BUN
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Mi-am dorit tare mult sa ajung in Tinos si iata ca ziua mult asteptata a sosit.
Am plecat din Andros (vezi impresii)) spre Tinos cu elegantul Super ferry de la Golden Star Ferries, 1h30min, pret bilet 14 euro. Se poate ajunge si din Rafina (via Andros) cu ferry classic, 3h40min, 27 euro sau cu ferry rapid 1h50min, 35 euro-cu acesta doar daca nu aveti deloc rau de mare. Eu am ametit doar privind cum se legana in port inainte sa plece... O alta varianta ar fi sa zburati cu un charter pana la vecina Mykonos si de acolo sa luati ferry care ajunge in 30 min si costa 8 euro.
Mentionez ca paza de coasta a verificat cu atentie documentele covid la toate imbarcarile noastre pe feriboturi.
Tinos este a treia insula ca marime din arhipelagul Cycladelor, dupa Naxos si Andros. Este o insula muntoasa, are un peisaj ireal cu dealuri terasate cu ziduri de piatra, sate pitoresti, golfuri superbe. Conform mitologiei, Tinos a fost casa zeului vanturilor, Eol, de aceea se spune ca meltemi bate cu cea mai mare putere pe aceasta insula. Evident, gasim si numeroase mori de vant, vreo 80.
Pe de alta parte, insula Tinos este renumita si pentru cele peste 700 de biserici si manastiri (ortodoxe si catolice), cea mai cunoscuta fiind Panagia Evangelistria (Buna vestire), datorita careia Tinos a devenit cel mai important loc de pelerinaj pentru crestinii ortodocsi, un fel de Lourdes al Greciei.
Biserica adaposteste o icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului. Aceasta a fost gasita in anul 1822 in urma unei viziuni a maicii Pelaghia in care i s-a aratat Fecioara Maria. Pana atunci, icoana statuse ingropata in pamant aproape 1000 de ani. A fost pictata de Sfantul Evanghelist Luca si il reprezinta pe Arhanghelul Gavriil oferindu-i un crin Maicii Domnului care sta in genunchi si asculta mesajul divin al arhanghelului.
Astazi, icoana aproape ca este ingropata in bijuterii de aur si argint, diamante si safire, oferite drept recunostinta de credinciosii care au fost ajutati de-a lungul timpului de Sfanta Fecioara si care au facut si numeroase donatii. Bazinul de marmura in care se sfinteste apa la Boboteaza, la intrarea in biserica, este donatia unui demnitar mahomedan vindecat de o boala incurabila. Tot aici se afla un izvor sfant, cu apa tamaduitoare.
Biserica din Tinos, o adevarata institutie, a sustinut material, de la infiintare si pana in prezent, statul in timpul revolutiei ajutand pecuniar armata, constructia Universitatii din Atena, schimbul de populatie cu Turcia – repatrierea grecilor ca refugiati, iar in timpul razboiului din 1940 a pus la dispozitia natiunii absolut toate fondurile banesti de care dispunea la acel moment, o suma considerabila. Pe insula, a construit drumuri, cladiri de utilitate publica, lucrari de irigatii si subventioneaza anual intreaga retea de invatamant din Tinos (sursa :crestinortodox.ro).
Catedrala este impresionanta, are o forma atipica, este construita din marmura alba si se afla in varful unui deal impunator. Pe strada care urca de la tarm la biserica si pe care se face procesiunea, a fost asternuta o mocheta pentru credinciosii care strabat in genunchi cei 800 metri, implorand ajutorul Sfintei Fecioare. Pe mine m-a impresionat o tanara care urca in genunchi, mai avea putin pana la biserica si de-abia mai respira. Nu a cedat si a urcat si ultimii metri in genunchi. Noi am urcat pe picioare panta si am gafait pana am ajuns…
Un element inedit al insulei il reprezinta hulubariile- adaposturi pentru porumbei, frumos ornamentate, construite la mansarda si vechi de sute de ani. Porumbeii au fost adusi pe insula de catre venetieni, care au stapanit Tinosul timp de 500 de ani. Hulubarii frumoase se mai pot vedea astazi mai ales in apropierea satelor Kampos si Tarambados, situate in apropierea capitalei (la vreo 7 km).
Vreau sa va scriu cateva randuri si despre un loc fermecator, pitoresc si... aglomerat, care mi-a ramas in suflet: Tinos Town sau Chora-portul si totodata capitala insulei Tinos.
