
Trimis de adso in 24.11.24 10:16:59
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (adso); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@adso: Așa cum îți ziceam într-un ecou la articolul trecut, când citesc despre Uzbekistan, deschid harta ca să învăț și eu ceva, plus că înțeleg mai bine circuitul pe care l-ai făcut.
Și am observat că drumul pe care v-a dus neică ăla de-l botezași tu Schumacher e mai scurt cu vreo 60 de kilometri și 50 de minute față de cel pe care bănuiai tu că veți ajunge la Samarkand. Deci ... omul s-a gândit la binele vostru , să aveți mai mult timp de vizită . Mai e o chestie , autostrada se plătește în Uzbekistan ? Că dacă da ... a făcut și el un ciubuc , ce contează că v-ați simțit voi ca sacii de cartofi .
Interesante locuri ai văzut. Mă gândesc că poate măcar despre tabăra aia de iurte să ne povestești mai multe. Cred c-a fost o experiență frumoasă.
@Pușcașu Marin: Sa stii ca articolul asta l-am scris si eu cu harta deschisa, ca nu am gps incorporat .
Da, stiam ca drumul ales de sofer este mai scurt, dar el trece numai prin localitati si e plin de cratere. Teoretic, nu se poate merge cu mai mult de 50 pe ora. Practic, a mers cu 70-80. A scos timp bun, dar ne-a distrus fun... asta, sufletul.
Si da, cred ca motivul este cel spus de tine: autostrada se plateste.
A fost o vacanta foarte diversificata: si natura, si cultura. Ne-am bucurat de fiecare moment al ei.
Am sa scriu cat de repede despre tabara de iurte, am adunat pozele.
Multumesc pentru ecou!
Salut continuarea!
Poate că a sta în iurte face parte din promovarea recentă a acestei destinaţii, o fi identificat o nişă ce atrage.
Însă, până la a citi articolul tău, eu mi-am propus şi căutat asemenea cazare. În opinia mea, marchează cu o notă de autenticitate vacanţa petrecută acolo.
Mi-ar fi plăcut şi mie să străbat distanţele cu o maşină, dar timpul drămuit ne conduce clar spre gară...
Maşina o vom folosi după ce trecem graniţa.
Aşa e în proiect în momentul de faţă!
@Marius 72: Sincer, eu nu stiam nimic despre astfel de cazari. Dupa ce a venit propunerea de la Nilufar, m-am interesat si am vazut ca exista asa ceva si in Karakalpakstan, catre Marea Aral, ba chiar la pachet cu vizite mai interesante. De retinut, in cazul în care revin vreodată in Hiva.
Cred ca ideea este adusa din Kazahstan si din Kirgistan, unde e pusa in practica de mai multa vreme. Imi pare ca patronul taberei in care am campat noi e kazah, Ruslan pe numele lui. Am sa povestesc.
Oricum, ne-a placut. Prin urmare, la anul ne vom caza din nou la iurta, de data asta la Merzouga, in Maroc. Sa vedem si noi Sahara, nu-i asa?
Abia astept sa citesc si povestile tale, cand vor veni!
@adso: M-am apucat de scris. Dar te am ca model și "nu știu când voi duce la bun sfârșit munca"...
Va fi ceva inedit, te asigur, să ai o astfel de cazare în deșert!
Am experimentat în Iordania, în deșertul Wadi Rum. De neuitat!
Chiar dacă din mai multe puncte de vedere!
@Marius 72: Sunt convins ca va fi fain si acolo. De altfel, daca nu ne placea, nu repetam. Mai ales ca doamnele sunt pretentioase, vor confort, iar la iurta asta nu da pe dinafara.
Spui ca vei merge cu trenul - e foarte bine. Dar vezi ca te vei lovi de doua probleme:
1. E greu sa gasesti bilete, se termina in 10-15 minute dupa ce se pun in vanzare. Trebuie sa fii pe faza, sau sa vorbesti cu cineva de la o agentie locala.
2. Garile sunt foarte departe de centru, e mai repede sa mergi la aeroport decat la gara. Taxiurile luate la portiera te jecmanesc pur si simplu. Cred ca am mai scris pe undeva: sa iti descarci aplicatia Yandex Go si, musai, sa o legi de cartela de Uzbekistan. Cu Yandex dai pe un drum Buhara-Samarkand cat pe unul Gara de Nord-Otopeni .
Apropo de discuția cu @Pușcașu Marin, din primul ecou: am găsit pe undeva traseul unei excursii, aproape identic cu cel parcurs de noi. (Am avut, în plus, un drum de 80 de kilometri din Tașkent către est, către Munții Tian Șan de Vest.)
Este vorba despre P21, cu ajutorul cărei cei curioși pot vizualiza mai bine pe unde ne-au dus picioarele.
Citind postarea ta, mi-am adus aminte de Guzel Iahina; Trenul spre Samarkand, si mi-am propus s-o recitesc.
@valentinag: Mulțumesc pentru ecou și pentru votul acordat acestui articol. Mai ales că este un review venit pe lume sub o stea nenorocoasă, născut gata mort .
Vă doresc lectură plăcută și vă admir curajul de a reciti Trenul spre Samarkand! Eu, unul, nu am reușit să trec de pagina 50 a acestei cărți. Multă, mult prea multă violență. Probabil că chiar așa au fost vremurile alea, și sunt de acord că trebuie să cunoaștem trecutul, pentru a nu-i repeta greșelile. Dar mi se pare o carte crudă, care nu lasă loc niciunei raze de speranță.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2024 Vacanță în Uzbekistan. Traseul (1) — scris în 21.11.24 de adso din IAşI - RECOMANDĂ
- Aug.2024 Vacanță în Uzbekistan. Lecția de istorie — scris în 30.09.24 de adso din IAşI - RECOMANDĂ
- Aug.2024 Vacanță în Uzbekistan. Lecția de geografie — scris în 16.09.24 de adso din IAşI - RECOMANDĂ
- Aug.2024 Vacanță în Uzbekistan — scris în 08.09.24 de adso din IAşI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 Samarkand lectie de istorie pe viu — scris în 30.06.19 de kaka747 din POTTERS BAR UK - RECOMANDĂ
- Jun.2019 Uzbekistan mai bine ca si la Miami — scris în 28.06.19 de kaka747 din POTTERS BAR UK - RECOMANDĂ
- Jan.2015 Uzbekistan, (Ozbekiston), Samarkand (Samarqand), Tashkent — scris în 16.03.15 de popagelu din BUCURESTI - RECOMANDĂ