Pentru ca am avut cazare chiar aici, in fiecare zi ne-am plimbat pe stradutele cochete, pline de magazine cu suveniruri bisericesti si nu numai, am descoperit mici bacanii cu produse traditionale, patiserii cu dulciuri specifice insulei. In fiecare seara, circulatia masinilor se oprea la ora 20:30 in centru, iar piateta din zona centrala pavata cu dale de piatra devenea o circulata zona pietonala. Ospatarii de la terase scoteau mesele imediat ce se oprea circulatia, pana in mijlocul piatetei, le puneau chiar si pe faleza, pana aproape de apa.
A fost minunat sa stam la masa pe una din numeroasele terase, savurand o homemade lemonade sau o inghetata si sa privim feriboturile care veneau si plecau din port, dar si luminitele stralucind ca niste licurici de pe insula vecina, Mykonos. Ca tabloul sa fie complet, doi tineri cantau zilnic, live la chitara, muzica greceasca. Chiar daca seara se aglomera foarte tare, de fapt, daca ma gandesc bine si ziua era aglomeratie mare, totusi ne-am simtit bine, aproape ca am uitat de pandemie, doar mastile ospatarilor ne trezeau la realitate.
Majoritatea turistilor sunt greci, dar am remarcat si multi francezi, meniurile sunt si in limba franceza. Gazda noastra ne-a spus ca acestia vin de ani de zile si multi au cumparat proprietati pe insula.
Plajele pe care am fost. Am incercat in fiecare zi sa mergem pe o alta plaja.
Agios Romanos- o plaja frumoasa, aflata intr-un golf, la vreo 6 km nord-vest de capitala Chora. Se merge pe un drum de coasta serpuitor, aflat la inaltime, iar la o intersectie unde se afla o moara de vant, se iese din soseaua principala si se coboara pana la aceasta plaja. Are o portiune amenajata dar sunt si copaci tamarisc la umbra carora puteti sa va puneti prosopul, ba chiar sunt si niste bancute acolo. Noi am stat in dreptul beach- barului Lefko, unde o umbrela + 2 sezlonguri costa 12 euro (cam mult...). La pranz, plaja s-a aglomerat, nu mai gaseai nici un sezlong liber. Nisipul este auriu, fin, iar intrarea in apa este lina. Doar ca la inceput, primii 5-10 metri, este o platforma de piatra, nu este alunecoasa, dar dupa ce treceti de ea, este numai nisip. Noua ne-a placut acest loc. Are o mica parcare si am vazut si o taverna in apropiere. Mai sunt cateva vile cu camere de inchiriat pe deal si cam atat. A, are o priveliste minunata asupra insulei Syros!
Agios Fokas- se afla la 3-4 km est de capitala Chora. Se ajunge usor, din sosea. Este cea mai lunga plaja din insula. Sunt numeroase portiuni amenajate cu beach- baruri si taverne. Am ales la intamplare o zona amenajata. Nisipul este mai inchis la culoare, sunt si ceva pietre pe mal si in apa, dar nu stiu daca sunt pe toata lungimea plajei. Intrarea in apa este lina, apa clara, curata. Umbrela + 2 sezlonguri costa 8 euro. Am fost la beach -bar Pegu mar, dar am nimerit cam prost, pentru ca era o petrecere, iar muzica bubuia in difuzoare… Sunt parcari suficiente, am vazut si un heliport in apropiere.
Kolymphitra- este situata in nord-estul insulei la vreo 15 km de capitala Chora. Se coboara un munte, dar drumul este usor, sunt curbe largi. Se trece prin satele Kalloni si Komi. La Kolymphitra sunt doua golfuri. Unul este mai lung, mai deschis, exista si un mic lac in imediata apropiere unde vin flamingo. Sunt doar cateva umbrele si un beach bar. Noi am mers (oricum nici nu aveam unde sa oprim...) la celalalt golf. Acesta este mai mic dar are mai multe umbrele. Din sosea se coboara pe niste trepte pana la plaja. Tot un beach- bar si aici. Din pacate nu am gasit locuri libere pe sezlong…. Foarte aglomerat! Ne-am intins prosoapele pe nisipul auriu si am tasnit in apa. Sunt cateva pietricele amestecate cu nisip la mal, apoi doar nisip. Apa se adanceste repede, este clara, curata. In fata se vede o stanca interesanta. Ne-a placut mult aici. Am inteles de la gazda noastra ca de obicei sunt valuri mari, perfecte pentru iubitorii de surf, dar noi nu am prins nici un val… Sunt cateva taverne sus, la sosea, intre cele doua plaje. Este considerata cea mai scumpa plaja de pe insula.
Kionia- la vreo 2 km vest de Chora. Este ingusta, la sosea, cu 2 portiuni amenajate si nisip verzuliu. La prima zona erau cam multe pietre, asa ca ne-am dus la cea dea doua portiune cu beach-bar. Umbrela + 2 selonguri costa 8 euro. Ceea ce ne-a displacut total au fost pietroaiele din apa. Nu ai cum sa le eviti pt ca sunt peste tot. Exista un mic dig la capatul caruia se afla o scara pe care poti cobori in apa, dar si acolo sunt destule pietre. Surprinzator, la ora pranzului, si aceasta plaja a devenit neincapatoare… In apropiere sunt hoteluri, vile, numeroase taverne si un sanctuar al lui Poseidon despre care se spune ca a scapat insula de serpi!
Agios Sostis- se afla dupa Agios Fokas, dar pe alt drum, la vreo 4-5 km de Chora. Aici am avut neplacerea ca la ora 10 sa nu gasim sezlonguri libere. De fapt erau libere cele din primul rand, dar toate aveau o placuta pe care scria’’ Rezervat’’! Probabil le pastrau pt turistii cazati la vilele din apropiere. Sunt si cativa copaci, dar erau’’ luati’’ si acestia…
Agios Ioannis Porto- se afla la cateva sute de metri de Agios Sostis. Se ajunge imediat din sosea. Am gasit si loc de parcare. Sunt 2 portiuni amenajate. Este o plaja frumoasa, situata intr-un golf, cu o minunata priveliste asupra insulelor Mykonos si Delos. De-abia am mai gasit sezlonguri libere, evident nu in primul rand. Plaja este cu nisip fin, auriu, apa clara, curata, cu intrare super lina. Pretul? 20 de euro o umbrela cu 2 sezlonguri!! A fost cel mai mare pret pe care l-am platit in Grecia pana acum… Am aflat ca in iulie, sezlongurile costau 12 euro. Noi am fost in august… Aveau si baldachine dragute. N-am mai intrebat la ce pret... Beach-barul in dreptul caruia am stat noi se numeste Lala louza si avea in oferta salate, cartofi prajiti, burgeri, etc Serveau si vinuri, sampanie, tot ce doriti. Plaja era plina de turisti englezi. Sunt cateva hoteluri mai simandicoase in apropiere…
Pe insula am circulat cu o Skoda Fabia. Gazda noastra ne-a ajutat sa o inchiriem. Firma se afla la iesirea din oras. A costat 50 euro pe zi. Masina, practic noua, cu 400 km la bord. Am fost a doua familie care a inchiriat-o.
Ar mai fi de mentionat satul Pyrgos- toate casele sunt din marmura, este si o scoala de sculptura aici la cursurile careia vin sculptori din toata lumea. Noi nu am mai ajuns in acest sat din cauza caniculei. A fost foarte cald. Surprinzator, meltemi a luat o pauza cat am stat noi pe insula…
Nici in Mykonos nu am mai mers- vroiam sa facem o excursie de o zi - din cauza numarului mare de cazuri de covid de acolo. Acum imi pare rau…
Aceasta a fost vacanta noastra pe insulele Andros si Tinos. Poate veti adauga si voi pe lista destinatiilor viitoare aceste insule. Merita!
Trimis de ilee in 15.08.21 14:24:55
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în GRECIA. A mai fost în/la: Thassos, Corfu, Lesvos, Kefalonia, Ithaka, Eghina, Andros
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (ilee); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- Coordonate GPS: 37.61280000 N, 25.13110000 E - neconfirmate încă
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
===
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@ilee: Frumos sejur ați avut! Am aflat și eu despre locul de pelerinaj al grecilor, despre hulubării, mori de vânt dar și despre satul de marmură. Păcat că nu ați mai ajuns acolo din cauza căldurii. Vedeam și eu câteva poze...
Interesant și plin de informații articolul tău!
Am vizitat insula plecând din Mikonos, în 2015. Mi-a plăcut mult, minus vântul, care la orele serii a fost chiar rece. Diferită de alte ciclade! Impresionantă catedrala! N-am reușit să mă bucur de plajă, pentru că nu era timp pentru așa ceva, dar am cutreierat străzile, m-am relaxat la o terasă de la malul mării, am admirat iahturile. Orașul nu era prea animat, parcă toată lumea se afla la catedrală... Atunci mi-am zis că mi-aș dori un sejur în Tinos.
@Rodel: Cu siguranta, merita sa luati in calcul un sejur in Tinos!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2013 Tinos: credinta, plaje excelente, traditii si hulubarii — scris în 04.08.14 de zuftim din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Jan.2012 Hulubăriile din Tinos — scris în 31.01.12 de webmaster din TIMISOARA - RECOMANDĂ